Hoesten

21-01-2020 om 14:26 uur

Hallo allemaal
Ik ben sinds een tijdje lid van dit forum.
Ik heb in oktober 2019 te horen gekregen dat ik copd heb.
Was toevallig 1 oktober al gestopt met roken.
Ik vind het zo raar dat ik sindsdien iedere keer van die hoestbuien heb.
Ik hoest nu al bijna 3 weken. Echt heel erg.
Zal dit ook te maken hebben met het stoppen met roken (dat mijn longen iets aan het opruimen zijn ofzo)?
Toen ik nog rookte hoestte ik bijna nooit en was ook nooit verkouden (ga echt niet meer beginnen hoor)
Heeft iemand hier ook ervaring mee?

Login of registreer om te reageren
21-01-2020 om 18:12 uur

Klopt, Astrid! En stoer hoor dat je gestopt bent.
"De grote schoonmaak"!
Je lichaam is de troep er aan het uitwerken.
Dat je nu meer hoest, heeft daar mee te maken plus dat in sigaretten hoestonderdrukkers en luchtwegverwijders zijn toegevoegd. Die mis je nu.
Roken maskeert allerlei kwalen doordat het afweermechanisme door al dat gif heel actief is.
Als je stopt dan wordt het afweermechanisme ook minder actief zodat al die kwaaltjes boven komen drijven. Gebitsproblemen zijn berucht onder stoppers.
Het lichaam is op zoek naar een nieuw evenwicht.

Dat schoonmaakproces kan afhankelijk van hoelang en hoeveel je gerookt hebt, nog wel even duren.
Maar het wordt beter, hoor!

Login of registreer om te reageren
21-01-2020 om 18:26 uur
Reactie op balling

Klopt, Astrid! En stoer hoor dat je gestopt bent.
"De grote schoonmaak"!
Je lichaam is de troep er aan het uitwerken.
Dat je nu meer hoest, heeft daar mee te maken plus dat in sigaretten hoestonderdrukkers en luchtwegverwijders zijn toegevoegd. Die mis je nu.
Roken maskeert allerlei kwalen doordat het afweermechanisme door al dat gif heel actief is.
Als je stopt dan wordt het afweermechanisme ook minder actief zodat al die kwaaltjes boven komen drijven. Gebitsproblemen zijn berucht onder stoppers.
Het lichaam is op zoek naar een nieuw evenwicht.

Dat schoonmaakproces kan afhankelijk van hoelang en hoeveel je gerookt hebt, nog wel even duren.
Maar het wordt beter, hoor!

Login of registreer om te reageren
21-01-2020 om 18:31 uur

Nou ik ben blij dat je dat even zegt want ik dacht al dat ik iets ergs aan mijn longen had. Is natuurlijk ook zo maar ik dacht zelfs aan longkanker.
Ik heb inderdaad ook ontstekingen aan mijn tandvlees gehad maar dat is nu over.
Gelukkig heb ik nu wel het idee dat het weer over gaat. Even doorzetten dus.
Dank je wel voor je reactie.
Ik heb trouwens 40 jaar gerookt.

Login of registreer om te reageren
21-01-2020 om 19:20 uur

Graag gedaan en sterkte d'r mee..................

Login of registreer om te reageren
23-01-2020 om 09:24 uur
Reactie op Astrid36

Hallo allemaal
Ik ben sinds een tijdje lid van dit forum.
Ik heb in oktober 2019 te horen gekregen dat ik copd heb.
Was toevallig 1 oktober al gestopt met roken.
Ik vind het zo raar dat ik sindsdien iedere keer van die hoestbuien heb.
Ik hoest nu al bijna 3 weken. Echt heel erg.
Zal dit ook te maken hebben met het stoppen met roken (dat mijn longen iets aan het opruimen zijn ofzo)?
Toen ik nog rookte hoestte ik bijna nooit en was ook nooit verkouden (ga echt niet meer beginnen hoor)
Heeft iemand hier ook ervaring mee?

HOI,Astrid, hoop voor je dat t hoesten ophoud voor je , maar ik wil je niet ontmoedigen .
Maa r ik hoest al jaren , met veel slijm, is elke dag een strijd om al dat slijm op te hoesten.
Longarts kan niks voor me doen.
Krijg binnenkort een opname in Heideheuvel HILVERSUM.
Mss kunnen ze daar wat doen.
En gebruik slijmoplossers als je veel slijm ophoest.
Roken moet je natuurlijk nooit meert doen.
Zomers wordt t beter , alleen dit weer is zo slecht voor je ..,gewbruik een sjaal voor je mond als je naar buiten gaat,vooral met de mist .Is ook zo slecht voor je.
I n ieder geval succes.

Login of registreer om te reageren
23-01-2020 om 12:17 uur

@Astrid36
Als je het niet vertrouwd dan kun je altijd nog de huisarts vragen om een longfoto.
Niet dat daar alles op te zien is maar het kan je nog meer geruststellen.

Login of registreer om te reageren
23-01-2020 om 12:56 uur

Gelukkig om te horen dat het zomers beter word. Dit weer is idd niks. Er heerst nu wel een hoestvirus. Er zijn mensen die het al 6 weken hebben hoorde ik.
Ik gebruik nu fluimicil en ik stoom en hrt slijm begin nu regelmatig los te komen. Niet alleen maar droge hoest. Maar soms is het wel heftig. Lijkt wel of ik er in stik bijna.
Ik gebruik idd een sjaal voor mijn mond.

Als het nog 2 weken duurt ga ik inderdaad terug naar de huisarts. Vind het wel lang genoeg dan. 🤮

Login of registreer om te reageren
25-01-2020 om 08:05 uur

Pfff stikken is zo erg ,ik wil je niet treurig maken , maar ik hoest al jaren .DE longrts kan er ook niks meer aan doen .Tijd voor de zomer. :)

Login of registreer om te reageren
25-01-2020 om 10:16 uur
Reactie op jacqueson

Pfff stikken is zo erg ,ik wil je niet treurig maken , maar ik hoest al jaren .DE longrts kan er ook niks meer aan doen .Tijd voor de zomer. :)

Ja zeker tijd voor de zomer. Heb je dan weinig last van hoesten?

Login of registreer om te reageren
25-01-2020 om 12:57 uur

Soms kun je tijdelijk codeine tabletjes krijgen maar geven ze vaak niet als je slijm ophoest, dit ivm gaan vastzitten en ontsteken.
Maar bij prikkelhoest kan dit wel helpen of dempen eigenlijk, zodat je toch wat kunt slapen.
En kijk ook of er niet iets is in je omgeving waar je extra irritatie van luchtwegen dior krijgt, bepaalde planten of hyacinten, geurtjes , rook e.d, kunnen uitlokkers zijn.
Sterkte!

Login of registreer om te reageren