Corona en COPD

28-02-2020 om 06:47 uur

Beste geadresseerde,
Ik zit met een dilemma, ik ben 66 jaar en mag over 6 weken met pensioen.
Ik heb 3 jaar geleden de diagnose COPD gekregen en krijg jaarlijks check up bij de longarts.
Doe alles om gezond te blijven, sport dagelijks, eet gezond en ben 30 kilo afgevallen. Roken doe ik al jaren niet meer.
Nu werk ik in een kantoorgebouw op de 18e etage in kantoortuin, dat is op zich al een drame maar om daar te komen moet je eerst in een van de 6 altijd propvolle liften waar iedereen ongeneerd in je gezicht staat te hoesten en gewoon ziek en al daarover staat te praten en dus staat te verspreiden.
Het hele gebouw (ik noem geen namen) is trouwens een grote besmettingshaard, er wordt zeer slecht schoongemaakt je ziet de bacteriën bijna lopen.
Nu het corona virus dan toch in Nederland is, en ik al redelijk ben voorbereid op eventuele quarantaine, ga ik dat gebouw liever helemaal niet in, omdat ik een risico factor heb, de COPD. Ook met het altijd propvolle OV (om daar te komen) ga ik liever niet.
Thiswerken doe ik al met regelmaat, het liefst blijf ik dit doen de komende 6 weken zodat ik gezond met pensioen kan gaan.
Alleen die eeuwige vergaderingen, daar moet ik dan wel bij zijn, althans dat wordt van mij verwacht.
Ben redelijk radeloos en vraag advies.
Wat is wijsheid?
As we speak ben ik nu ook al verkouden en mijd ik drukke plekken en winkels.
Dank voor advies en groet,
Moutarde

Login of registreer om te reageren
28-02-2020 om 07:57 uur

Misschien dat je even met je huisarts of longarts kunt overleggen. of je bedrijfsarts.
bedenk dat je meer kans hebt besmet te worden met het griepvirus dan met het corona virus
sterkte

Login of registreer om te reageren
28-02-2020 om 08:14 uur

Of toch de laatste 6 weken thuis werken en geen vergaderingen doen. Misschien kan je dat bespreken met de baas.

Login of registreer om te reageren
28-02-2020 om 09:21 uur

Zoveel mogelijk thuiswerken en vergaderen kan dit niet via een online verbinding, soort conference call of hoe heet dit?dit doet mijn man wel eens nl.
Helemaal voorkomen lukt toch niet, er heerst ook gewoon griep dan werk je ook daar en met andere virussen, alert blijven is goed, paniek niet.
Het ov zou ik wel wat mijden maar niet ivm corona , gewoon ivm met alle virussen.
Dan maar af en toe een taxi of misschien met iemand meerijden als thuiswerken niet lukt.
Mocht het corona virus verspreiden en bij jou in de omgeving meer gaan heersen dan kun je altijd nog als je baas lastig doet gedeeltelijk de ziektewet ingaan en alleen thuuswerken,je hebt het over 6 weken dit moet te doen zijn.
Sterkte en geniet hierna van je pensioen!

Login of registreer om te reageren
28-02-2020 om 10:04 uur

Als ik je goed begrijp heb je, vanwege je COPD, in combinatie met het werken op een kantoortuin, meer angst voor het huidige corona-virus. Je gaat over 6 weken met pensioen en wilt dat gezond halen.
Er zijn al goede adviezen gegeven, ook in het andere topic wat je hierover opende.
Daar sluit ik me bij aan. De gebruikelijke hygiëne-adviezen dus en nuchter blijven zover dat lukt.
Op je kantoor kun je misschien deels met de trap, als je conditie het toelaat? Dan sta je korter in een volle lift.

Hier vind je betrouwbare informatie het huidige corona-virus:
https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-19

Sterkte en geniet ook van je laatste werkweken.

Login of registreer om te reageren
10-03-2020 om 20:38 uur

Zijn dit de enige berichten die betrekking hebben op het corona? We zijn nu 2 weken verder. Ook ik begin wat ongerust te worden. Ik werk in de thuiszorg, heb diensten waar ik bij 8 a 10 cliënten op een dienst kom. Door bepaalde handelingen heb je heel nauw contact. Heb copd 3.

Login of registreer om te reageren
11-03-2020 om 15:35 uur
Reactie op Manny

Zijn dit de enige berichten die betrekking hebben op het corona? We zijn nu 2 weken verder. Ook ik begin wat ongerust te worden. Ik werk in de thuiszorg, heb diensten waar ik bij 8 a 10 cliënten op een dienst kom. Door bepaalde handelingen heb je heel nauw contact. Heb copd 3.

Overleg met je longarts of huisarts als je zorgen hebt.
Ook ik werk in de zorg (zorgcentrum) en wij hebben oa desinfectans en handen wassen als advies gekregen.

Voor jou zou gelden, op het moment dat je naar binnen gaat handen wassen en zeker ook als je weer weg gaat. op de fiets of in de auto (waarmee je je ook maar vervoerd) desinfectans gebruiken.

Login of registreer om te reageren
25-03-2020 om 15:16 uur

Ook ik begin mij steeds meer zorgen te maken. Werk ook in de thuiszorg en bezoek 10 a 13 cliënten op een route. Ik draag een zelfgemaakt mondkapje, houd mij strikt aan de hygiënische voorschriften maar weet dat ik een kwetsbaar persoon ben met mijn copd3 gold. Ik werk in een klein team en wil hen niet in de steek laten, maar de twijfel komt nu wel opzetten.

Login of registreer om te reageren
28-03-2020 om 11:49 uur

Ik heb een lichte vorm van COPD en gebruik 2 putjes spiriva respimat. En voorheen ook Foster.

De laatste weken is volgens mij de lucht veel schoner en heb ik geen medicatie nodig en geen klachten.
Hebben andere dit ook?

Heeft het wegvallen van auto en vliegverkeer zoveel invloed op onze lucht? Dan mag dit wat mij betreft zo blijven.

Login of registreer om te reageren
28-03-2020 om 23:28 uur

Voor mij voelt het buiten ook beter aan.
Mag wel zo blijven ja!. 🙃

Login of registreer om te reageren
30-03-2020 om 20:37 uur

Ik heb astmatische long emfyseem. Begin stadium gold 3

ik vraag me af hoe gevaarlijk kan het zijn als ik naar t park rond mijn flat ga een rondje lopen wat ik in t begin wel deed
omdat er veel oudere mensen in mijn flat wonen kom ik daar zelden iemand tegen maar ik hoorde van de week een wetenschapper op tv zeggen
dat het virus door de lucht dwarrelde en dat het ook in je haar en op je kleding terecht kan komen
Sinds die tijd durf ik helemaal niet meer naar buiten
Maar is het wel zo en hoe gevaarlijk is dat
Ik ben nu al obsessief aan het Handelen

We zijn nu een x aantal weken verder ik durf niet naar de winkels
iets wat ik nu heel erg doe is pakjes in de gang laten staan en 72 uur wachten voor dat ik t uit pak
mijn rollator helemaal schoon maken omdat het ook lang op ijzer blijft zitten
al mijn boodschappen die thuis bezorgd worden maak ik schoon zo bang ben
ik deed mijn kleren uit in de was als ik 1 x buiten was geweest
Iedereen word nog meer bang gemaakt dat je eigenlijk niet meer weet wie of wat je moet geloven

Login of registreer om te reageren