Longpatiënten geen kans bij corona?

22-03-2020 om 17:15 uur

Tja, ik wil zeker geen paniek zaaien, maar dit is wat er door @ArmandGirbes (hoogleraar IC-geneeskunde en hoofd van de IC in het VUmc, prof. dr. Armand Girbes.) wordt gedeeld op Twitter:
"Patiënten die al vóór de Covid19 ziekte erg slechte longen of een erg slechte conditie hadden maken geen kans om te overleven, of je nou naar de IC gaat of niet, de ziekte is dodelijk helaas. De opname capaciteit in NL is beperkt..."
Helaas roept hij dit zonder onderbouwing en wordt deze mening tot nu toe niet gedeeld door het Longfonds en RIVM.
Ik geef ronduit toe dat ik bang ben voor het virus, maar ik geloof ook niet zomaar wat 1 persoon roept, ook al is hij een arts.

Het zou mooi zijn als een deskundige hier een reactie op kan geven.
Tot die tijd, ben ik voorzichtig, maar trek me niet al teveel aan van artsen die in hun eentje iets roepen.

Bovendien, als hij maar wat roept op Twitter: pak zo'n arts aan aub.

Als hij wel gelijk heeft, is dit van levensbelang voor longpatiënten om te weten , zodat we er voldoende rekening mee kunnen houden

Login of registreer om te reageren
22-03-2020 om 20:41 uur

Ik ben geen deskundige maar het simpele feit dat er meerdere gradaties in ernst van de aandoening Covid-19 bestaan geeft al voldoende aanleiding om de bewering van deze arts te nuanceren. Hij heeft wel gelijk dat een onderliggende longaandoening een negatieve invloed kan hebben op de overlevingskans bij Covid-19, maar "geen kans" is erg kort door de bocht. Zeker als zo'n doemscenario via een niet-officiëel medium als Twitter verspreid wordt. Dit is mijn persoonlijke mening; ik spreek hier niet voor het Longfonds.

Login of registreer om te reageren
22-03-2020 om 22:27 uur

Of dit nu waar is of niet( wat ik wel denk trouwens in die zin dat een onderliggend longprobleem het extra zwaar kan maken,maar niet direct uitgaande van het allerergste scenario, dat kun je denk ik nooit weten)
Oppassen en voorzichtig zijn moet!zeker als longpatient maar eigenlijk iedereen.
Verder kun je er geen rekening mee houden, ja zelf in quarantaine gaan, dat doen al veel longpatienten.
Voor jezelf een soort lockdowm nemen, dit doe ik ook.
Mijn deur zit op slot...ik kom nergens en er komt niemand binnen, alleen mn man.

Login of registreer om te reageren
23-03-2020 om 07:28 uur

Bedankt voor jullie reacties Reuzenkakatoe en goudvisje,
Het lijkt mij inderdaad ook kort door de bocht en ik weet dat wij kwetsbaarder zijn.
Ik zit ook in een vrijwillige lockdown.
Maar als dit wordt geloofd door andere artsen, gaan ze de keus maken om mensen met een ernstige longaandoening niet eens te behandelen op de IC.
Ik ben bang dat dat het scenario is dat meneer Girbes schetst.
Dit zo op Twitter gooien is wel hard en zorgt voor extra angst. Dus onverantwoord.

Login of registreer om te reageren
23-03-2020 om 08:56 uur

Ik probeer maar te denken, dat als dit zich voordoet, ze alles zullen doen om ons te redden...meer kunnen ze ook niet doen.
Het meeste ligt nu bij ons allen, de regels opvolgen, even gedwee doen wat goed is, voor onszelf en een ander.
Mocht het dan onverhoopt mis gaan, dan is alles er aan gedaan.
Er zijn nog geen goede medicijnen tegen dus moeten we zelf het risisco verlagen.
Zo sta ik er in, ook om vooral de moed te houden en te denken dat elke arts zijn stinkende best doet voor ons allemaal.

