COP en Prednisolon

26-05-2020 om 12:45 uur

Hallo,

Mijn man heeft in augustus de diagnose COP gekregen nadat een dubbele longontsteking niet wegging met antibiotica en na BAL-onderzoek. Sindsdien slikt hij Prednisolon. Na een keer een oplaaiing werd de Prednisolon langzaam afgebouwd. Een maand geleden mocht hij stoppen met Prednisolon omdat op röntgen bleek dat de longen schoon waren. Het ging lange tijd goed. Afgelopen weekend kreeg hij echter ineens week last van hoesten, wat slijm en krakende ademhaling in de nacht. Geen koorts of algehele malaise. Nu bleek na röntgen en bloedprikken dat er weer een beginnende ontsteking zit. De longen zagen er wat onrustig uit. Toch hoeft hij van de longarts niet meteen met Prednisolong 5 mg te beginnen, maar het nog even afwachten. Mij lijkt dat het juist dan erger wordt, omdat de ontstekingen toch niet uit zichzelf weggaan? Maar ze gaf aan dat Prednison tot 6 weken kan nawerken. Nu willen we liever ook niet starten met Prednisolon maar aan de andere kant, we willen ook niet dat het erger wordt en hij straks misschien een hogere dosis moet...
Wat is uw advies? Hij mag overigens zelf weer beginnen met 5 mg als hij voelt dat het erger wordt. We hoeven daarvoor niet op controle, maar het alleen door te geven.
Weet u eigenlijk hoe het kan dat zo'n ontsteking toch weer oplaait? We hebben zo voorzichtig afgebouwd...
Alvast bedankt voor uw reactie.

Met vriendelijke groet,
Karin

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
27-05-2020 om 08:51 uur

Beste Karin

COP is een aandoening die goed reageert op prednison behandeling. Even afwachten kan geen kwaad. Ik kan me voorstellen dat zelf het moment kiezen om te starten met prednison 5 mg onzeker voelt. Mijn advies is om een extra controle te vragen met röntgenfoto om te kijken welke kant het op gaat en daarna te beslissen in overleg met de longarts of de prednison gestart moet worden en in welke dosering. Danwel dat er een nieuwe termijn voor controle afgesproken kan worden.

COP kan weer opvlammen. Ook al heb je voorzichtig afgebouwd. Dat is niet te voorspellen. Je weet van te voren niet bij wie het gebeurt. Ook niet wanneer het eventueel zou gebeuren. Waarom het gebeurt weten we ook niet.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts.

Login of registreer om te reageren
27-05-2020 om 10:17 uur

Hallo dokter van Wolferen,

Hartelijk dank voor uw uitgebreide reactie.
We gaan ermee aan de slag.

Met vriendelijke groet,
Karin

Login of registreer om te reageren