Niet allergisch astma en medicatie

16-05-2020 om 16:42 uur

Beste Longarts,

Als kind ben ik al gediagnosticeerd met niet-allergisch astma en inspanningsastma, maar doordat ik niet opknapte na een ernstige exacerbatie vorig jaar werd er opnieuw onderzoek verricht. De eerder gestelde diagnoses bleven staan en wat blijkt is dat ik zeer traag reageer op Ventolin en dat het de benauwdheid onvoldoende opheft. Dit heb ik als kind ook altijd al aangegeven, maar daar werd weinig tot niets mee gedaan. Gelukkig nu wel, want ik heb Atrovent gekregen en het werkt fantastisch! Ben er heel blij mee.
Hiernaast gebruik ik nog Symbicort tweemaal daags, montelukast, flixonase.

Nu vroeg ik me af:
Valt niet-allergisch astma onder neutrofiel astma?
Wat maakt dat Atrovent wel werkt, maar Ventolin onvoldoende? Ik las dat Atrovent vaker bij COPD wordt gegeven, maar minder snel bij astma. Vanwaar die keuze?

Bedankt!

Groet, Francisca

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
18-05-2020 om 08:17 uur

Beste Francisca,

Twee vragen die moeilijk kort te beantwoorden zijn maar ik doe mijn best.
De indeling van astma, ook wel fenotypering, is een manier om het astma bij iemand in kaart te brengen.
Niet allergisch en neutrofiel astma zijn echter niet helemaal hetzelfde. Ook bij neutrofiel astma kan er sprake zijn van een reactie van je immuunsysteem.
LEES dit ook maar eens!
https://research.longfonds.nl/database/eosinophilic-or-neutrophilic-ast…

In de recente richtlijn van de behandeling van astma (GINA guidelines) wordt steeds meer aangestuurd op het niet geven van salbutamol (ventolin) als "reliever" (dus voor zo nodig). Dit zou namelijk de mensen met (milde) vormen van astma onthouden van de juiste medicijnen en er toe kunnen leiden dat de gevoeligheid afneemt en het astma juist trager reageert. Niet dat het ooit fout is gegeven want deze aanpassing dateert uit 2019. Atrovent werkt op een andere manier, niet op de beta receptoren, derhalve kan het zijn dat sommigen hier beter op reageren. Ook kan ventolin bij sommigen een gejaagd gevoel geven dat ook weer benauwd voelt, hetgeen soms de keuze voor atrovent rechtvaardigt.

Groet, Peter van Tilburg

Login of registreer om te reageren
18-05-2020 om 18:01 uur

Bedankt voor uw antwoord. Ik herken het gejaagde gevoel van ventolin. Voorheen werd mijn benauwdheid dan ook hiermee in verband gebracht. Totdat ze nu in test hebben gezien dat ventolin écht amper werkt. De hypothese is dat ik te weinig beta2 receptoren heb.

De reactie van het immuunsysteem herken ik ook. Dit lijkt met mijn specifieke triggers samen te hangen.
Over het algemeen heb ik weinig tot geen last. Totdat ik in aanraking kom met een specifieke prikkel. Het loopt dan helaas altijd uit op een ernstige exacerbatie.

Login of registreer om te reageren
19-05-2020 om 12:39 uur

Bij mij geeft Ventolin ook een miniem verschil in percentage bij een l.f. test en dan wordt er tegen me gezegd dat ik goed ingesteld ben. Maar ik heb wel af en toe benauwdheidsaanvallen en moet ik Ventolin gebruiken. Ik merk dat weinig verschil, hooguit hoest ik een tijd later wat makkelijker het slijm op. Maar goede tip, misschien dat ik het ook beter doe op Atrovent, zal het eens met de longarts overleggen.

Login of registreer om te reageren
19-05-2020 om 12:55 uur

Datzelfde werd ook altijd tegen mij gezegd Thirza. Uiteindelijk zagen ze tijdens de histamine provocatietest dat Ventolin inderdaad weinig doet. Ik was 20% kwijt, maar kreeg maar 10% terug na een half uur. Dat knijpen heeft vervolgens nog een paar dagen aangehouden, maar is uiteindelijk goed hersteld.

Login of registreer om te reageren