Simpele training copd-patiënten

13-11-2005 om 23:04 uur

Patiënten met de longziekte copd kunnen baat hebben bij een eenvoudige duurtraining voor de ademhalingsspieren: RMET. Dit stelt Ralph Koppers van de Radboud Universiteit in Nijmegen in zijn proefschrift, aldus BN/De Stem.

De bezitters van rokerslongen zouden al een verbetering doormaken door tweemaal daags een kwartier door een slang laten ademen tijdens een inspannende bezigheid zoals traplopen, aldus de krant.

De methode, die Koppers ontwikkelde in samenwerking met de Nijmeegse hoogleraar Hans Folgering en longarts Petra Vos. Koppers, leert de patiënten beter ademen, maar maakt ze niet beter. Copd is immers onomkeerbaar. Het verloren longweefsel is niet terug te krijgen, aldus de krant.

Copd, chronische bronchitis en longemfyseem wordt voornamelijk veroorzaakt door roken en heeft kortademigheid, hoest en een verslechterende longfunctie en vermoeidheid tot gevolg.

De RMET-training verplicht de patiënten bij de inspanning door een slang te ademen zodat uitgeademd koolzuur in het eerste deel van de slang blijft zitten en weer wordt ingeademd, samen met verse lucht. Hyperventilatie blijft zo uit. “We zagen een verbetering van 58 procent. Dat is vreselijk veel winst,” aldus Koppers in een interview met BN/De Stem. “Het betekent dat je nu wel naar de bakker kunt lopen of naar het station kunt fietsen.“

RMET is door zijn eenvoudige opzet zeer goedkoop. Er is niet meer dan een paar tientjes aan materiaal nodig en bovendien kan de patiënt zich waar hij maar wil trainen. Wel moet er voorafgaande aan de training een individueel trainingsschema worden opgezet in samenwerking met de longarts, aldus BN/De Stem.

Bron: zibb.nl

Login of registreer om te reageren
03-01-2020 om 12:19 uur
Reactie op Yvonne74

Even een vraagje, rook nu 35 dagen niet meer(gaat prima) maar heb het nu vaker benauwd dan toen ik nog rookte. Is dat normaal?
En trouwens iedereen een goed 2020 en wens iedereen meer lucht.

@Yvonne74 , volgens mij hebben daar meer mensen last van. Komt door de troep die in sigaretten zitten. Als het goed is gaat het weer over hoor.
Als je iets wilt vragen is het beste om dit in een nieuw topic te doen.

Login of registreer om te reageren
14-01-2020 om 12:54 uur

Klopt, als je stopt met roken wordt het eerst slechter. Dat komt omdat er verdovende stoffen in sigaretten zitten. Over de honderd chemische stoffen die super slecht zijn voor de gezondheid. Dus volhouden is de remedie. Ik ben zelf verslaafd geweest aan heroïne en daar kwam ik ook moeilijk vanaf totdat ik steeds longinfecties kreeg en dan drie weken op bed lag en niets meer kon. Ben daardoor tien kilo afgevallen wat ik er niet meer aan krijg. Ik ben zelfs wel eens door terugvallen bijna dood gegaan door ernstige aanvallen, alsof ik vergiftigd was. Dat is met sigaretten ook zo, je lichaam heeft die stoffen zo hard nodig dat het daarop reageerde met afkickverschijnselen waardoor je het ook benauwd krijgt. Als ik geen methadon zou slikken dan stik ik ook geheid omdat je spieren pijn gaan doen en gaan samentrekken. Je longen zijn ook spieren zodoende.
Groeten en houdt vol, het wordt beter echt. Pieter.

Login of registreer om te reageren
14-01-2020 om 18:42 uur

Ik vind heroine en een sigaret in geen enkel opzicht vergelijkbaar!

Login of registreer om te reageren
14-01-2020 om 21:49 uur

Dat zijn ze ook niet maar wel de verslaving....longarts van mij bevestigd dit, iedere verslaving kan even lastig zijn om mee te stoppen, ligt vooral aan hoe verslavingsgevoelig iemand is.
Stoppen met roken of stoppen met drugs, alcohol kunnen allemaal even lastig zijn, kunnen natuurlijk want het is altijd persoonlijk.
Waar de 1 makkelijke mee stopt heeft de ander het extra lastig, verschil van mensen en receptoren in hersenen.
Daarom is er nu ook een 1e kliniek waarbij je van je rookverslaving kunt afkomen intern, alleen wordt dit nog niet vergoed begreep ik.

