Hoe vaak salbutamol via redihaler?

09-01-2020 om 18:23 uur

Ik vroeg mij zo af van hoe vaak mag je maximaal per dag salbutamol via de redihaler? Op internet kan ik daar niet echt een antwoord op vinden (wel dosisaerosol en diskus en andere varianten). Ik heb het momenteel gelukkig niet zo vaak nodig, maar die vraag kwam net toevallig in mij op. Want bij mij op het recept staat weleens maximaal 4x per dag, maar ook weleens maximaal 8x per dag.

Login of registreer om te reageren
09-01-2020 om 18:33 uur

dat is wat de arts bij je voorschrijft. als t de ene keer 4 en de andere keer 8 is, dan zou ik het navragen bij de voorschrijvende arts

Login of registreer om te reageren
09-01-2020 om 21:24 uur

Salbutamol redihaler is een dosisaerosol.

De maximale dosering salbutamol (Ventolin) is 800 microgram per dag. In individuele gevallen kan daarvan afgeweken worden, in overleg met een arts.

Afhankelijk van de diagnose wordt bij volwassen vaak 1-4 x per dag voorgeschreven.
Salbutamol wordt vaak zo nodig voorgeschreven, en kan ook als 'rescue medicatie' worden gebruikt. Dan gebruik je het vaker dan bijvoorbeeld 4x per dag die voor jou gebruikelijk is: bijvoorbeeld tijdens een exacerbatie of andere onvoorziene prikkels.

Redenen die een arts kan hebben om 8x per dag op het recept te schrijven zijn bijvoorbeeld:
- jouw diagnose, ziektegeschiedenis en/of actuele situatie vraagt om een, al dan niet tijdelijk, hoger gebruik
- eventueel gedoe bij de apotheek voorkomen als je het vaker gebruikt dan bijvoorbeeld de 4x die voor jou gebruikelijk is (anticiperen op rescue-gebruik)
- een keuze van de arts op basis van bijvoorbeeld gewoonte en ervaring.

Twijfel je over de dosering? Overleg dan altijd met de voorschrijver.

Hopelijk kun je iets met deze informatie.
Succes!

Login of registreer om te reageren
10-01-2020 om 07:40 uur

Wat mij HA zegt dat ik 4 x per dag 2 pufjes of 8 x per dag 1 pufje mag nemen.

Login of registreer om te reageren