Bewegen bij hyperventilatie aanval of juist niet?

12-05-2020 om 17:57 uur

Hallo

Op het internet zie ik veel tegenstrijdige berichten en ook van mijn osteopaat en praktijk verpleegkundige hoor ik wat anders. Dus ik dacht ik vraag het hier eens.

Ik heb het idee dat ik naast mijn astma opvlamming ook hyperventileer omdat ik soms erg gefocust ben op mijn kortademigheid.

Dan kom ik in een cirkel waar ik moeilijk uitkom. Mijn praktijk verpleegkundige zegt vooral rustig aandoen, buikademhaling toepassen en langer uit- dan inademen. Afleiding en niet teveel focussen op die ademhaling.

Mijn osteopaat waar ik ga voor mijn rugklachten zegt even flink bewegen. Kniebuigingen maken of op en neer hupsen. Maakt niet uit, als ik me naar even moe maak. Met als doel afleiding en een weer normale ademhaling. Want als het hyperventilatie is en geen kortademigheid van astma dan merk je dat aan hoe snel je herstelt.

Wat is wijsheid?
Ik ben op dit moment zoekende in wat voor mij werkt.

Bvd

Login of registreer om te reageren
13-05-2020 om 08:50 uur

@Daantje, bedankt voor de uitleg, kan ik mij indd wat bij voorstellen.
Ik zelf heb veel gehad aan ademhalingsoefeningen bij de fysio,niet alleen bij hyperventileren maar om het je eigen te maken.
Ik ben als ik al eens in verkeerd ritme zit met ademen;een liedjes zinger en maak moeilijke sommetje in mijn hoofd, zodat de aandacht er af is.
Mij helpt dit maar meer omdat ik zowat in een paniekaanval schoot bij een heftige benauwdheidsaanval

Login of registreer om te reageren
13-05-2020 om 09:04 uur

De fysio ga ik zeker in de groep gooien. Ik ben ook te ongeduldig. Zit nu op 2x 160 Alvesco en zie geen vooruitgang, maarja dat kan ook niet na 6 dagen. Daardoor heel erg gefocust op mijn adem waardoor ik kortademig word.

Ik moet uit deze cirkel!

Login of registreer om te reageren
13-05-2020 om 10:38 uur

Ja snap ik, ik heb zelf van VGZ (zorgverzekeraar)een app op mn tablet met heel goede ademhalingsoefeningen, voor ontspanning maar ook om te gaan met andere dingen.
Missch kun je die downloaden of id in de appstore?

Login of registreer om te reageren
13-05-2020 om 11:01 uur

Dankjewel, is dat de mindfullnes app van vgz?

Ik ben ook gewoon heel onzeker. Alles gaat nl via de telefoon ivm de corona. En zolang ik geen koorts heb wordt er niet geluisterd naar mijn longen en gaan ze uit van een exacerbatie.
Ik ben kapot moe bij alles wat ik doe. En hijg me te pletter dus ben maar weer gaan liggen.

Sorry voor mijn geklaag !!

Login of registreer om te reageren
13-05-2020 om 11:22 uur
Reactie op GF75

Dankjewel, is dat de mindfullnes app van vgz?

Ik ben ook gewoon heel onzeker. Alles gaat nl via de telefoon ivm de corona. En zolang ik geen koorts heb wordt er niet geluisterd naar mijn longen en gaan ze uit van een exacerbatie.
Ik ben kapot moe bij alles wat ik doe. En hijg me te pletter dus ben maar weer gaan liggen.

Sorry voor mijn geklaag !!

Klopt, is die app, staan heel veel verschillende oefeningen op, van korte tot langere.
Nee hoor is geen klagen maar gewoon even kwijt willen,als dat hier al niet mag waar dan wel...
Ik denk dat je als 1e wat liever voor jezelf moet zijn en niet zo streng:klagen is dit niet en kapot moe betekent;jezelf veel meer rust geven en er aan toe geven dat het even niet lekker gaat.
Verzet helpt niet, sloopt je nog meer..
Gewoon rusten afwisselen met ademh.oefeningen en lichte beweging, al is t een rondje om de tafel...
Jezelf extra verwennen met leuke tv, boek of iets lekkers, mens moet zichzelf kietelen af en toe ;)
Sterkte hoor, valt soms echt ff niet mee đŸ˜˜

Login of registreer om te reageren
13-05-2020 om 11:34 uur

Dankjewel, word bijna emotioneel van je antwoord. Ik heb net even een potje zitten huilen. Mijn man is hier en zei ook al dat ik gewoon moet toegeven aan het feit aan het nu even niks kunnen totdat de Alvesco zijn werk gaat doen. Ik gebruik salbutamol nog om de 4-5 uur.