Login of registreer om te reageren
23-03-2020 om 09:07 uur

Daar heb je gelijk in. Ik doe ook wat ik kan.
Dat wordt waarschijnlijk maanden binnen blijven met af en toe een bezorger aan de deur.
Niet makkelijk, maar wel te doen.

Login of registreer om te reageren
23-03-2020 om 09:59 uur
Reactie op Emil

Daar heb je gelijk in. Ik doe ook wat ik kan.
Dat wordt waarschijnlijk maanden binnen blijven met af en toe een bezorger aan de deur.
Niet makkelijk, maar wel te doen.

Precies, dan doe je er zelf alles al aan, sterkte ook en houd moed.
Het is wat saai nu maar liever een jaar saai dan...
Groetjes!

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
23-03-2020 om 14:43 uur

Ik snap de bezorgdheid heel goed. Ook voor behandelaars is dit een lastig dilemma.
Bij iedere patient moet vooraf altijd een inschatting gemaakt worden van de te verwachten effecten van een behandeling, en de kans op herstel of juist overlijden.
Doorgaans gebeurt dat ook, maar in tijden van covid-19 is dat nog moeilijker.
We weten en heleboel dingen nog niet goed genoeg. Hoeveel mensen genezen zonder restverschijnselen? Hoeveel patiënten met een covid-19 infectie overlijden? Wat is de beste behandeling?
Wat we wel weten is dat een covid-19 longontsteking bij patiënten die vooraf al erg kwetsbaar waren een grote kans op overlijden betekent, ook in geval van opname, intuberen en kunstmatig beademen op de ICU. Dat geldt voor iedere longontsteking bij dergelijke kwetsbare patiënten, maar we zien nu al dat patiënten met een longontsteking door covid-19 langer beademend moeten worden dan bij een longontsteking door een andere verwekker. Die patiënten zullen alleen al daardoor ook als ze de longontsteking overleven vanuit een dieper dal moeten opkrabbelen, met een grotere kans op blijvende schade of beperkingen.
Of er nu wel of geen schaarste aan ICU-bedden is maakt voor die discussie niet eens zo heel veel uit.
Dat maakt het noodzakelijk om vooraf goed te overleggen hoe te handelen in geval van een longontsteking. Als de longarts samen met de patiënt van mening is dat de kans op overlijden of ernstige beperkingen in geval van overleven van de longontsteking erg groot is kan besloten worden om af te zien van ICU-opname. In een aantal gevallen kan er dan zelfs voor gekozen worden om niet meer naar het ziekenhuis te gaan maar om thuis of bijvoorbeeld in het verzorgingstehuis te blijven. Dat gebeurde in andere jaren ook al, bijvoorbeeld tijdens influenze-epidemieën. Gezien de ernst van de covid-19 pneumonie zoals we die nu zien verwacht ik dat dat nu vaker zal gebeuren dan voorheen.
Respecteer hoe dan ook de adviezen over het voorkomen van verspreiding van het virus, rookt niet, blijf in beweging en praat met naasten en de eigen arts over angsten en twijfels.

Login of registreer om te reageren
23-03-2020 om 16:37 uur

Hartelijk bedankt voor uw heldere en uitgebreide reactie.
Wel zwaar om te horen dat dokter Girbes dus eigenlijk gelijk heeft.
Voor mij is het belangrijk het bericht geverifieerd te zien, omdat we zo'n bericht nog niet eerder gehoord hebben.
Ik hoop dat we het in Nederland onder controle kunnen houden. Ik doe daar mijn best voor.
Artsen, ziekenhuispersoneel en instanties doen ook hun uiterste best, dat weet ik en daar heb ik alle vertrouwen in.

Login of registreer om te reageren
23-03-2020 om 17:00 uur

Ik vind het wel raar dat het RIVM dit niet eerder heeft gecommuniceerd en vind dan ook dat er een lockdown moet komen omdat veel mensen zich niet aan de voorschriften houden.
Die mensen zorgen voor de verspreiding ten koste van anderen.

Login of registreer om te reageren