Herstel na een longembolie

20-09-2019 om 11:30 uur

Hoi allemaal,

Het valt me op dat er op internet niet al te veel informatie is te vinden over het herstel na een longembolie, dit is natuurlijk bij iedereen heel verschillend maar hoop hier toch wat lotgenoten te kunnen spreken. Afgelopen April ben ik met niet te beschrijven veel pijn, kortademigheid, misselijkheid, koorts en ellende naar de SEH gegaan. Hier is gelukkig heel snel gehandeld en er kwam al snel uit de onderzoeken dat ik meerdere longembolieen had waarbij mijn hart redelijk wat moeite had om alles goed rond te blijven pompen dus heb ik 2 dagen op de medium care afdeling gelegen. Naar huis met flinke pijnstillers en bloedverdunners, het advies was kort maar krachtig: hou voldoende rust. punt.
Nu 5 maanden later ben ik nog behoorlijk kortademig. Het gevoel alsof ik niet goed kan doorademen en over een soort randje ofzo heen moet voordat het voldoening geeft, gekke uitleg misschien maar wie weet begrijpen jullie wat ik bedoel. Regelmatig gaat mijn hart ook tekeer als een gek en voelt het alsof alle energie uit me is. Het lastige is dat het niet een vermoeidheid is van even een keer uitslapen maar gewoon compleet op, het licht gaat uit. hierdoor is mijn geheugen en concentratie ook belabberd geworden. Naast de lichamelijke klachten ben ik enorm emotioneel, ik weet dat het veel erger had kunnen zijn en dat de kans dat het terug komt niet heel groot is. Maarja de kans dat je dit krijgt zonder enige reden is ook heel klein, en toch gekregen dus dat zegt me allemaal niet zoveel. De arts gaf aan dat de reden pilgebruik kan zijn, daar ben ik direct mee gestopt. Maar nog steeds heb ik angstige dromen, voel ik me heel verdrietig, niet begrepen en loop ik een beetje met mijn ziel onder mijn arm. Hier heb ik overigens wel hulp voor.

Maar mijn vraag is nu eigenlijk of er mensen zijn met een soortgelijk verhaal. Ik ben 30 jaar, altijd gezond geweest, sportte 3x per week, meerdere embolieen, hart wat moeite had. Hoe gaat jullie herstel? Is het normaal dat je na 5 maanden nog altijd benauwd/kortademig bent, zo ontzettend moe etc? Ik ben mijn werk aan het opbouwen en zit op 5 uur per dag maar merk dat dit de ene dag wel gaat en de andere dag vallen mn ogen na 2 uur dicht en wordt de benauwdheid erger etc. Hopelijk is er iemand die een beetje hetzelfde heeft meegemaakt met wie ik het hier over kan hebben of wellicht tips heeft.

Groetjes, Britt

Login of registreer om te reageren
20-09-2019 om 15:00 uur

Hoi Britt, hier op het forum is al heel veel geschreven over longembolieën en ervaring ermee. Als je de zoekfunctie gebruikt en longembolie intypt kom je veel topics tegen.

Van wat ik heb gelezen duurt het herstel lang en moet je veel geduld hebben. Ook goed binnen je grenzen blijven en luisteren naar je lichaam, wat lastig is.
Succes en sterkte! En wellicht kan je hier van andere longpatiënten ook veel lezen over hoe je energie te verdelen, werk weer op te pakken etc. Wellicht kan je zelfs met ergotherapie beginnen om nu te kijken wat je situatie is en hoe je alles zo handig mogelijk kan inrichten om zoveel mogelijk uit je dag te halen. Heel veel succes en je mag hier altijd van alles kwijt en delen en meelezen:) er zijn veel verschillende longziekten maar vaak komt het op hetzelfde neer qua klachten en je leven tijdelijk of voor langer aanpassen.
Ik hoop dat je snel geneest en van je klachten af bent!

Login of registreer om te reageren
10-11-2019 om 19:40 uur

Hallo Britt ik weet sinds afgelopen woe. Dat ik meerdere grote embolieën heb in beide longen paar dagen in ziekenhuis gelegen , ik loop hier ws al weken lang mee heb verschillende diagnosen gehad van de ha ,heb haar verteld van de factor v in de Fam toch dacht zij niet aan embolie. Ik ging me steeds beroerder en benauwder voelen , enerzijds Ben ik wel opgelucht dat ik er op tijd bij was aan de andere kant ben ik nu een wrak , sportte ook drie keer per week , drukke baan , en nu tot weinig in staat en kotsmisselijk van de xarelto vandaag erg depri omdat ik bang ben nooit meer de oude te worden vandaar dat ik op zoek ben naar lotgenoten , ik zie dat het eigenlijk lang kan duren allemaal , en dat je veel geduld moet hebben !

Login of registreer om te reageren
15-12-2019 om 11:05 uur

Hoi,
Ik heb in 2011 een dubbele longembolie gehad. Zes dagen in het ziekenhuis gelegen en daarna naar huis. Ik ben toen vlot hersteld. Na 3 weken alweer gedeeltelijk aan het werk en na 2 1/2 maand weer volledig aan het werk. Kon alles weer, alleen klimmen met de fiets ging slechter. Dit jaar weer een longembolie gehad. Wanneer is niet helemaal duidelijk. De longembolie is nu chronisch (de stolsels zijn vast gaan zitten) en ik ben nu al zes maanden aan het zoeken wat ik wel en niet kan. Vooral de vermoeidheid is heel vervelend, maar ik ben ook nog steeds kortademig bij inspanning. Kortom zelfs bij 1 persoon kan het heel erg verschillen.

Login of registreer om te reageren