Voorstellen en vraag

16-04-2020 om 13:48 uur

Hallo, ik ben Ilse en woon sinds een jaar op de Canarische eilanden. Ik had als kind astmatische bronchitis, later allergieën waaronder hooikoorts. Nu heb ik een vraag. Als ik lig heb ik met inademen een krakend geluid. Ook ben ik wat kortademig en af en toe hoest ik ineens een brok slijm op. Sorry kan het niet aantrekkelijk maken. Ik heb me suf geslikt aan antibiotica voor blaasontsteking... maar wat zou ik nou met mijn longen hebben. Kan iemand me helpen. Ik durf hier niet naar de dokter.

Login of registreer om te reageren
17-04-2020 om 09:20 uur

Het is toch het beste om een arts te raadplegen. Is er niemand die met je mee kan gaan? Iemand die voor je kan vertalen, want dit is toch ook niks.
Sterkte hoor!
Groetjes Anna

Login of registreer om te reageren
17-04-2020 om 09:30 uur

Heb het ook ergens anders geschreven, kun je niet naar een nederlandse arts bellen of mailen? Gewoon uitleggen tegen welke problemen je aan loopt ivm de taal ook.
Voor dit jaar liep je waarschijnlijk bij een longarts of bij de huisarts, misschien daar eens informeren, anders verhaaltje maken en vertalen via vertaalsite?
Sterkte!

Login of registreer om te reageren
17-04-2020 om 12:51 uur

@Ilsemarianne
Welkom op het Longforum. De volgende website geeft nuttige informatie over medische zorg op de Canarische eilanden. Onder andere het telefoonnummer van het Nederlandse consulaat op Tenerife. Consulaten hebben onder meer als taak om burgers in hun eigen taal advies te bieden. Dat kost je niets; het is hun werk.

https://gran-canaria.traveltopper.eu/medische-zorg-op-gran-canaria/

Ik ben geen medicus maar 'kraken' van de longen is vaak slijm, zoals je zelf al aangaf. De oorzaak kan alleen door medici worden vastgesteld. Het hoeft niets ergs te zijn, maar kan ook bijvoorbeeld een allergie of hardnekkige verkoudheid zijn.

De voertaal in de medische wereld is Engels, dus zoals Goudvisje al zei kan je een kort en simpel verhaaltje in het Nederlands schrijven en dat door Google Translate vertalen in het Engels en het Spaans. Dat print je uit of zet het in je telefoon, of je stuurt het via e-mail aan een arts/kliniek die het consulaat (hopelijk) adviseert. Probeer ook eens aan de dorpshuisarts te (laten) vragen waar je terecht kan.

Ik zou zelf eerst het Nederlandse consulaat bellen. Vanwege het grote aantal Nederlandse pensionado's en vakantiegangers zullen die zeker een goed advies kunnen geven. Afhankelijk van het eiland waar je woont, zul je echter wel naar Tenerife of misschien zelfs naar het Spaanse vasteland moeten reizen voor een onderzoek.

Login of registreer om te reageren