Handige tip over Alvesco inhaler ( ontstekingsremmer)

22-01-2020 om 09:50 uur

In de bijsluiter van dit product wordt duidelijk vermeld dat het niet geschud behoeft te worden. Mijn apotheek zet dit echter ten onrechte wel op het etiket. Ik gebruik zelf dagelijks twee oudjes van Alvesco 160 ivm bronchiectasien. Ik vind het belastend om dagelijks en langdurig een handeling te moeten doen die volstrekt onnodig is. Ik hoop anderen hiermee te helpen.

Aan de moderator: mocht dit topic niet op de juiste plaats staa, kan het dan verplaatst worden naar een plek waar het beter past?

Login of registreer om te reageren
22-01-2020 om 18:54 uur
Reactie op MathildeD1

Ik heb nog een tip. Alvesco kan goed zonder voorzetkamer gebruikt worden. Daarmee ben ik begonnen toen ik op vakantie ging en die voorzetkamer te groot vond. Mij bevalt het gebruik heel goed. Het is klein en handig. Ik hoef ook niet te denken aan het reinigen van de voorzetkamer.

Ik vind je in dit te kort door de bocht, jij kunt goed inhaleren zonder voorzetkamer maar is zeker geen goede algemene tip voor de meeste longpatienten.
Vooral de coordinatie van indrukken en gelijk inhaleren gaat vaak mis en velen kunnen niet krachtig genoeg inhaleren.
Dat schudden zou ik zelf geen probleem van maken mits je niks mankeert aan je handen is het een actie van niks.
Denk dat de lvk het goed bedoelt, maar indd als je er moeite mee hebt dan gewoon niet schudden meer.

Login of registreer om te reageren
23-01-2020 om 08:11 uur

Atrovent hoef je ook niet te schudden, volgens de apotheek wel. Ik schud maar van alles. :)

Login of registreer om te reageren
23-01-2020 om 11:47 uur

@Anna50 , misschien komen er steeds betere technieken en dus aerosolen die al volledig vermengd zijn. Misschien zijn er nog meer soorten die niet geschud hoeven te worden?

Login of registreer om te reageren
27-01-2020 om 00:44 uur

Klopt dat atrovent ook niet geschud hoeft te worden, van alvesco wist ik het niet toen al gestopt met bijsluiters lezen denk ik.
Ik schud alles liever zekere voor het onzekere en haal ook alles eruit en spoel automatisch inderdaad en zorg vaak dat ik puf rond etenstijd of voor tandenpoetsen:) maar zoals emsepems al zegt als je vaak wisselt kan het verwarrend worden, vandaar een beleid inderdaad. Mocht je wat mankeren dan kan je inderdaad niet schudden als het niet hoeft. Ik gebruik veel verschillende dingen en bij het een wel en het ander niet, ben nog jong maar houdt het niet meer bij xD

Login of registreer om te reageren
29-01-2020 om 14:41 uur

Bij ingebruikname van een nieuwe Alvesco capsule of als de inhalator langer dan een week niet gebruikt is, moet altijd 3x in de lucht gespoten worden. Dit is volgens de bijsluiter heel belangrijk. Maar de apotheek vermeldt het niet op het etiket.

Login of registreer om te reageren
01-12-2022 om 20:19 uur
Reactie op MathildeD1

Ik heb nog een tip. Alvesco kan goed zonder voorzetkamer gebruikt worden. Daarmee ben ik begonnen toen ik op vakantie ging en die voorzetkamer te groot vond. Mij bevalt het gebruik heel goed. Het is klein en handig. Ik hoef ook niet te denken aan het reinigen van de voorzetkamer.

Hier ben ik het mee eens. Ik kan ook heel goed zonder voorzetkamer. Volgens de praktijkondersteuner moet ik een voorzetkamer gebruiken en ik snap niet waarom. Het gaat prima zonder. Ook ik vind de voorzetkamer groot en onhandig. Gelukkig heb ik genoeg kracht om het zonder voorzetkamer te inhaleren. Ik gebruikte eerst foster maar die werkte niet zo goed. Nu ik alvesco gebruik ben ik veel minder benauwd. Ik gebruik hier wel een langwerkende luchtwegverwijderaar bij. (Formeterol) Ook mijn praktijkondersteuner zei dat ik de alvesco goed en krachtig moet schudden, omdat anders de stofjes niet goed gemengd zijn. Dus dat doe ik maar, ook al staat in de bijsluiter dat dat niet hoeft.

Login of registreer om te reageren
03-12-2022 om 08:57 uur

@Hendriksje waarom je een voorzetkamer moet gebruiken, is dat de kracht van de aerosolpuffer groot is, je kan het niet goed timen en meerendeel blijft in je keel hangen in plaats van dat het diep naar je longen gaat. Hier zijn veel onderzoeken naar gedaan. Dus een voorzetkamer zorgt ervoor dat de medicatie beter en dieper je longen in komt, je hoeft niet perfect te timen (wat dus bijna onmogelijk is) en zo worden je longen beter beschermd en heb je minder kans op bijwerkingen.
Dus het gaat totaal niet om kracht, bij een ander soort puffer met poeder heb je kracht nodig om het goed te inhaleren, bij de aerosol is dit niet zo omdat de puffer zelf de kracht erachter zet en teveel kracht dus om het juist te inhaleren.

Dat je moet schudden is omdat er drijfgas in je puffer zit en je wil niet alleen het drijfgas inhaleren maar ook de alvesco.

Dus ja een voorzetkamer is lomp, maar ik zou hem toch gebruiken en meenemen

Login of registreer om te reageren
04-12-2022 om 17:11 uur
Reactie op Juno92

Dus ja een voorzetkamer is lomp, maar ik zou hem toch gebruiken en meenemen

Ja, ik ook om de reden die nckii schrijft.
Succes!

Login of registreer om te reageren