Bewegen bij hyperventilatie aanval of juist niet?

12-05-2020 om 17:57 uur

Hallo

Op het internet zie ik veel tegenstrijdige berichten en ook van mijn osteopaat en praktijk verpleegkundige hoor ik wat anders. Dus ik dacht ik vraag het hier eens.

Ik heb het idee dat ik naast mijn astma opvlamming ook hyperventileer omdat ik soms erg gefocust ben op mijn kortademigheid.

Dan kom ik in een cirkel waar ik moeilijk uitkom. Mijn praktijk verpleegkundige zegt vooral rustig aandoen, buikademhaling toepassen en langer uit- dan inademen. Afleiding en niet teveel focussen op die ademhaling.

Mijn osteopaat waar ik ga voor mijn rugklachten zegt even flink bewegen. Kniebuigingen maken of op en neer hupsen. Maakt niet uit, als ik me naar even moe maak. Met als doel afleiding en een weer normale ademhaling. Want als het hyperventilatie is en geen kortademigheid van astma dan merk je dat aan hoe snel je herstelt.

Wat is wijsheid?
Ik ben op dit moment zoekende in wat voor mij werkt.

Bvd

Login of registreer om te reageren
12-05-2020 om 17:59 uur

Het kan wel helpen. Sporten kan je ademhaling resetten. Een liedje zingen kan ook helpen.

Login of registreer om te reageren
12-05-2020 om 18:30 uur

Dankjewel Daantje , zeker het proberen waard dan.

Login of registreer om te reageren
12-05-2020 om 19:17 uur

vroeger zei men; je moet dan in een plastic zakjes blazen.
is dat uit de mode?

Login of registreer om te reageren
12-05-2020 om 19:22 uur

Ja dat dacht ik ook, met de neus erbij , maarja moet wel met de tijd meegaan 😆

Login of registreer om te reageren
12-05-2020 om 19:32 uur

Moet wel een beetje dope door het leven gaan 😂

Login of registreer om te reageren
12-05-2020 om 19:35 uur

Maar alle gekheid op een stokje. Ik ben een manier aan het zoeken om minder gefocust te zijn op mijn adem, en iets waarmee ik voorkom dat de boel uit de hand loopt, vanmiddag werd ik uit het niets gewoon raar en merkte dat ik anders ademde. En dat heb ik eerder gehad.

Ik ga dit volgende week nog eens in de groep gooien bij de praktijk verpleegkundige . En tot die tijd adem in adem uit

Login of registreer om te reageren
13-05-2020 om 07:44 uur

sterkte! Fijn is het niet.

mijn vraag over het zakje was eigenlijk ook serieus ;-)

Login of registreer om te reageren
13-05-2020 om 08:00 uur

Ik ken dat ook nog van het zakje, ben benieuwd of dit nog gebruikt wordt indd
Ik zelf zou tips vragen aan een fysiotherapeut, zij weten vaak heel veel over hyperventileren en ademhalingsoefeningen.
Sterkte en succes

Login of registreer om te reageren
13-05-2020 om 08:27 uur

Er zijn heel veel varianten van hyperventilatie, bij een acute aanval kan een zakje helpen maar bij chronische varianten of andere soorten dysfunctionele ademhaling zoals dat officieel heet, helpt het niet en dan word je er alleen maar heel naar van. Je kan dan beter proberen je ademhaling te resetten of ademhalingsoefeningen.

Login of registreer om te reageren