Contactberoep en coronavirus

23-04-2020 om 07:04 uur

Goedemorgen,

Ik heb een vraag met betrekking op het coronavirus en werken in een contactberoep. (Kapster)
Ik heb 2 jaar geleden een ziekenhuisopname gehad ivm zware longontsteking.
Daarna nog in totaal 6 keer een longontsteking gehad die behandeld moest worden met antibiotica.
Nu is er een kleine restschade in mijn longen (alle ontstekingen zaten ook in dezelfde long op nagenoeg dezelfde plek).
Heeft dit gevolgen nu voor mijn werk? Moet ik extra op dingen letten of is het nog niet verstandig aan het werk te gaan aangezien ik die 1,5 meter afstand niet kan houden tijdens alle klanten die op een dag gezien worden.
Welke maatregelen zoals bijv mondkapjes geven garantie op veilig kunnen werken?

Alvast bedankt voor uw reactie in drukke tijden!

Login of registreer om te reageren
01-05-2020 om 18:45 uur

En misschien zijn er mensen met longklachten die voor hetzelfde probleem staan? Tips en ervaringen zijn welkom!

Login of registreer om te reageren
02-05-2020 om 11:12 uur

Ik ben zeker geen deskundige en heb ook geen astma maar copd en astma
Ik zou het met je huisarts/longarts of bedrijfsarts overleggen wat voor jou het handigst is.
Dit kan niemand zo inschatten voor een ander .
Opletten moet je zeker, het moet wel veilig blijven.
Maar als ik jou was, zou ik overleggen met degene die jou behandeld of heeft behandeld.
Succes en sterkte

Login of registreer om te reageren
02-05-2020 om 13:39 uur

Ook ik denk dat je t beste even met je huisarts kunt overleggen, die kan inschatten wat voor jou het risico is. sterkte! (ems met nu een dikke krullenbos....te dik ;-)

Login of registreer om te reageren
03-05-2020 om 09:52 uur

Nina, ook ik heb een contact beroep. Heb met mijn longarts besproken wat kan en wat niet. Raad ik jou ook aan.
Wens je heel veel succes de komende tijd!

Login of registreer om te reageren
03-05-2020 om 10:09 uur
Reactie op Pioenroos

Nina, ook ik heb een contact beroep. Heb met mijn longarts besproken wat kan en wat niet. Raad ik jou ook aan.
Wens je heel veel succes de komende tijd!

Bedankt! Jij ook! Wat waren de adviezen voor jou als ik vragen mag?

Login of registreer om te reageren
03-05-2020 om 10:10 uur
Reactie op emsepems

Ook ik denk dat je t beste even met je huisarts kunt overleggen, die kan inschatten wat voor jou het risico is. sterkte! (ems met nu een dikke krullenbos....te dik ;-)

Haha! Ja er zijn er genoeg die weer heeeel graag naar de kapper gaan denk ik! šŸ™ˆ

Login of registreer om te reageren
03-05-2020 om 10:12 uur
Reactie op Nina1
Reactie op Pioenroos
Nina, ook ik heb een contact beroep. Heb met mijn longarts besproken wat kan en wat niet. Raad ik jou ook aan.
Wens je heel veel succes de komende tijd!

Bedankt! Jij ook! Wat waren de adviezen voor jou als ik vragen mag?

Ik werk in de zorg, dus iets anders.
1,5 meter afstand tot alle collega's. Alleen ligt betroffen patiƫnten zonder klachten van hoesten etc. Speciale kleding, mondkapje en schort. En dat ik alleen dagdiensten mag als er veel andere zijn. Die dan de problemen kunnen oplossen

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
08-05-2020 om 07:52 uur

Dat is precies het soort lastige afwegingen waar de politiek ook zichtbaar mee worstelt: mensen redden of de economie redden, om het maar even heel kort samen te vatten.
Vatbaarheid voor longontstekingen hoeft niet automatisch vatbaarheid voor COVID-19 te betekenen, maar een zekere relatie ligt wel voor de hand. Hangt ook een beetje af wat die restschade is. Als dat bijvoorbeeld bronchiƫctasieƫn zijn, zal de invloed op de vatbaarheid waarschijnlijk niet eens zo heel groot zijn.
Er zijn nu aanbevelingen voor contactberoepen gepubliceerd. Daar zou ik me gewoon aan houden en iets extra's hoeft volgens mij niet. Gedraag je ernaar. Als iedereen dat doet en zijn of haar verstand gebruikt worden de risico's die er nu eenmaal zijn acceptabel geacht.

Login of registreer om te reageren