atrovent en ventolin door elkaar heen gebruiken

15-03-2020 om 15:08 uur

hallo allemaal,
een vraagje over de noodmedicatie. ik gebruik seretide 500/50 sochtends en savonds.
daarnaast atrovent zonodig en voorheen ventolin.
Ik gebruikte voorheen ventolin . Maar tijdens een exacerbatie ben ik op atrovent overgestapt omdat ik 4 x dagelijks moest gebruiken en teveel ventolin hartkloppingen geeft.

Nu zijn mijn longen nog steeds onstabiel, ik heb veel last van hoestaanvallen vooral snachts last en benauwdheid. ik gebruik vaak atrovent.
Maar als ik naar buiten ga en daar onverwacht benauwd wordt dan vind ik ventolin veel prettiger om te gebruiken. 1) omdat het makkelijker mee te nemen is. 2) omdat het sneller werkt. Thuis gebruik ik gewoon atrovent.

Mag je atrovent en ventolin door elkaar heen gebruiken? Wie van jullie doet dat ook?

Login of registreer om te reageren
16-03-2020 om 10:19 uur

Ja, dat mag. Ik neem vaak 1 puf Ventolin en 1 puf Atrovent. Heb ik toch 2 pufs.
Ik ben geen arts, maar inmiddels vier longartsen zijn bij mij hiermee akkoord gegaan.

Login of registreer om te reageren
16-03-2020 om 11:27 uur

Ja hoor, geen probleem. Ik gebruik ook van 1 puf ventolin en 1 puf Atrovent. En soms alleen atrovent, net hoe ik me voel.

Login of registreer om te reageren
16-03-2020 om 18:38 uur

thanks dames voor jullie reactie! ik twijfelde nl hieraan. met 1 puf bedoelen jullie een puf aerosol met voorzet kamer? want 1 discus puf ventolin is gelijk aan 2 aerosol pufs ventolin. atrovent is niet in discus vorm dus daar neem ik altijd 2 aerosol pufs van.

Login of registreer om te reageren
17-03-2020 om 03:21 uur

Mag hoor! Voor mijn dochter mogen we het zelfs in de vernevelaar door elkaar doen!

Login of registreer om te reageren