Niet kunnen slapen ivm tekort aan lucht

28-04-2020 om 15:07 uur

30 jaar geleden longemfyseem gehad en september jl een klaplong met complicaties, deze zijn behandeld door diverse operaties. Longfoto's later bleken goed te zijn; geen problemen.
Bij een CT scan kwam aam het licht dat ik een reflux heb; hier slik 2 x omeprazol 20 mg voor.
Sinds kort heb ik alleen in de nacht problemen met tekort aan lucht, waar ik voorheen nooit last van had.
Kan iemand mij daar meer over vertellen?
De huisarts schrijft nu puffertjes voor, en nee; het is geen corona.
Heb gevraagd om longfunctie, test, maar ivm corona is daar pas een mogelijkheid over 2 maanden!!!
Wie herkent zich hierin?
Alvast bedankt voor de moeite.

Rinie

Login of registreer om te reageren
28-04-2020 om 18:39 uur

Hallo Rinie,

Je zou kunnen proberen om je hoofdeinde van je bed wat hoger te maken dan normaal. Bijv. een kussen onder je matras doen bij het hoofdeinde. Misschien merk je verschil.

Groetjes Spirit

Login of registreer om te reageren
29-04-2020 om 12:57 uur

Wat bedoel je met gebrek aan lucht? Word je wakker met een verstikkend gevoel? Doet het probleem zich meteen voor als je gaat liggen? Maakt het uit of je op je rug ligt, of op je zij?

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
26-05-2020 om 11:39 uur

Als er 30 jaar geleden emfyseem was dan zal dat er nu ook nog zijn. Dat kan voor een deel een verklaring zijn voor de kortademigheid.
Nachtelijke kortademigheid of kortademigheid bij plat liggen kan ook van het hart komen. Zijn de enkels 's avonds dik? Moet u 's nachts vaak plassen?
Reflux kan ook bijdragen aan nachtelijke kortademigheid. Dat kan het geval zijn als je op de CT-scan een middenrifbreuk ziet.
Snurkt u? Obstructief slaap apneu (OSA) kan ook een mogelijke verklaring zijn.
Het klopt dat de huisarts op dit moment nog geen longfunctieonderzoek doet. In het ziekenhuis kan het al wel, maar dan moet er wel een reden zijn om u te verwijzen. Dat is aan de huisarts.

Login of registreer om te reageren