het effect van saneren versus medicatie

24-12-2019 om 11:44 uur

Met mijn laatste longfunctietest was er een revisibiliteit van 11% met ventolin. Nu moet ik weer aan de flixotide wat mij niet zo bevalt.

Ik heb door drukte i.v.m. een persoonlijke omstandigheid en langere tijd klussen thuis het saneren in huis wat minder goed uitgevoerd (ik word snel moe en heb weinig energie te verdelen) maar haal daar altijd grote resultaten mee. Ik krijg het minder druk, het klussen is over en ik heb nu vakantie dus een perfect moment.

Ik word toch wel erg gepusht om zeker te beginnen met de flixotide ook al vind ik dat zelf niet bevallen. (Ik zat eerst op symbicorte maar werd daar onrustiger van dan ik mij toen al voelde). Dus ik ben inmiddels begonnen met flixotide, ik kreeg een aantal jaren grote klachten soms in het voorjaar met langdurig zwaar hoesten met slijm (waarvan ik inmiddels denk dat ik snel last heb van droogte in huis, ik heb ook droge ogen, drogen lippen en andere klachten die wijzen op problemen met de slijmvliezen) en blesseer dan mijn ribben en er werd aangewezen maar de afgelopen jaren is dit niet het geval geweest. Er werd nu ook gezegd dat dit geen goede periode was om zo nog verder door te lopen i.v.m. wat er nu allemaal zou heersen.

Ik was net na het begin met flixotide ook een keer uitgegaan, wat ik verder nooit doe, maar ben nu hees, had enorme keelpijn en ontstekingen in keel en moet meer hoesten met slijm waarbij dat laatste geloof ik juist goed is nu bij de flixotide....

Maar vraag mij af in welke mate onderzoeken zo achterlopen op het gebied van saneren. Ik lees dat het astmacentrum moet stoppen, mijns inziens vanuit onjuiste informatie en het onderzoek wat ik tegenkwam op de NHG site vond ik niet veelzeggend.

Ik merk dat ik het voor mijzelf graag zou willen weten wat het effect is van goed saneren. Ik weet namelijk dat het voor mij erg veel doet. En mijn ouders zijn er destijds mee begonnen omdat ik als kind als ik door de stofzuigeruitgangsstraal liep ik een astma-aanval kreeg en had ik als kind zware astma en bronchitis.

Graag zou ik het willen proberen en dan kijken naar het effect, ik vind het erg belangrijk om te weten wat echt met zekerheid met onderzoek werkt ook vanwege andere klachten, maar er wordt flink druk gezet om toch de flixotide te gebruiken.

Weet iemand goede onderzoeken aangaande saneren? Onderstaande kan toch niet alles zijn??

https://www.nhg.org/?tmp-no-mobile=1&q=node/1752
"Prikkelreductie. Het bewijs voor de effectiviteit van huisstofmijtsanering is beperkt.36) De huisarts kan bij patiënten met een positieve test op inhalatieallergenen bij wie met stap-1- en -2-medicatie geen goede astmacontrole bereikt wordt aandacht besteden aan het vermijden van contact met huisdieren37 )en vermindering van de blootstelling aan huisstofmijt (rekening houdend met de (financiële) mogelijkheden).38)

Daarnaast kan het vermijden van niet-allergische prikkels besproken worden afhankelijk van een anamnestisch verband met deze prikkels (bijvoorbeeld parfumlucht, baklucht, overgang van warme naar koude lucht, inspanning)."

Login of registreer om te reageren
24-12-2019 om 12:06 uur

Is er bijvoorbeeld meer onderzoek over saneren bij huisstofmijt (met mensen met hogere waardes).

Ik zelf zou namelijk denken dat je eerst begint bij saneren en dan pas kijkt naar medicatie. Maar blijkbaar werkt het bij het Nederlands Huisartsen Genootschap en in de longwereld omgekeerd?

Ik heb zelf overigens een desensibilisatiekuur van 4 jaar gevolgd en zowel de bloedwaarden als de dikte van mijn arm net na inspuiting Alutard ging steeds meer vooruit. Dit waren toen de metingen in het bloed:

Standaardbereik IgE Derm. Pteronyssinus (d1) <0,35 kU/L

15-8-06 18-9-07 11-11-08 15-9-09 13-8-15
25.30 31.20 24.30 15.50 8,99

Login of registreer om te reageren
24-12-2019 om 12:44 uur

Wat lastig dat je je zo onder druk gezet voelt om flixotide te gebruiken. Luister vooral goed naar je lijf. Jij kent de signalen en weet of flixotide voor jou iets doet.

