Verhuizen, waar op letten?

17-01-2020 om 09:34 uur

Omdat ik sinds kort rolstoel afhankelijk ben moet ik verhuizen naar een aangepaste woning.

Ben echter ook erg allergisch, dus waar moet ik rekening mee houden?

Hoelang blijven bijvoorbeeld honden en katten allergenen in de woning achter?
Is dit op de een of andere ook te reinigen?

Hoe zit het als er in het nieuwe huis gerookt is, blijft dat ook lang hangen?

Ik moet al op de omgeving letten vanwege open haarden.
Verder ben ik al twee keer verhuisd vanwege een fabriek...

Dus heel wat haken en ogen, kan echter ook niet lang wachten, loop tegen problemen aan in mijn huidige woning, douchen is eigenlijk onmogelijk (is boven)
En zoveel komt er niet vrij, dus om te moeten afwijzen vanwege allergie is niet handig.

De vraag is dus, in hoeverre is een woning goed te reinigen?
En zijn er nog meer zaken om rekening mee te houden?

Login of registreer om te reageren
17-01-2020 om 10:47 uur

Hieronder mijn ervaringen.

Een woning is goed te reinigen. Al kan dat wel tijd en moeite kosten.

Wat ik belangrijk vind is dat de woning volledig gestript wordt opgeleverd. Dus alles van de vorige bewoner eruit (laten) halen.
Ooit liet ik een laminaatvloer liggen. Bij nadere inspectie bleek de kwaliteit erg slecht. Dus eruit gehaald. Bleek in de keuken de ondervloer zeiknat.
Behang op de muren? Ik haal dat er altijd af. Bij de laatste woning bleken 4 lagen behang af te steken. Dankzij die moeite kwamen er vochtplekken te voorschijn. Ik kon de muren goed laten drogen, schimmelplekken verwijderen en met de woningbouw nog een keer eventuele lekkages nagaan. Verder kies ik voor schilderen, een lichte kleur. Eventuele nieuwe schimmelplekken of lekkages zie je dan heel snel.
Kijk bij bezichtigingen goed naar hoeken, plafonds, kozijnen. Let op schimmels en bruine kringen. Voel aan de (buiten)muren: zijn ze kurkdroog? Hoe strak zit het behang tegen de muren: laat het los?
Laat je nooit afschepen met het argument van de verhuurder dat de vorige bewoner slecht geventileerd heeft als er teveel schimmel zit, maar vraag je dan af of je er met de nieuwe woning op vooruit gaat.

Verder vind ik het jaartal van de woning belangrijk. Bij een oude woning kan later verwarming en/of mechanische ventilatie ingebouwd zijn. Als je boven- of onderburen hebt, betekent dat, dat er later gaten in de plafonds/vloeren gemaakt zijn om de leidingen doorheen te laten lopen. Als die gaten slecht zijn afgedicht, kun je enorm veel last krijgen van dieren en/geuren van de buren. Ook kun je daardoor geluidsoverlast ervaren.
Inspecteer daarom bij de bezichtiging ook de meterkast.

Succes, ik hoop dat je snel iets naar wens vindt.

Login of registreer om te reageren
17-01-2020 om 11:23 uur

Over behang kijk wat voor soort behang het is, hebt een bepaald type behang wat je er niet zomaar vanaf haalt en dat wordt gebruikt om de woning te verstevigen, je kan dan dus de muur gewoon kapot trekken. Ben namelijk van de zomer verhuist.
Wij hebben als vloer pvc professioneel laten leggen want op onze vloer kon het niet volgens gamma/hornbach/praxis, maar met speciale onderlaag kan het dus wel. Kost wat maar gaat langer mee dan laminaat bijvoorbeeld.

Katten- en hondenallergenen heb ik hier ergens gelezen dat dir nog jaren in het huis kunnen blijven zitten:( dus bij allergie zou ik vragen om rookvrij en diervrij huis en natuurlijk gelijkvloers maar daar had je vast zelf al aan gedacht. Wmo heeft mij verteld dat ze mij kunnen helpen mocht ik een gelijkvloerse woning zien en niet genoeg punten hebben dat ik dan voorrangsregeling kan krijgen ivm handicap.

Met veel luchten en goed schoonmaken is rook er wel uit te krijgen maar je blijft altijd wat ruiken en het ruikt anders dan zonder dat er is gerookt. Maar toen had ik nog geen last van mijn longen. Met heel grondig reinigen en veel luchten krijg je het van een kettingroker er wel zo goed als uit, maar duurde bij mijn vader 2 weken voor ze zeiden kom maar kijken (heb heel gevoelige neus en ruik alles xD).

Zorg dat verhuizers bij je geweest zijn om te kijken of alles past was bij ons niet zo en konden mooi nog zelf dingen verhuizen.... dus daar wil je voor waarschuwen. Wij gingen in de zomer verhuizen en alles was koek en ei en uiteindelijk nieuwe buren die roken, dus ben regelmatig de sjaak en veel houtkachels...

In jouw geval stuur iemand op verkenningstocht en laat die met mensen daar praten enzo

Login of registreer om te reageren
18-01-2020 om 08:43 uur

@Suus01 en @Nckiie

Super bedankt voor de tips, dus ook letten op schimmel en geluids dichtheid.
Een goede tip, wist dat niet van de leidingen bij oude huizen.
Vanaf welke leeftijd zou ik daar op moeten letten?
Ben door ziekte super overgevoelig voor geluiden...dus wel een aandachtspunt.

