O2 sat zakt na inspanning

04-02-2020 om 15:25 uur

Als ik een stukje gelopen heb en m'n O2 saturatie goed in de gaten gehouden heb (zo rond de 88-90%) en eenmaal thuis m'n schoenen uitdoe, is ie vaak 82-84% terwijl ik echt niet ondieper of langzamer ben gaan ademen. Hoe kan dat? Op internet vond ik geen antwoord

Login of registreer om te reageren
04-02-2020 om 18:38 uur

Ik zelf denk omdat je bukt om je schoenen uit te doen en je maag tegen je (vergrote)longen aandrukt misschien?
Ik zelf krijg het dan spaansbenauwd, heb ik ook bij veel eten, dan drukt maag teveel tegen longen en meer benauwd en ook saturatiedalingen soms.
Maar wie weet wat de longarts zegt, afwachten maar.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
05-02-2020 om 10:47 uur

Bij COPD patiënten hoor je vaak dat bij vooroverbukken de benauwdheid toeneemt. De longen bij COPD zijn vergroot en bij vooroverbukken worden ze in elkaar gedrukt. Ook de ademhaling gaat moeilijker bij voorover bukken. Dat is de oorzaak dat de saturatie verder zakt.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts

Login of registreer om te reageren
11-06-2020 om 11:49 uur

Als ik me heb ingespannen, door b.v. twee trappen op en weer af is mijn saturatie juist gestegen en de hartslag toegenomen. Heb dan wel niet gebukt e.d. En zit permanent aan de zuurstof thuis en buiten.
Maar mijn sat. kan soms 99% zijn ná inspanning. Vóór ik na een longontsteking en longaanval aan de zuurstof kwam was mijn sat. altijd 95%. Nu met zuurstof gemiddels 96%.

Login of registreer om te reageren
18-06-2020 om 13:41 uur
Reactie op goudvisje

Ik zelf denk omdat je bukt om je schoenen uit te doen en je maag tegen je (vergrote)longen aandrukt misschien?
Ik zelf krijg het dan spaansbenauwd, heb ik ook bij veel eten, dan drukt maag teveel tegen longen en meer benauwd en ook saturatiedalingen soms.
Maar wie weet wat de longarts zegt, afwachten maar.

Ik moet ook weer op controle met puffer minder benauwd

Login of registreer om te reageren
19-06-2020 om 08:40 uur
Reactie op Hattiecat

Als ik me heb ingespannen, door b.v. twee trappen op en weer af is mijn saturatie juist gestegen en de hartslag toegenomen. Heb dan wel niet gebukt e.d. En zit permanent aan de zuurstof thuis en buiten.
Maar mijn sat. kan soms 99% zijn ná inspanning. Vóór ik na een longontsteking en longaanval aan de zuurstof kwam was mijn sat. altijd 95%. Nu met zuurstof gemiddels 96%.

Dit kan indd ook na inspanning, meestal bij een betere conditie dan stijgt je saturatie meer na inspanning.
Maar dit ging ook over bukken, door de druk op je maag en longen kan het dan snel zakken.
Ook ik heb 24/7 zuurstof en soms ook een erg goede saturatie maar ook ineens erg slecht...het blijven momentopnames.
Heb het lange niet altijd nog door, zuurstof maakt ook niet direct minder benauwd, al wordt dit veel gedacht.
Maar een goede saturatie is wel belangrijk

Login of registreer om te reageren
19-06-2020 om 08:42 uur
Reactie op Marnie
Reactie op goudvisje
Ik zelf denk omdat je bukt om je schoenen uit te doen en je maag tegen je (vergrote)longen aandrukt misschien?
Ik zelf krijg het dan spaansbenauwd, heb ik ook bij veel eten, dan drukt maag teveel tegen longen en meer benauwd en ook saturatiedalingen soms.
Maar wie weet wat de longarts zegt, afwachten maar.

Ik moet ook weer op controle met puffer minder benauwd

Pufjes helpen zeker goed en wanneer het niet goed gaat even je arts bellen.
Het is niet zo dat je helemaal niet meer benauwd bent met een puf, copd geeft nu eenmaal continu benauwdheid, soms meer soms minder..
Sterkte!

Login of registreer om te reageren
11-07-2020 om 14:57 uur

Klopt allemaal, bedankt voor de reacties en ervaringen. Heb er veel aan! Groetjes Hattiecat!

Login of registreer om te reageren