Ik heb helaas geen antwoord op je vraag wat het effect is van saneren tegenover medicatie.

Saneren op zichzelf is geen wondermiddel, net zo min als flixotide.
Saneren kan minder klachten geven, waardoor je mogelijk minder medicatie nodig hebt. Voor zover ik weet is het daarbij belangrijk om uitgebreider te saneren. Slechts één losse maatregel zou weinig effectief zijn.
Het voordeel van saneren is dat het je gezondheid niet schaadt, in tegenstelling tot medicatie (bijwerkingen).
Persoonlijk kies ik liever voor saneren dan voor medicatie, voor zover mogelijk natuurlijk. Ik behaalde de grootste winst met vloerbedekking vervangen door een gladde vloer.

Succes met je keuzes ten aanzien van flixotide en/of saneren.
En fijne dagen.

Login of registreer om te reageren
24-12-2019 om 13:08 uur

Dank voor je reactie! Hier in huis heb ik geen vloerbedekking, die is er gelijk uit gegaan, ook bij mijn ouders is toen alle vloerbedekking vervangen als kind. Dat is zeker een belangrijke stap@ Destijds ook geen knuffels. Ik heb allergiehoezen om matras, dekbed en kussens en 60 graden wasbaar zoveel mogelijk. Bank vrij glad, gladde gordijnen/jaloezieën. Geen huisdieren. En een stofzuiger met HEPA14 filter. De raamkozijnen merk ik dat qua luchtvochtigheid op moet passen met schimmelvorming en daar gebruik ik dan speciale HG anti-schimmel voor. En ook voor andere allergische klachten zoals eczeem pas ik erg op wat ik gebruik en mee in aanraking kom.

En eigenlijk ook de kledingkast in een andere kamer, maar zonder dat, heb ik het bij tijden goed onder controle alsnog. De kleding wanneer ook niet vaak gebruikt zo nu en dan ook alles toch in de was en de kast onderhouden.

Dus helemaal mee eens dat je saneren ook echt uitgebreid moet doen. Mij lijkt het dus ook dat je eerst liever kiest voor goed saneren dan medicatie. En vloerbedekking lijkt mij zeker ook stap één qua effect wat je kan behalen bij huisstofmijt e.d.

Daarom vond ik het ook best zo raar nu ik mij begon te verdiepen in de onderzoeken, het lijkt nauwelijks onderzocht wat saneren doet en ik merk zelf juist zoveel effect. En zeker is het geen wondermiddel an sich en heb je andere omstandigheden niet altijd in de hand (zo hadden ze vroeger op de peuterschool een hamster en waren de gymlokalen dwarrelend in het stof) en is de lucht in Nederland ook niet overal even schoon zeg maar, maar dat er helemaal nauwelijks naar gekeken is vind ik toch wel erg jammer.

Zeker nu ik merk dat ik toch liever juist eerst weer let op mijn gezondheid met saneren zelf. Ik heb uitgebreid veel moeten opruimen helaas de afgelopen maanden in een ander huis en ook nog langere tijd geklust. En merkte dat ik thuis nodig weer aan de slag moet nu. Dus voor mijn gevoel valt daar veel winst te halen nu.

In ieder geval fijn voor het hart onder de riem! Misschien moet ik beter proberen uit te leggen waarom ik flixotide niet fijn vind maar bij symbicorte was het voor mij vrij duidelijk terwijl ik het lastig vind om nu te zeggen of andere klachten door de flixotide komen. Ik zal mij eens nog een keer verdiepen in mogelijke bijwerkingen ervan en of ik die specifiek kan herleiden. Ik had besloten te beginnen maar merk net dat ik niet heb opgelet op het aantal inhaleringen wat er nog in mijn oude flixotide-inhaler zat. Ik heb nog een paar dagen om na te denken nu ;-).

Fijne dagen jij ook!

Login of registreer om te reageren
24-12-2019 om 13:09 uur

M.i. is saneren een nuttige en waardevolle toevoeging aan al het andere. Het ligt er ook helemaal aan op welke stoffen je negatief reageert.
Bovendien maakt het ook nog uit of je het consequent doet.
Ik bedoel daarmee, als je een gladde vloer laat leggen en vervolgens slaap je onder een wollen dekbed met een veren kussen onder je hoofd, is het gunstige effect van de vloer natuurlijk minder of nihil.

