peak flow goed, maar verkrampt gevoel bij longen

19-05-2020 om 11:23 uur

Hoi allemaal,

Van mijn longarts moest ik een tijd lang een peakflow bijhouden, dit om hyperventilatie uit te sluiten.
Dit heb ik een tijd lang gedaan. Meestal is mijn peakflow ook echt lager bij benauwdheid of doet het heel veel pijn om een zelfde hoge score te halen. Nu zing ik en mijn longarts vertelde dat dat inderdaad het resultaat kan beïnvloeden: meer kracht.
Vandaag merk ik bijvoorbeeld dat het weer extra pijn doet om een mooie score te blazen. De score geeft aan dat ik geen luchtwegverwijder nodig heb. Toch voel ik een soort verkramping in mijn longen.

Mijn vraag: herkennen anderen deze verkramping? Kun je dus last hebben van verkramping, maar niet per se benauwder zijn?

Ik merk overigens wel dat ik vlug buiten adem ben op dit moment. Aankleden en douchen kunnen al moeite kosten.
Ook merk ik dat met name bij gebruik van Atrovent die kramp weg lijkt te gaan, al geeft het niet altijd een hogere peakflow meting aan.

Groetjes Francisca

Login of registreer om te reageren
22-05-2020 om 18:58 uur

Hoi, ik heb altijd van mijn longarts begrepen dat de peakflow met name iets zegt over de toestand van je grote luchtwegen, niet over de kleinere luchtweg vertakkingen. Mijn longarts is er daarom ook geen fan van, omdat het niet betrouwbaar is. Benauwdheid kan echter wel bij vernauwing van je kleinere luchtwegvertakkingen vandaan komen, maar is niet zichtbaar in je peakflow waarde. Als het helpt om een luchtwegverwijder te nemen en je dan makkelijker kunt ademen, dan heb je dus eigenlijk al je antwoord

Login of registreer om te reageren
23-05-2020 om 08:28 uur

Hi, ik kan niks met de peakflow! Maar misschien ligt dat aan mij. Ik heb ook veel last van mijn longen. Ik heb de peakflow aan de kant gelegd en puf als ik dat voel.

Login of registreer om te reageren
06-06-2020 om 14:53 uur

Late reactie van mijn kant. Maar bedankt voor jullie antwoorden! Hier kan ik iets mee.

Blaas op dit moment een prima peakflow, maar voel me wel benauwder. Heb ook last van een soort duizeligheid. Niet echt duizelig, maar soort licht in mijn hoofd. Kan het niet goed uitleggen, maar heeft nog het meeste weg van een ernstige verkoudheid (maar dan zonder verkoudheidsklachten). Nu ook hoofdpijn en mijn longen kriebelen en branden hetzelfde als wanneer ik bijv keelontsteking heb. Ook hoest ik meer.

Maar rustig aan doen.
Heb mijn longplan gekregen en volgens dat zit ik nu in fase geel.
In ieder geval een stuk bruikbaarder dan de peakflow.

Login of registreer om te reageren
09-07-2020 om 14:14 uur

Hoi ik heb last van kramp als het koud is en als het weer veranderd wie heeft daar ook last van :-*

Login of registreer om te reageren
11-07-2020 om 08:29 uur

marloeke, heb je astma? ik heb astma en heb dit ook. heel gewoon. maar vervelend. misschien dat een (extra) pufje je helpt

Login of registreer om te reageren
11-07-2020 om 14:51 uur

Het zou ook reflux kunnen zijn, bv stille reflux of LPR - al dan niet in combinatie met astma.

Login of registreer om te reageren