Simpele training copd-patiënten

13-11-2005 om 23:04 uur

Patiënten met de longziekte copd kunnen baat hebben bij een eenvoudige duurtraining voor de ademhalingsspieren: RMET. Dit stelt Ralph Koppers van de Radboud Universiteit in Nijmegen in zijn proefschrift, aldus BN/De Stem.

De bezitters van rokerslongen zouden al een verbetering doormaken door tweemaal daags een kwartier door een slang laten ademen tijdens een inspannende bezigheid zoals traplopen, aldus de krant.

De methode, die Koppers ontwikkelde in samenwerking met de Nijmeegse hoogleraar Hans Folgering en longarts Petra Vos. Koppers, leert de patiënten beter ademen, maar maakt ze niet beter. Copd is immers onomkeerbaar. Het verloren longweefsel is niet terug te krijgen, aldus de krant.

Copd, chronische bronchitis en longemfyseem wordt voornamelijk veroorzaakt door roken en heeft kortademigheid, hoest en een verslechterende longfunctie en vermoeidheid tot gevolg.

De RMET-training verplicht de patiënten bij de inspanning door een slang te ademen zodat uitgeademd koolzuur in het eerste deel van de slang blijft zitten en weer wordt ingeademd, samen met verse lucht. Hyperventilatie blijft zo uit. “We zagen een verbetering van 58 procent. Dat is vreselijk veel winst,” aldus Koppers in een interview met BN/De Stem. “Het betekent dat je nu wel naar de bakker kunt lopen of naar het station kunt fietsen.“

RMET is door zijn eenvoudige opzet zeer goedkoop. Er is niet meer dan een paar tientjes aan materiaal nodig en bovendien kan de patiënt zich waar hij maar wil trainen. Wel moet er voorafgaande aan de training een individueel trainingsschema worden opgezet in samenwerking met de longarts, aldus BN/De Stem.

Bron: zibb.nl

Login of registreer om te reageren
17-12-2019 om 10:08 uur

Hoe lang moet die slang dan zijn , en de doorsnede ??

Login of registreer om te reageren
17-12-2019 om 11:03 uur

Welke slang? Zuurstofslang is dat groene ding, maar moet je maar net een klein stukje van kunnen afknippen....anders heb je zelf te weinig slang over om te sjouwen door t huis.
Maar een klein stukje korter dan een rietje, denk ong de helft van een rietje.
Zou het alleen doen bij uitademen en missch eerst vragen aan fysio of arts, want heb geen verstand ervan of t echt goed is, alleen in HH kregen wij dit.

Login of registreer om te reageren
17-12-2019 om 18:24 uur

@goudvisje sat verschilt daar dus per therapeut ik kreeg ongeveer 5-10cm en iemand anders van een andere therapeut 15-20cm xD
En als je snel koolzuur stapelt dan werkt het helemaal niet en ik heb het geprobeerd met mijn astma, omdat bij aanvallen mijn lichaam automatisch gaat hyperventileren. Kan in buisjes, zakjes of weet ik wat blazen. Het gaat pas weg bij voldoende medicatie...
maar zijn maar weinig therapeuten die dit gebruiken.
Bubbelen zou ook werken tegen verkeerde ademhaling.

En eerder over die flutter een flutter maakt slijm los, bubbelen ook wel maar helpt ook bij de ademhaling schijnt. Zou het wel onder goede begeleiding aanleren anders heeft het alsnog geen effect

Login of registreer om te reageren
17-12-2019 om 18:34 uur

@Nckiie, zal ook verschil in zitten, dat bij mij is al 10 Jr geleden, ik vind 't net zoiets als met pursed lips uitademen
Lastig hyperventilatie, dan weet je soms niet:ben ik benauwd van astma of van hyperventilatie

Login of registreer om te reageren
17-12-2019 om 18:37 uur

Bubbelen is toch meer voor je stem? Zie zangers dat wel doen

Login of registreer om te reageren
17-12-2019 om 18:50 uur

Ik heb mee gedaan aan een studie over bubbelen bij astma. Ik zat in de testgroep maar bij mij hielp het niet. Ik weet niet of dat ook de algehele conclusie was uiteindelijk.

Login of registreer om te reageren
17-12-2019 om 20:32 uur

Bubbelen is niet slleen voor je stem. Bubbelen is om slijm los te maken en om je ademhaling te controleren maar ik krijg aanvallen van het bubbelen en ook van de flutter en ben echt begeleid erin en het is te heftig voor mijn luchtwegen die worden te erg geprikkeld.
En ik vermoed dat het goed was uitgepakt, want nog steeds worden er longpatiënten daarheen gestuurd als ze vermoeden dat er wat mis is met de ademhaling.

Maar zangers gebruiken het ook alleen de vrouw waarbij Daantje en ik het hebben gedaan doen het met een glazenbuis die speciaal is ontworpen door studenten van de TU om precies de juiste druk te en trilling te krijgen. Daarbij is gekeken naar de opening, langte en dikte van het glas. Is helemaal wetenschappelijk onderzocht en dit is hygiënischer dan wat zangers doen want dat plastic is lastiger te ontsmetten dan glas.

Login of registreer om te reageren
17-12-2019 om 22:17 uur

Aah wist ik niet, maar niks aan gehad dus, jammer!

Login of registreer om te reageren
01-01-2020 om 17:00 uur

Even een vraagje, rook nu 35 dagen niet meer(gaat prima) maar heb het nu vaker benauwd dan toen ik nog rookte. Is dat normaal?
En trouwens iedereen een goed 2020 en wens iedereen meer lucht.

Login of registreer om te reageren