luchtvervuiling, normen, sporten in de buitenlucht

18-12-2019 om 19:12 uur

Goedendag,

ik begin te melden dat ik geen longpatient of iets dergelijks ben. Mijn vraag is dan ook niet medisch van aard.
Echter, ik zit met het volgende wat ik graag zou willen voorleggen.
Mijn sportvereniging bevind zich op zo'n 50 meter afstand een drukke provinciale weg (80km weg). Het gaat hier om een tennisvereniging in Puttershoek. Soms ervaar ik wel eens overlast als ik sport: beetje benauwd gevoel, maar niet echt ernstig ofzo.
Ben me dan eens gaan afvragen of het wel verstandig is om te sporten zo dicht bij een bron van luchtvervuiling: veel auto's rijden voorbij, trekken op, stoten stifstof en allerlei andere stoffen uit etc.
Bij het sporten leek mij vrij logisch dat je dan meer adem haalt en dus ook meer vervuiling opneemt.
Ik kwam op het volgende artikel:
https://uctechnologies.nl/nl/booster/article/beter-niet-sporten-bij-een…

Ik raad u aan bovenstaand artikel eens te lezen wellicht al eea bekend maar toch.

En, ik wist dat het al normeringen zijn voor bijvoorbeeld bouwen van scholen en ouderentehuizen dichtbij snel/provinciale wegen.

heb vervolgens contact gehad met ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hoe het nu zit.

Nu blijkt dus dat sportverenigingen niet worden aangeduid als "gevoelige bestemmingen" (itt scholen/bejaardentehuizen).

Maar dat klinkt in mijn oren niet afdoende/logisch:
de huidige normeringen zijn statisch en houden niet rekening met het feit dat je met het sporten veel meer ademt en dus ook meer vervuiling binnenkrijgt en dus zouden daar afwijkende normeringen voor moeten gelden.

Ik ben momenteel nog in correspondentie met Min. Infrastructuur en Waterstaat.

Nu kom ik bij de uit eindelijke vraag:

Herkent u mijn visie? Wat is uw feedback? Heeft u wellicht tips of aanvullende informatie die mijn standpunt kunnen versterken?

Verneem graag van u.

Mvrgr,
Mathijs Groen

Login of registreer om te reageren
19-12-2019 om 08:58 uur

Beste Mathijs,

Het Longfonds is betrokken bij het Schone Luchtakkoord, hierin worden alle vervuilende bronnen meegenomen. Wij zijn op de hoogte van de gezondheidsrisico’s door luchtvervuiling. Sporten dicht bij snelwegen en drukke provinciale wegen is in die zin niet gezond om redenen zoals in het artikel staat en jij noemt in je bericht. Helaas is de luchtkwaliteit in Nederland meestal op bijna alle plekken matig. Zie www.luchtmeetnet.nl

Het Longfonds zet zich in voor gezonde lucht in brede zin, wij zullen daarom niet specifiek aandacht vragen voor de ligging van sportvelden.
Je zou je zorg over de gezondheidsrisico’s , naast het contact met het ministerie, kunnen bespreken met een politieke partij of met de ambtenaar van de gemeente die sport in de portefeuille heeft én met de GGD. De GGD heeft de richtlijn 50 meter van een provinciale weg en 300 meter van de snelweg als veilige grens vastgesteld.

met vriendelijke groet,
advieslijn

Login of registreer om te reageren
20-12-2019 om 21:27 uur

Ik heb inmiddels het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, en de lokale gemeente aangeschreven.

Login of registreer om te reageren
23-12-2019 om 09:00 uur

Mooi! Wij hopen dat je positieve antwoorden krijgt.

Met vriendelijke groet,
advieslijn

Login of registreer om te reageren
24-12-2019 om 12:41 uur

Ik heb al een paar keer de gegevens van luchtmeetnet in een excelsheet ingelezen en probeer inzicht te krijgen in mijn eigen functioneren. Erg goed dat dat zo bijgehouden wordt en netjes geregeld!

De laatste jaren lijkt er mijns inziens ook een toename in de longfunctietesten bij de huisarts. Is er een database wellicht ook gekoppeld om de relatie van problemen met de luchtwegen met luchtvervuiling in kaart te brengen qua astma dan dus en is dit ergens in te zien?

Ik heb zelf ervaren dat ik in het buitenland nauwelijks last had van bepaalde klachten en zodra ik over de grens met Nederland kwam ik weer last kreeg zeg maar. Voor mij is die relatie onomstotelijk, bedankt voor de link voor het sporten.

Toch spijtig de nieuwsberichten over het astma revalidatiecentrum in Davos. https://www.ad.nl/politiek/meerderheid-kamerfracties-ongelukkig-met-sch…

Login of registreer om te reageren