Corona en COPD

28-02-2020 om 06:47 uur

Beste geadresseerde,
Ik zit met een dilemma, ik ben 66 jaar en mag over 6 weken met pensioen.
Ik heb 3 jaar geleden de diagnose COPD gekregen en krijg jaarlijks check up bij de longarts.
Doe alles om gezond te blijven, sport dagelijks, eet gezond en ben 30 kilo afgevallen. Roken doe ik al jaren niet meer.
Nu werk ik in een kantoorgebouw op de 18e etage in kantoortuin, dat is op zich al een drame maar om daar te komen moet je eerst in een van de 6 altijd propvolle liften waar iedereen ongeneerd in je gezicht staat te hoesten en gewoon ziek en al daarover staat te praten en dus staat te verspreiden.
Het hele gebouw (ik noem geen namen) is trouwens een grote besmettingshaard, er wordt zeer slecht schoongemaakt je ziet de bacteriƫn bijna lopen.
Nu het corona virus dan toch in Nederland is, en ik al redelijk ben voorbereid op eventuele quarantaine, ga ik dat gebouw liever helemaal niet in, omdat ik een risico factor heb, de COPD. Ook met het altijd propvolle OV (om daar te komen) ga ik liever niet.
Thiswerken doe ik al met regelmaat, het liefst blijf ik dit doen de komende 6 weken zodat ik gezond met pensioen kan gaan.
Alleen die eeuwige vergaderingen, daar moet ik dan wel bij zijn, althans dat wordt van mij verwacht.
Ben redelijk radeloos en vraag advies.
Wat is wijsheid?
As we speak ben ik nu ook al verkouden en mijd ik drukke plekken en winkels.
Dank voor advies en groet,
Moutarde

Login of registreer om te reageren
30-03-2020 om 21:14 uur

@meisje1954
Ik ben geen arts of expert, maar ik zie geen tekenen van obsessief handelen. Alle dingen die je noemde zijn in de media aanbevolen. Het enige punt is het wandelen in het park. Het is echt niet zo dat er overal grote wolken Coronavirussen rondzweven. Het besmettingsgevaar is het grootst in de directe nabijheid van mensen. In de vrije buitenlucht, en als er weinig mensen lopen, dan is de kans klein dat je het Coronavirus oploopt. Wees wel bedacht op deurklinken, drukknoppen van de lift etc. in je flat die ook door anderen worden aangeraakt. Je zou buiten bijvoorbeeld plastic handschoenen kunnen dragen en die thuis weggooien. Wel direct na het uitdoen je handen wassen. Niet aan je gezicht komen met de handschoenen aan. De afweging om wel of niet naar buiten te gaan zul je zelf moeten maken. Gevaar is er altijd, maar met jouw voorzorgsmaatregelen denk ik niet dat je erg bang hoeft te zijn. Oplettende bezorgdheid is goed, maar verlammende angst is (volgens mij) niet nodig.

Login of registreer om te reageren
01-04-2020 om 17:47 uur
Reactie op Moutarde

Beste geadresseerde,
Ik zit met een dilemma, ik ben 66 jaar en mag over 6 weken met pensioen.
Ik heb 3 jaar geleden de diagnose COPD gekregen en krijg jaarlijks check up bij de longarts.
Doe alles om gezond te blijven, sport dagelijks, eet gezond en ben 30 kilo afgevallen. Roken doe ik al jaren niet meer.
Nu werk ik in een kantoorgebouw op de 18e etage in kantoortuin, dat is op zich al een drame maar om daar te komen moet je eerst in een van de 6 altijd propvolle liften waar iedereen ongeneerd in je gezicht staat te hoesten en gewoon ziek en al daarover staat te praten en dus staat te verspreiden.
Het hele gebouw (ik noem geen namen) is trouwens een grote besmettingshaard, er wordt zeer slecht schoongemaakt je ziet de bacteriƫn bijna lopen.
Nu het corona virus dan toch in Nederland is, en ik al redelijk ben voorbereid op eventuele quarantaine, ga ik dat gebouw liever helemaal niet in, omdat ik een risico factor heb, de COPD. Ook met het altijd propvolle OV (om daar te komen) ga ik liever niet.
Thiswerken doe ik al met regelmaat, het liefst blijf ik dit doen de komende 6 weken zodat ik gezond met pensioen kan gaan.
Alleen die eeuwige vergaderingen, daar moet ik dan wel bij zijn, althans dat wordt van mij verwacht.
Ben redelijk radeloos en vraag advies.
Wat is wijsheid?
As we speak ben ik nu ook al verkouden en mijd ik drukke plekken en winkels.
Dank voor advies en groet,
Moutarde

Veel sterkte

Login of registreer om te reageren