Maar ik ben niet gewend om niks te doen. En als ik dan bv naar de wc ga en loop hijgend terug dan frustreert dat enorm.

Ik heb de app geĂ¯nstalleerd, dankjewel voor de tip. Ik ga eens luisteren, heb toch niks te doen ;)

Login of registreer om te reageren
13-05-2020 om 12:08 uur

Is zo logisch en menselijk, als je ineens een stuk minder kunt frustreert dat ook enorm.
Alleen blijf je je verzetten dan pleeg je roofbouw op je lichaam en duurt 't nog langer of glijd je meer af.
Ennuh ff flink huilen lucht soms erg op.
Zo te lezen ben je gewoon te streng voor jezelf, zou je man of ander 't hebben zul je waarschijnlijk zeggen:neem je rust en de tijd en laat mij je maar vertroetelen.
Gaat 't omjezelf:dan moet je ineens door..
Minder streng en jezelf rust gunnen =geen falen maar =goed voor jezelf zorgen.
Echt doen! Neem je eigen klachten net zo serieus als dat je zou doen bij een ander.
Liefs en houd moed! đŸ˜˜

Login of registreer om te reageren
13-05-2020 om 12:39 uur
Reactie op emsepems

vroeger zei men; je moet dan in een plastic zakjes blazen.
is dat uit de mode?

Dat is jaren geleden al veranderd in een bruin papieren zak Emsepems ;;)

Reactie op GF75
Dankjewel, is dat de mindfullnes app van vgz?

Ik ben ook gewoon heel onzeker. Alles gaat nl via de telefoon ivm de corona. En zolang ik geen koorts heb wordt er niet geluisterd naar mijn longen en gaan ze uit van een exacerbatie.
Ik ben kapot moe bij alles wat ik doe. En hijg me te pletter dus ben maar weer gaan liggen.

Sorry voor mijn geklaag !!

Nee joh, geen sorry. Daar is het forum voor.
Geen lucht is geen leven.
Ik heb nachtenlang opgezeten toen ik (vermoedelijk Corona) had en in de nacht lijkt alles erger.
Ik heb toen zitten puffen zoals ik geleerd had tijdens zwangerschapscursus.
Altijd-is-Kortjakje-ziiiiieeeeeek, met lippen losjes op elkaar. De laatste puf langer aanhouden en dan weer langzaam inademen. Er gaat op een gegeven moment dan iets rustgevends van uit.
In je hoofd concentreer je je dan meer op het liedje.
Maar kortademigheid, benauwdheid went nooit. Je probeert er zo goed mogelijk mee om te gaan.

En moet je de trap op? Bij elke tree een korte inademing. Ergens op het forum had iemand een filmpje geplaatst, een tijdje geleden. Het klinkt heel overdreven, maar het kan (deels) voorkomen dat je adem te kort komt als je boven bent. Beterschap!

Login of registreer om te reageren
13-05-2020 om 18:02 uur

Dankjewel dames, echt superlief :x

Login of registreer om te reageren
13-05-2020 om 18:12 uur
Reactie op Thirza
Reactie op emsepems
vroeger zei men; je moet dan in een plastic zakjes blazen.
is dat uit de mode?

Dat is jaren geleden al veranderd in een bruin papieren zak Emsepems ;;)

oef, dan loop ik achter.

ik kijk op internet en ook de bruine papieren zak wordt niet meer geadviseerd.
nu is het advies: bewegen, zingen, naar buiten gaan... afleiding dus. Of fysiotherapie/ ceasar of psycholoog bij angsten

Login of registreer om te reageren