ACOS, wat is de astma en wat is de COPD ?

04-06-2019 om 11:00 uur

Een ruim halfjaar geleden was ik bij de huisarts wat ik was benauwd, heel erg benauwd. Na wat standaard tests ben ik doorgestuurd naar de longarts en daar kwam uit verder onderzoek astma met een 'COPD component'. Na hier wat rond gekeken te hebben heb ik uiteindelijk nog gevraagd over mijn GOLD score voor de COPD, maar daar kon men weinig over zeggen.

Ik kom dat zeer regelmatig tegen. Als mijn astma niet goed op mijn medicijnen reageert is het toch snel 'Ja, dat zal dan door de COPD komen.' terwijl ze me tegelijkertijd niet precies aan kunnen wijzen hoe het dan met mijn COPD zit.

Veel onderzoek (voor zover ik het heb kunnen vinden) sluit mensen met astma uit van COPD onderzoeken en mensen met COPD uit van astma onderzoeken.

Een beetje een tussen het wal en schip gevoel krijg ik er soms wel van. En de eeuwige vraag: is dit nou mijn astma of mijn COPD ? Want daar ga je niet altijd hetzelfde mee om (is mij verteld). Maar goed, ik neem braaf de pufjes en de inhalatie poedertjes, als het niet goed werkt trek ik aan de bel bij de LA en verder duim ik dat ik nog heel lang mee zal gaan in relatief goede gezondheid.

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik vooralsnog erg stabiel lijk te zijn. Net een enorme griep te pakken en na 1 week echt helemaal gaar te zijn, was ik in week 2 alweer aardig aan het rond hobbelen en weer 3 was alles zo goed als over, behalve nog wat taai slijm. Verder heb ik het natuurlijk wel eens benauwd en als ik moe ben / stress heb ga ik stevig achteruit. Ik kan dan echt even in een rotperiode zitten.

Desondanks ik kan kan nog werken, ik heb een jong gezin, ik kan mijn hobby's uitoefenen en naar vriendinnetjes toe voor lunch- en koffie afspraken.

Wat is jullie ervaring met ACOS en wanneer je nou last hebt van wat ?

Login of registreer om te reageren
13-10-2019 om 20:28 uur

Eosinofiel astma is wel wezenlijk anders in behandeling tegenwoordig.

Login of registreer om te reageren
25-02-2020 om 21:03 uur

Ik geloof dat astma niet progressief is maar copd wel. Dat je dus steeds minder longinhoud krijgt.

Login of registreer om te reageren
10-03-2020 om 18:48 uur
Reactie op Luchthapper

Ik geloof dat astma niet progressief is maar copd wel. Dat je dus steeds minder longinhoud krijgt.

Ja, dat zeggen de artsen. Toch heb ik de indruk dat mensen met (alleen) astma soms ook enorm achteruit gaan zonder weer vooruit te gaan.

Uiteindelijk zijn we ook nog allemaal mensen en is onze longziekte of -ziektes en het verloop ervan ook heel persoonlijk.

Login of registreer om te reageren