Heb jij nog gesport vandaag? #59

17-02-2020 om 18:12 uur Gesloten

Dit bericht is verplaatst van: Heb jij nog gesport vandaag? #58

De reacties zijn gesloten.
19-02-2020 om 12:22 uur

@emsepems , toe maar! :) Gefeliciteerd hoor en veel plezier ervan.

@Mel , ik denk dat je toch weer teveel doet. Swifferen is niet erg, maar nu alweer 2 km. wandelen! Opbouwen hoor! :)

@goudvisje , je doet het toch maar hè. :)

Net op een zwaardere stand gestoelfietst, lukte me maar 5 minuten daarna nog even met de gewichtjes.

19-02-2020 om 14:01 uur

@Anna50 Ik MOET deze week elke dag 2 km wandelen vd fysio en praktijkodersteuner 😫

Volgende week 2,5 km

Ik ben 4 x gestopt was helemaal buiten adem , 1,8 is denk mooi genoeg geef het morgen ff aan bij de praktijkodersteuner, had ook een slechte nacht gehad .. ga nu ff tukkie doen 😴

19-02-2020 om 14:44 uur
Reactie op Mel

@Anna50 Ik MOET deze week elke dag 2 km wandelen vd fysio en praktijkodersteuner 😫

Volgende week 2,5 km

Ik ben 4 x gestopt was helemaal buiten adem , 1,8 is denk mooi genoeg geef het morgen ff aan bij de praktijkodersteuner, had ook een slechte nacht gehad .. ga nu ff tukkie doen 😴

Sjee, lekker streng zeg! En dan ook nog zeggen dat het goed voor je is. :( Lekker slapen en uitrusten. :)

19-02-2020 om 21:57 uur

Vandaag gesport. Doel was geen hoest. Met bizar rustig aan doel gehaald.
Saai om zo te sporten, maar de groep is leuk, net als de voordelen van geen hoest. Daar doen we het tenslotte voor.

20-02-2020 om 00:52 uur

Helaas al even niet kunnen sporten, douchen en visite is al topsport op zich, maar hoop snel weer in het zwembad heen en weer te kunnen lopen:D

En ik lees goede verhalen hier! Goed bezig dames!
@Mel wat mij hielp is een rustiger tempo lopen en veel pauzes nemen dan houd je het langer uit.
Maar tijdens revalidatie werd gevraagd wat is vermoeiender: 20 baantjes op 10 minuten zwemmen. Ik dacht weer eens anders maar die 20 baantjes is vermoeiender want dat is een vast aantal. Die 10 minuten kan je op je eigen tempo zwemmen en rustpauzes nemen waar nodig.

Wat ik merk ik dat veel longfysio’s per ongeluk aan hartrevalidatie doen en dit heeft mij wel mijn ogen doen openen. Elke keer net niet je grens opzoeken bereik je meer mee dan elke keer wel je grens opzoeken, althans voor mij werkt dit zo en dit blijkt uit wetenschappelijk onderzoek voor ernstig COPD en astma.
Intervaltraining is ook anders. Bij hartrevalidatie is het 2 minuten op hoog tempo en zwaar en dan 2 minuten laag tempo licht. Bij longrevalidatie was het op basis van je fietstest de ene dag bijvoorbeeld 60% van je max 4x 2 minuten met 2 minuten rust en de volgende keer 4x3 minuten op 40% met 1 minuut rust. De lichte en zware trainingen werden omgewisseld net als eerst benen dan 5 minuten rust, dan armen, dan 5 minuten rust. Je kwam altijd met een voldaan gevoel maar toch nog met energie de zaal uit en je pleegde geen roofbouw. Dit is wel een van de fijne dingen die ik heb geleerd tijdens revalideren.
Wellicht kan je dit bespreken, zal eens kijken of ik het artikel nog kan vinden, js wellicht voor je fysio’s ook mooi om mee aan de slag te gaan, aangezien dit wetenschappelijk onderbouwt is en mijn fysio (is sportfysio) heeft dit schema overgenomen voor mij en zo konden we periodes goed trainen:D

https://www.ntvg.nl/artikelen/inspanningstraining-bij-ernstige-copd/vol…
Volgens mij is dit het onderzoek, wie weet hebben jij en je fysio er wat aan. Je kan altijd met merem contact opnemen over het onderzoek, ik heb het uitgeprint meegekregen. Peter Klijn is een van de bewegingswetenschappers en het is geschreven op COPD maar geldt ook voor andere longziekten hebben zij gemerkt en heb ik ook gemerkt:)

20-02-2020 om 16:24 uur

Vandaag bij de praktijkodersteuner geweest ze heeft liever dat ik elke dag wandel als dat ik obsessief mijn huis blijf schoonmaken 🤭 was al zo geminderd 🤯

nu mag ik 2x in de week boven en beneden stofzuigen met mondkap voor en
Dan pauze nemen in andere ruimte en dan gaan wandelen zodat als ik terug kom de stof uit de lucht is , ik deed veel swifferen ze is van mening dat je dan de stof verplaatst en met mijn dyson allergie stofzuiger ik het echt weghaal

En ook nat afnemen boven en beneden 2x in de week

Dusss weer aanpassen 🤪

Heb vandaag 2 km gewandeld naar de praktijkodersteuner dus ook weer gesport 2 vliegen in één klap 🤭

20-02-2020 om 16:31 uur

Zo Mel, dat is flink aanpassen voor je. Succes.

Hier geen sport vandaag. Enkele activiteiten gehad. Al het bijkomende fietsen en praten was op het randje.
Morgen fysio, daarvoor nu mijn rust pakken.

20-02-2020 om 16:40 uur

Ik zou gaan sporten maar na twee kozijnen verven had ik papbenen en kon ik amper meee iets vasthouden dus ik vind het mooi geweest voor vandaag.

21-02-2020 om 07:22 uur
Reactie op Daantje

Ik zou gaan sporten maar na twee kozijnen verven had ik papbenen en kon ik amper meee iets vasthouden dus ik vind het mooi geweest voor vandaag.

Verstandig !

Ik vandaag alleen 2 km wandelen
Laat Ik ook eens verstandig worden 😅

21-02-2020 om 10:09 uur

Fysio. Gezien de hoest toch te veel. Veel bedrust en een zeer rustig weekend.
Rust nemen vind ik ook topsport, hartstikke moeilijk om niks te doen.