En stel dat je op honden en/of katten reageert en jezelf niet beschermt met een puffer. Wat gebeurt er dan als je toch onbedoeld met een hond of kat in aanraking komt? En de gevoeligheid lijkt met de jaren vaak wel toe te nemen, dat lees ik bij anderen ook.
Flixo heeft absoluut nadelen. Ik baal van mijn ouwevrouwtjesarmen (snel blauwe plekken, dunne droge huid)
maar zonder was ik er w.s. niet meer geweest, of had ik elke dag stikbenauwd door het leven moeten gaan, zeer beperkt.

Login of registreer om te reageren
24-12-2019 om 16:36 uur

Ja het is zeker belangrijk hoe consequent je het saneren door voert/door kan voeren.

Het zal net als met de medicijnen ook voor saneren geheel afhankelijk zijn waar je precies klachten door krijgt en op welke manieren het voor jou het beste is. Dat wisselt ook in welk medicijn het beste geschikt is. Wellicht is precisie medicatie gebaseerd op genen/dna wellicht de toekomst, maar dat wordt denk ik nog niet op grotere schaal toegepast.

Ik heb dan dat ik nauwelijks zelf echt bewust veel klachten merk in het grootste deel van het jaar. Wel ben ik moe of heb ik snel pijn en stijfheid in mijn spieren, maar ook als het goed gaat met mijn longen heb ik dat nog. Dus dan is de vraag ook in welke mate dát afhankelijk is.

Ik weet niet precies hoe het zit met gevoeligheid op latere leeftijd. Ik had als kind juist erg veel last van astma en bronchitis en kreeg toen met regelmaat ook antibioticakuren omdat ik ook hoge koorts dan had in ernstige periodes. Het saneren van het ouderlijk huis had veel positieve invloed, ik werd "geklopt" en later heb ik zelf gemerkt hoe belangrijk het is om te saneren. Pas sinds zo'n 10 jaar geleden kreeg ik weliswaar na mijn sensibilisatiekuren minder last van hooikoorts maar kreeg ik periodes met langdurige hoesten en slijm op mijn longen en in het begin van het jaar. Daar hielp een kuur overigens ook niet voor.

Dus bij mij was het eerst erg, daarna echt heel goed, toen op een andere manier slecht en nu gaat het sinds een paar jaar best redelijk weer, vind ik dus zelf. Ik kan sporten, ik heb niet meer de langdurige hoestaanvallen gehad (ook een luchtbevochtiger gekocht) en gebruik dan soms ventolin alleen.

Dus dat het nu toch weer slechter is, zou ik dan voor mijzelf nu wijten aan het feit dat ik veel met huisstofmijt in aanraking ben geweest bij het opruimen van het huis van iemand anders, het klussen en dat is nu net zo goed als afgerond dus dat probleem is nu weg.

Mijn allergie voor huisdieren is afgenomen, de grootste allergiefactor is nog katten en vogels. Vaak valt het mee die enkele keer dat ik met allergiestoffen in aanraking kom, maar soms krijg ik wel dan een aanval (1x in de 3 jaar zeg maar) maar dan helpt ventolin bij mij zeer effectief.

Ja, ik zal eens kijken hoe het nu zit voor mij bij Flixotide mocht ik weer beginnen. Ik heb sowieso al snel last van mijn gezicht met rosacea en daarvoor slik ik altijd al doxycycline waarbij het lijkt of ik ook op moet passen met genoeg vocht (droge ogen, droge lippen en ik denk dus ook droge snel beschadigde luchtwegen). En de blauwe plekken zou ik zo niet kunnen zeggen, ik stoot mij doorgaans vaak maar dan ook hard ;-). Specifiek op mijn armen herken ik niet.

Als je echt weet dat het goed helpt geeft dat wel een goede motivatie om er mee door te gaan en weet je waarvoor je het doet, maar ik voel mijzelf dus ook niet ontzettend benauwd, alleen wat benauwder zoals ik mij voel als ik teveel met huisstofmijt in aanraking ben geweest, dus vind het ook lastig de motivatie hiervoor te vinden, ik voel mij nu zelfs juist benauwder nu ik het een paar dagen had gebruikt (wat overigens ook weer aan andere dingen kan liggen). Ik zal eens kijken na de Kerst, ik dacht dat ik nog voorraad had van een eerdere periode maar mijn Flixotide is nu toch echt op.

Bedankt voor de reactie ook ten aanzien van de nadelen die jij ervaart met Flixotide. En zeker soms moet het ook echt en is het echt een goede verbetering, zo niet inderdaad levensreddend, voor de klachten.

Login of registreer om te reageren