Login of registreer om te reageren
14-01-2020 om 22:20 uur

Ik zal het toelichten : ik bedoel eigenlijk dat de gevolgen van t gebruik niet te vergelijken zijn en de afkickverschijnselen.

Login of registreer om te reageren
14-01-2020 om 23:07 uur

Gevolgen in de zin van criminaliteit en illegaliteit?
Ziekte en er aan dood gaan vallen erbij allebei erg veel, alleen is het bij roken vaak pas veel later indd.
En bij drugs veel eerder zichtbaar, dus denken we vlugger dat is erger...
Maar roken maakt onzichtbaar veel schade wat je later pas ziet of merkt.
Ik reageerde omdat je schreef:in geen enkel opzicht...en wat verslaving betreft is wel te vergelijken, allebei even moeilijk in vele gevallen, al blijft het persoonlijk.
Bij beiden geldt;afblijven

Login of registreer om te reageren
15-01-2020 om 08:52 uur

Verslaving is een verslaving datt klopt en heb die zin te snel getypt vandaar mn toelichting.
Nee ik bedoel geen criminaliteit want dat is een vooroordeel.
Ik bedoel met gevolgen meer dat in de regel een heroine verslaafde veel meer geld kwijt is en bv niet meer normaal kan functioneren en vaak werk en gezin kwijt raakt. De afkickverschijnselen heviger zijn enz en dus in die zin is het niet te vergelijken. En nog veel meer dingen.

Login of registreer om te reageren
15-01-2020 om 08:54 uur

Wat schade van roken betreft ; er roken echt miljoenen mensen en ik denk dat er veel meer mensen oud mee worden dan aan dood gaan maar dat wordt uiteraard nooit genoemd. Begrijp me niet verkeerd ik ben nog steeds anti rook en anti damp maar vind het wel erg gemakkelijk hoe de rokers weggezet worden als de slechterikken.

Login of registreer om te reageren
15-01-2020 om 09:44 uur
Reactie op Stefanie

Verslaving is een verslaving datt klopt en heb die zin te snel getypt vandaar mn toelichting.
Nee ik bedoel geen criminaliteit want dat is een vooroordeel.
Ik bedoel met gevolgen meer dat in de regel een heroine verslaafde veel meer geld kwijt is en bv niet meer normaal kan functioneren en vaak werk en gezin kwijt raakt. De afkickverschijnselen heviger zijn enz en dus in die zin is het niet te vergelijken. En nog veel meer dingen.

Klopt ben ik het mee eens, afkick is zwaarder, alleen het lange graving kan net zo zijn

Login of registreer om te reageren
15-01-2020 om 09:51 uur
Reactie op Stefanie

Wat schade van roken betreft ; er roken echt miljoenen mensen en ik denk dat er veel meer mensen oud mee worden dan aan dood gaan maar dat wordt uiteraard nooit genoemd. Begrijp me niet verkeerd ik ben nog steeds anti rook en anti damp maar vind het wel erg gemakkelijk hoe de rokers weggezet worden als de slechterikken.

Heb niet het idee in het verhaal hierboven dat pjoter de roker slecht wegt zet, denk ook niet dat je dat verhaal bedoelt?
Is ook niet nodig, zelfs bij geen enkele verslaving hoef je iemand slecht weg te zetten.
We zijn maar mensen met allemaal onze zwakheden, of dit nu verslaving is of wat anders.
Er worden ook mensen oud met roken, gelukkig wel maar gezond oud of met allerlei mankementen is ook nog een verschil.
Ik zelf heb het nooit zo ervaren dat ik als slecht werd gezien vroeger maar het wordt steeds minder geaccepteerd dan in het verleden dat klopt.
Het is gewoon niet gezond en al helemaal niet met een longziekte, dat kan nooit samen goed gaan en dan is iemand niet slecht, natuurlijk niet, vind ik ook maar heeft juist hulp nodig.

Login of registreer om te reageren