Vocht in Longabces?

16-05-2020 om 23:08 uur

Geachte deskundigen, ik heb hier al eens uitgebreide uitleg gekregen over de bacteriën, s. aureus, gouden stafyokokken en e. coli met daarnaast nog een dierentuin aan bacteriën die in mijn rechterlong genesteld zaten en oa een abces veroorzaakt hebben. Nou is het zo dat er vocht in dat, inmiddels leeg abces zit. Tenminste dat denkt mijn longarts maar ze keek niet eens naar de longfoto, twee dagen later belt de longarts mij op, ja er is een verandering te zien, maar ik denk dat het vocht is. Nu is mijn vraag, is dat "normaal " dat er vocht in een 'leeg' abces ( holte) gaat zitten en wat kunnen daar de lichamelijke gevolgen van zijn? Het heeft voor mij geen zin om een second opinie te vragen, want het is èèn team van longartsen. (Ik woon op Curaçao)
Alvast bedankt voor uw reactie,
Vriendelijke groet,
Richard kersten

Login of registreer om te reageren
17-05-2020 om 08:48 uur

Hallo Richard

Vervelend om te horen. Bedoel je niet een cyste? Volgens mij vult het lichaam lege ruimtes op mijn vocht en is dat normaal, noem je dan een cyste, maar of dat in de longen ook zo is weet ik niet.

Login of registreer om te reageren
17-05-2020 om 12:18 uur

Bon dia pioenroos, nee het was een abces, dat is dus als lege holte te zien en die holte schijnt gevuld te zijn met vocht.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
18-05-2020 om 13:53 uur

Een abces is een holte in de long (of een ander orgaan) gevuld met bacteriën of andere ziekteverwekkers. Zo'n abcesholte ontstaat als in een ontstekingshaard weefselversterving (necrose) optreedt waardoor er een gat in valt.
Een empyeem is een pusophoping in een tevoren reeds aanwezige holte zoals de pleuraholte. Dat is de ruimte tussen de twee longvliezen. Die liggen normaal tegen elkaar aan maar kunnen uiteen wijken door ophoping van vocht of pus bij een longontsteking.
Een longabces kan inderdaad een hele dierentuin van ziekteverwekkers, meestal bacteriën bevatten. De behandeling bestaat uit langdurige toediening van antibiotica. In een enkele geval moet er geopereerd worden.
Zo'n abces kan leeglopen door een verbinding met de luchtweg of de pleuraholte. Dan zie je op de foto een gat met een dikke wand met daarin lucht. Die holte kan dan ook wel weer vollopen met vocht maar ook verschrompelen. In de periode na de acute ontsteking kan er dus van alles veranderen. Als er niet opnieuw een infectie ontstaat moet je er maar zoveel mogelijk vanaf blijven. Veel kwaad kan zo'n oude abcesholte niet zolang die niet opnieuw geïnfecteerd raakt.

Login of registreer om te reageren