Ct scan

21-12-2019 om 13:38 uur

Ik ben laatst met de volgende klachten twee keer naar de huisarts geweest. Zeer benauwd, veel hoesten, soms bloed ophoesten. De arts had in het begin meerdere malen naar mijn longen geluisterd, maar daar kon ze niks bijzonders aan horen. Ook de saturatie was ok.

Er zijn de afgelopen 3 maanden al 2 Thorax fotos gemaakt waarop geen infiltraties of bijzonderheden te zien waren. Enkel bij de tweede foto stond er; Geringe copd veranderingen. Wat betekent dit eigenlijk en waarom heeft de internist hier niks over gezegd? En waarom was dit op de eerste foto niet te zien? Ik ben al 1,5 jaar gestopt met roken. (10 jaar, 1 pakje per 2 dagen gerookt).

Mijn huisarts heeft mij vorige week op aandringen van mij op basis van mijn bovenstaande klachten doorverwezen naar een longarts. Ik werd 2 dagen later al gebeld door het ziekenhuis dat ik moest komen voor een CT scan van mijn longen. Ik kon al vlug terecht en volgende week is al de afspraak met de Longarts waar ik de uitslagen hoor. Ik heb een scan met contrastvloeistof gehad. Nu is mijn vraag; is het normaal dat een longarts op basis van slechts de klachten die de huisarts heeft doorgegeven je gelijk een ct scan laat maken zonder dat je eerst bij die longarts bent geweest? Met andere woorden; is het normaal dat een longarts opdracht kan geven tot een ctscan op basis van alleen de klachten? Ik ben best angstig van dit alles geworden.

Alvast veel dank.

Login of registreer om te reageren