Hoelang zou het duren voordat de rooklucht eruit is? Of kan ik beter zo'n woning weigeren?

Het is mogelijk om urgentie te krijgen voor de woning, wacht de beschikking van de WMO nog af...

Alleen is het probleem dat als je op een woning reageert, en het is niet geschikt dat je je urgentie dan kwijt bent.

Hoe kom je erachter of er dieren hebben gewoond of er is gerookt?
Of de buren geluidsruchtig zijn, moet al letten op fabrieken, open haarden enz.
Bij mijn vorige huis, was de bewoner overleden, dus kon voor die tijd niet in de woning komen kijken.

Zelf ben ik huisgebonden, dus moet dan iemand anders vinden om dat allemaal uit te zoeken.
En je moet binnen bepaalde tijd reageren.

Zodra ik de beschikking heb kan ik met de nieuwe woningbouw gaan overleggen!

En dus opletten op de verhuizers! Bedankt voor de tip!!
Ik heb nu een pvc vloer, en die wil ik graag meenemen!

Login of registreer om te reageren
18-01-2020 om 19:33 uur

Hallo Teske,

Je wil graag verhuizen naar een aangepaste woning. Ik weet niet welke hulp je dagelijks nodig hebt maar je zou ook kunnen kijken of de Fokus iets voor je is. Hierbij huur je een aangepaste flat van een woningbouwvereniging en kan de ADL-zorg door het team van Fokus verleend worden.
Het is zelfstandig wonen, je bent eigen baas en er wordt alleen op aanvraag (via intercomsysteem) hulp verleend. Het is ook mogelijk om een noodoproep te doen met de noodknop.
Er zijn woonprojecten door heel Nederland. In een wijk zijn dan bijvoorbeeld een aantal aangepaste woningen in een flatgebouw. Je hebt wel een indicatie nodig. Kijk op internet bij Fokus en je ziet de voorwaarden om eventueel in aanmerking te komen.

Veel succes met zoeken van een voor jou geschikte woning.

Groetjes Spirit

Login of registreer om te reageren
19-01-2020 om 07:19 uur

@Spirit

Ken het systeem, maar heb te weinig hulp om daarvoor in aanmerking te komen.
Bedankt voor de tip!

Login of registreer om te reageren
19-01-2020 om 08:46 uur

Zoals je zelf al zegt, kan je met een urgentie niet teveel eisen stellen omdat je niet te vaak een woning mag weigeren. Bij veel corporaties hier, moet je ook zelf naar de bezichtiging, iemand anders sturen mag niet. Dan val je al af. Weet niet of ze ook zo streng zijn als je in een rolstoel zit.

Ik heb geen ervaring met een woning waarin gerookt is. St Marc is een middel waar je goed mee af kan nemen (ook muren en plafonds en dergelijke) als basis voor het verven. Ik heb de laatste keer gekozen voor behangen omdat dat niet zo ruikt als verven. Voor de kozijnen had ik acryllak, dat ging heel goed qua geur.

Een vloer meenemen klinkt leuk maar is praktisch heel lastig want waar laat je in de tussentijd je spullen?

Login of registreer om te reageren
19-01-2020 om 12:06 uur

... leidingen bij oude huizen.
Vanaf welke leeftijd zou ik daar op moeten letten? ...

Hier kwam ik tegen dat centrale verwarming vanaf ongeveer 1965 standaard werd:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Centrale_verwarming
https://cvketelkiezen.nl/geschiedenis-evolutie-centrale-verwarming
Geen wetenschappelijke websites, maar voor deze informatie betrouwbaar genoeg denk ik.

Vaak staat bij een woningadvertentie een bouwjaar. Daar kun je op letten.
Voordat je reageert op een woning, kun je ook nog vragen stellen aan de verhuurder over de woning.

Een laatste tip: je heb vaak vier weken of een maand opzegtermijn. Afhankelijk van je financiƫn kun je misschien vijf of zes weken aanhouden. Dat geeft je wat meer armslag bij tegenslagen.

Succes!

Login of registreer om te reageren
21-01-2020 om 07:46 uur

@Daantje en @Suus01 ,
bedankt voor de tips!!

St. Marc heb in huis, idd fijn middel om te gebruiken bij het verven...
En goed idee om hier het huis mee schoon te maken!

Ik heb de vloer hier 3 jaar geleden zelf nog gezegd, met alle meubels gewoon in de kamer...
Voordeel van pvc laminaat, stukje voor stukje, en had hulp om de meubels te verplaatsen.

Zal op de leeftijd letten van de woning, stond daar niet bij stil, dus bedankt voor de tip!

En idd even goed over nadenken hoeveel tijd in nodig heb met de verhuizing!

Het schijnt dat de WMO en hulpmiddelen leverancier daar minder goed geregeld is.
Dus dat moet ik eerst uitzoeken, men zegt dat er duizenden mensen in de problemen komen met verhuizen doordat ze hun hulpmiddel weer in moeten leveren, en dan in de nieuwe gemeente opnieuw aanvragen.

Heb nu 5 maanden 'gevochten' voor een passende rolstoel, en dat wil ik niet opnieuw meemaken!!

Deze wantoestanden wil men terug draaien, maar is nog niet definitief...

Login of registreer om te reageren
21-01-2020 om 09:06 uur

Ik heb net een nieuwe woning geaccepteerd en heb ook nog gelet op ventilatie roosters en mechanische ventilatie.

Begrijp ik goed dat je naar een andere gemeente wil verhuizen? Vaak krijg je alleen een urgentie in de gemeente waar je woont.

Login of registreer om te reageren