juni 2018 - Welke hobby kun je blijven doen met een longziekte?

31-05-2018 om 09:30 uur

Als je een longziekte hebt is het niet altijd mogelijk om je hobby te kunnen blijven doen. Maar het is goed om te kijken naar wat er nog wel mogelijk is.

Heb jij hier ervaring mee? Heb je bijvoorbeeld aanpassingen gedaan of doe je nu totaal wat anders. Wij zijn benieuwd hoe jullie hier mee om zijn gegaan.

Login of registreer om te reageren
20-02-2020 om 19:49 uur

Korte cursussen volgen waarbij je veel leesvoer aangereikt krijgt.
Terug mijn muziekinstrument begonnen. Blaas erg instabiel, maar plezier en een andere manier van longtraining.
Aangepast sporten met anderen mensen met een beperking. Als ik niet kan meedoen ga ik kijken als dat lukt. Dan voorzie ik de anderen van deskundig advies vanaf de zijlijn (...) Zo hoor ik er toch bij.
Sudoku en Zweedse raadsels.
Schaken oppakken en bridge (nieuw) staan op de rol voor de lange termijn.

Login of registreer om te reageren
21-02-2020 om 04:49 uur

Ik ben 6 jaar geleden van staand skiën overgegaan naar zitskiën
Niet vanwege mijn longen, maar omdat ik trombose van het onder mijn hart naar beneden heb gehad
Ski nu 1 x per maand 2 uurtjes, vroeger van september t/m april 2x per week
Voor de rest sport ik 1x per week bij de fysio
En banjer rond de 10 uur per week door het water heen, ik geef zwemles

Login of registreer om te reageren
21-02-2020 om 09:12 uur

Ondertussen zijn mijn hobby’s veranderd:
- bullet journallen (creatief dagboek maken)
- snailmail maken (slakkenpost in een slakkentempo voor mij iets te letterlijk, maar je maakt eigenlijk een brievenbuscadeautje en nog leuker dan een gewone kaart)
- kaarten maken, geen 3D-kaarten maar eigenlijk weer heel anders
- artjournallen (mijn creativiteit uiten op een manier die ik nog niet eerder heb gedaan en nu volop aan het ontdekken ben)
- handletteren en brushletteren
- werken met procreate (een creatieve app waarin je kan tekenen en schrijven) op de slechte dagen wanneer met pen schrijven zwaarder is.
- mijn hond kunstjes aanleren, we maken er een circushond van haha, althans ik xD

Al met al lekker creatief bezig zijn op mijn eigen tempo:) kan zittend, met weinig energie kan ik toch nog genieten, blij dat ik dit ontdekt heb en zonder mijn longziekte had ik dit niet ontdekt.
Dus ik baal dat bepaalde dingen niet meer gaan, maar ben blij dat ik ben gaan zoeken naar mogelijkheden die me wel veel plezier geven!

Login of registreer om te reageren
21-02-2020 om 10:52 uur
Reactie op Juno92

Ondertussen zijn mijn hobby’s veranderd:
- bullet journallen (creatief dagboek maken)
- snailmail maken (slakkenpost in een slakkentempo voor mij iets te letterlijk, maar je maakt eigenlijk een brievenbuscadeautje en nog leuker dan een gewone kaart)
- kaarten maken, geen 3D-kaarten maar eigenlijk weer heel anders
- artjournallen (mijn creativiteit uiten op een manier die ik nog niet eerder heb gedaan en nu volop aan het ontdekken ben)
- handletteren en brushletteren
- werken met procreate (een creatieve app waarin je kan tekenen en schrijven) op de slechte dagen wanneer met pen schrijven zwaarder is.
- mijn hond kunstjes aanleren, we maken er een circushond van haha, althans ik xD

Al met al lekker creatief bezig zijn op mijn eigen tempo:) kan zittend, met weinig energie kan ik toch nog genieten, blij dat ik dit ontdekt heb en zonder mijn longziekte had ik dit niet ontdekt.
Dus ik baal dat bepaalde dingen niet meer gaan, maar ben blij dat ik ben gaan zoeken naar mogelijkheden die me wel veel plezier geven!

En je maakt zulk prachtig werk! Echt mooi, kun je trots op zijn

Login of registreer om te reageren
21-02-2020 om 11:06 uur

@goudvisje dankjewel!!! Het is ook echt leuk om te doen en mooi dat mijn plezier erin tot uiting komt!

Login of registreer om te reageren
21-02-2020 om 13:07 uur

Hoi ik ben nellie en mijn hobby zijn zeilen wij hebben zelf een boot. Waar we meestal 3 maanden mee onderweg zijn we hebben eerst altijd op zee gevaren maar dat werd voor mij te zwaar maar toen hebben we de masten er af gehaald en zijn we Nederland gaan verkennen de laatste jaren gaat wel de rolstoel mee ik kan maar kleine stukjes lopen gelukkig kunnen we de E fietsen meenemen daar maken we nog mooie tochtjes mee en we hebben ons huisje bij daar bij handwerk ik graag haken en breien en ik lees graag wij hebben alles wel aangepast maar we kunnen nog steeds lekker met onze boot weg

Login of registreer om te reageren
21-02-2020 om 15:09 uur

@Nckiie
Flink creatief. Veel dingen die me niks zeggen.
Wel goed om te weten dat er zo veel meer mogelijkheden zijn dan het kringetje waar je zelf altijd in rond draait.

Login of registreer om te reageren
21-02-2020 om 15:40 uur

@Suus01 ja van het een in het ander beland hahaha, maar er is nog zoveel meer mogelijk alleen sommige dingen kan ik gewoon niet of wil ik niet. Houtbranden is super leuk, maar gaat niet met mijn longen en dit gaat allemaal prima en kan heerlijk op mijn eigen tempo, ik word er blij van en maak anderen er ook nog eens blij mee🥰

Mocht je ooit meer willen weten mag je altijd een PB sturen!

Login of registreer om te reageren
27-02-2020 om 21:57 uur

Één van mijn hobby's was mijn tuin maar dat red ik niet meer alleen. Daar heb ik komende zomer hulp bij nodig, niet alleen door de astma maar bijkomende dingen zoals o.a. slijtage knie. Maar hobby's die ik al jaren doe, genealogie waar ik al ruim 30 jaar mee bezig ben en handwerken, tegenwoordig vooral haken en breien wat ik al zo'n beetje mijn hele leven doe😊 kan ik gelukkig nog steeds goed doen.
Heel leuk om te lezen wat jullie zoal doen, ook dingen waar ik nog nooit van gehoord heb zoals die van @Nckiie 🤔😊

Login of registreer om te reageren
27-02-2020 om 22:20 uur

@Hiske jammer om te lezen dat je wat hebt moeten in te leveren, maar leuk dat ik anderen wakker maak met mijn oude ideeën in een nieuw jasje haha en ben blij dat ik dit wel kan doen, al blijft het balen wel van dingen opgeven. Ik heb wel ontdekt dat ik sterker en vindingrijker ben dan ik dacht😊
En wellicht kunnen we hier wel een creabea lijntje beginnen haha

Login of registreer om te reageren