Handige tip over Alvesco inhaler ( ontstekingsremmer)

22-01-2020 om 09:50 uur

In de bijsluiter van dit product wordt duidelijk vermeld dat het niet geschud behoeft te worden. Mijn apotheek zet dit echter ten onrechte wel op het etiket. Ik gebruik zelf dagelijks twee oudjes van Alvesco 160 ivm bronchiectasien. Ik vind het belastend om dagelijks en langdurig een handeling te moeten doen die volstrekt onnodig is. Ik hoop anderen hiermee te helpen.

Aan de moderator: mocht dit topic niet op de juiste plaats staa, kan het dan verplaatst worden naar een plek waar het beter past?

Login of registreer om te reageren
22-01-2020 om 12:21 uur
Reactie op Oma Akke

Ik moet van de praktijkondersteuner de alvesco uit de voorzetkamer halen! Die moet kunnen ventileren, in een niet-vochtige ruimte. Niet in de badkamer dus, maar daar leg ik hem dan weer wel neer. En ja, schudden met die Alvesco.
Ik vond het ook efficiënt om de het ding in de voorzetkamer te laten zitten.....

Is mij ook zo verteld,door lvk.
Her is wel belangrijk om het spul droog te houden ivm bacterieen groei maar ik had hem vroeger ook in badkamer liggen, nooit geen problemen mee gehad.
Bij mij lubbert de inzetmond nogal vlug, foster zit er echt strak in maar berodual niet, daarom toch maar eruit merenedeel.
Maak veel tiepvouten, blijf bewerken....heb je met al dat schudden ...:)

Login of registreer om te reageren
22-01-2020 om 12:24 uur
Reactie op Suus01

Hahaha, leuk he, visueel ingesteld zijn. Precies, 2 vliegen in 1 klap met bewegen, hahaha!

Sinds ik vernevel wissel ik nauwelijks meer van puffer. En tot nu toe geen problemen met voorzetkamers.

Ja zag het zo echt voor me.... hahaha, nee ligt ook nog hoe strak de puf erin zit, foster zit bij mij aardig vast en lubbert het meer door...

Login of registreer om te reageren
22-01-2020 om 15:37 uur
Reactie op Oma Akke

Ik moet van de praktijkondersteuner de alvesco uit de voorzetkamer halen! Die moet kunnen ventileren, in een niet-vochtige ruimte. Niet in de badkamer dus, maar daar leg ik hem dan weer wel neer. En ja, schudden met die Alvesco.
Ik vond het ook efficiënt om de het ding in de voorzetkamer te laten zitten.....

Zit wel wat in.
Ik kreeg de tip om de aerosol er in te laten zitten op het revalidatiecentrum. Dat had te maken met soms gewoon geen kracht om de puffer erin te doen of eruit te halen. Vond het wel een fijne tip die gewoonte geworden is. Afleren dus.
@emsepems
Iets met Pavlov, toch?

Login of registreer om te reageren
22-01-2020 om 18:28 uur

ja hoor suus, zal wel iets te maken hebben met pavlov.

eruit met de aerosol, schudden en weer erin stoppen.... zo is t mij ook verteld... al snap ik best dat er momenten zijn dat je te weinig kracht hebt en t dan anders beter is.

Login of registreer om te reageren
22-01-2020 om 18:42 uur

De bijsluiter zegt toch echt dat er niet geschud hoeft te worden. Het is gemakzucht als een longverpleegkundige zegt dat er wel geschud moet worden. De meeste puffs moeten geschud worden, maar Alvesco niet. Ook de apotheek reageerde bijzonder nonchalant. Het zou verwarrend zijn voor de patiënt dat een andere puff wel geschud moet worden en deze niet. Daarom allemaal hetzelfde en het maakte immers toch niet uit? De meesten vinden schudden ook geen bezwaar, maar ik wel. Zeker als het pure onzin is.

Login of registreer om te reageren
22-01-2020 om 18:46 uur

gemakzucht zou ik het niet noemen mathildeD1
het ene moet je schudden, een andere weer niet, dat is al lang bekend. maar om het duidelijk te houden zijn de regels van de verpleegkundigen dat ze het patienten aanleren om te schudden. kwaad kan het immers niet.
zo ook met spoelen, bij het ene medicijn moet je spoelen, de andere niet. maar om het duidelijk te houden bij alle pufjes spoelen.

en natuurlijk is het prima als jij het bij alvesco niet doet.

Login of registreer om te reageren
22-01-2020 om 18:46 uur

Ik heb nog een tip. Alvesco kan goed zonder voorzetkamer gebruikt worden. Daarmee ben ik begonnen toen ik op vakantie ging en die voorzetkamer te groot vond. Mij bevalt het gebruik heel goed. Het is klein en handig. Ik hoef ook niet te denken aan het reinigen van de voorzetkamer.

Login of registreer om te reageren
22-01-2020 om 18:48 uur
Reactie op MathildeD1

Ik heb nog een tip. Alvesco kan goed zonder voorzetkamer gebruikt worden. Daarmee ben ik begonnen toen ik op vakantie ging en die voorzetkamer te groot vond. Mij bevalt het gebruik heel goed. Het is klein en handig. Ik hoef ook niet te denken aan het reinigen van de voorzetkamer.

alle aerosol kan zonder aerochamber of andere voorzetkamer. maar veel longpatiënten krijgen het medicijn dan niet goed binnen, daarom gebruik ook ik de voorzetkamer.
fijn dat je het zonder kunt.

Login of registreer om te reageren
22-01-2020 om 18:49 uur
Reactie op emsepems

gemakzucht zou ik het niet noemen mathildeD1
het ene moet je schudden, een andere weer niet, dat is al lang bekend. maar om het duidelijk te houden zijn de regels van de verpleegkundigen dat ze het patienten aanleren om te schudden. kwaad kan het immers niet.
zo ook met spoelen, bij het ene medicijn moet je spoelen, de andere niet. maar om het duidelijk te houden bij alle pufjes spoelen.

en natuurlijk is het prima als jij het bij alvesco niet doet.

@emsepems , Waarom zou de voorlichting niet precies op een bepaalde toepassing en patiënt kunnen zijn toegesneden? Ik sta op het standpunt dat de adviezen in de bijsluiter moeten worden aangehouden.

Login of registreer om te reageren
22-01-2020 om 18:53 uur

om het duidelijk te houden.
heel veel longpatiënten wisselen regelmatig van pufjes, hebben meer pufjes. en ervaring leert dat 1 duidelijk advies het beste opgevolgd wordt, beter dan meerder adviezen bij verschillende pufjes.

Login of registreer om te reageren