Bewegen bij hyperventilatie aanval of juist niet?

12-05-2020 om 17:57 uur

Hallo

Op het internet zie ik veel tegenstrijdige berichten en ook van mijn osteopaat en praktijk verpleegkundige hoor ik wat anders. Dus ik dacht ik vraag het hier eens.

Ik heb het idee dat ik naast mijn astma opvlamming ook hyperventileer omdat ik soms erg gefocust ben op mijn kortademigheid.

Dan kom ik in een cirkel waar ik moeilijk uitkom. Mijn praktijk verpleegkundige zegt vooral rustig aandoen, buikademhaling toepassen en langer uit- dan inademen. Afleiding en niet teveel focussen op die ademhaling.

Mijn osteopaat waar ik ga voor mijn rugklachten zegt even flink bewegen. Kniebuigingen maken of op en neer hupsen. Maakt niet uit, als ik me naar even moe maak. Met als doel afleiding en een weer normale ademhaling. Want als het hyperventilatie is en geen kortademigheid van astma dan merk je dat aan hoe snel je herstelt.

Wat is wijsheid?
Ik ben op dit moment zoekende in wat voor mij werkt.

Bvd

Login of registreer om te reageren
14-05-2020 om 11:50 uur

Ja emsepems, het is ook nogal genant om midden in een winkelcentrum in een zak te gaan staan blazen. Hyperventilanten willen juist de aandacht niet, en die trek je dan wel. Er was ook een handzaam apparaatje ontwikkeld, een soort "platvinkie" (zakflesje voor jenever). Ik kreeg jaren geleden een hyperventilatie-aanval terwijl ik de ramen stond te zemen. Werd er duizelig bij, dus ik moest van de huishoudtrap af. Mijn dochtertje fietste heen en weer op de stoep. En ik stond in de gang mijn adem te reguleren. Terwijl flitste mijn aandacht naar mijn dochtertje, het andere raam dat nog gezeemd moest worden, de emmer met water die op de stoep stond. Ha ha, zoveel afleiding, dat het snel voorbij was. :D

Login of registreer om te reageren
15-05-2020 om 06:17 uur

Goedemorgen, ik zit sinds gisteren aan de prednison. Ik kon werkelijk niks meer. Dokter is hier geweest en nu een stootkuur voor 5 dagen. Weet niet of het de gedachte is die het graag wil, of dat het echt zo is, maar heb het gevoel minder benauwd te zijn.

Nadeel is dat ik amper 2 uur geslapen heb. Maar goed ik moest er een nemen en vanaf vandaag smorgens. De bijwerkingen neem ik voor lief.

Bedankt nog dames voor de support

Login of registreer om te reageren
15-05-2020 om 06:36 uur

@GF75
Jammer dat een stootkuur prednisolon nodig is. Wel fijn dat je je minder benauwd voelt.
Het effect van prednisolon kun je inderdaad na 1 of 2 uur al merken. Dat hoeft niet en is per persoon verschillend natuurlijk. En per stootkuur ook, is mijn ervaring.
Hopelijk helpt het goed en heb je zo weinig mogelijk bijwerkingen.
Beterschap!

Login of registreer om te reageren
15-05-2020 om 07:43 uur

Beterschap, je hebt het echt even nodig en neem ook na de kuur nog je rust!
Slecht slapen kan wel horen bij prednison, heb ik ook altijd.
Overdag vaker ene tukkie doen
Sterkte ๐Ÿ˜˜

Login of registreer om te reageren
15-05-2020 om 08:11 uur
Reactie op GF75

Goedemorgen, ik zit sinds gisteren aan de prednison. Ik kon werkelijk niks meer. Dokter is hier geweest en nu een stootkuur voor 5 dagen. Weet niet of het de gedachte is die het graag wil, of dat het echt zo is, maar heb het gevoel minder benauwd te zijn.

Nadeel is dat ik amper 2 uur geslapen heb. Maar goed ik moest er een nemen en vanaf vandaag smorgens. De bijwerkingen neem ik voor lief.

Bedankt nog dames voor de support

Fijn dat er nu iets aan gedaan wordt. De gevolgen van een stootkuur vallen reuze mee hoor. Soms is het gewoon nodig om je weer op de rails te kunnen zetten. De werkzaamheid kan verschillen. De ene keer werkt het inderdaad binnen 2 uur en een andere keer kreeg ik het zelfs benauwder er van, eerst. Heel raar dus. Maar het gereutel neemt meestal snel af en als het slijm loskomt, voel je je meteen een stuk beter. Gewoon nog steeds je rust pakken, want ook al zou je je hyper voelen (kan ook voorkomen bij pred) je bent nog steeds ziek!

Login of registreer om te reageren
15-05-2020 om 11:17 uur

Bedankt dames, ik heb het idee dat het iets doet, ben wel nog benauwd, maar kan normaal naar de wc lopen. Dat is al een begin.

Besef me nu pas hoeveel het waard is om gezonde longen te hebben, dat terwijl mijn jongste al heel wat jaartjes bij de longarts komt. Gelukkig is ze stabiel. Gisteren zei ze zie je mama zo voelde ik me ook altijd. Echt vreselijk eigenlijk.

Maar goed, volgende keer eerder aan de bel trekken ๐Ÿ™ˆ

Login of registreer om te reageren
16-05-2020 om 09:33 uur
Reactie op GF75

Maar goed, volgende keer eerder aan de bel trekken ๐Ÿ™ˆ

Dat herken ik wel hoor. Puffjes ophogen, nog een dagje afwachten, het gaat wel weer, nee het gaat toch niet, maar nu is het bijna weekend, zal maandag wel bellen, enz enz. ;;) Ik krijg ook weleens op mijn kop dat ik volgende keer toch echt eerder aan de bel moet trekken.

Login of registreer om te reageren
16-05-2020 om 10:15 uur

Ja dat dus!!!

Man wat een wondermiddel dat prednison. Ik ben duidelijk minder benauwd, wel nog doodmoe en moet echt even uithijgen na bv een simpele handeling, maar dat beklemmende gevoel is bijna weg. Ik lig nog veel en probeer elk uur even iets te doen al is het maar even de tuin op en neer.
Alhoewel ik buiten wel weer wat benauwder wordt.

Die prednison hรจ, werkt dat nog door. Ben als de dood dat als ik maandag de laatste pak dat het allemaal terugkomt. Ik moet maandag bellen naar de praktijk om door te geven hoe het gaat en kan het dan ook vragen. Maar heb meer aan ervarings verhalen.

Login of registreer om te reageren
16-05-2020 om 10:29 uur

Ja hoor, de pred werkt echt nog door!
fijn om dit goede bericht van je te horen

Login of registreer om te reageren