Simpele training copd-patiënten

13-11-2005 om 23:04 uur

Patiënten met de longziekte copd kunnen baat hebben bij een eenvoudige duurtraining voor de ademhalingsspieren: RMET. Dit stelt Ralph Koppers van de Radboud Universiteit in Nijmegen in zijn proefschrift, aldus BN/De Stem.

De bezitters van rokerslongen zouden al een verbetering doormaken door tweemaal daags een kwartier door een slang laten ademen tijdens een inspannende bezigheid zoals traplopen, aldus de krant.

De methode, die Koppers ontwikkelde in samenwerking met de Nijmeegse hoogleraar Hans Folgering en longarts Petra Vos. Koppers, leert de patiënten beter ademen, maar maakt ze niet beter. Copd is immers onomkeerbaar. Het verloren longweefsel is niet terug te krijgen, aldus de krant.

Copd, chronische bronchitis en longemfyseem wordt voornamelijk veroorzaakt door roken en heeft kortademigheid, hoest en een verslechterende longfunctie en vermoeidheid tot gevolg.

De RMET-training verplicht de patiënten bij de inspanning door een slang te ademen zodat uitgeademd koolzuur in het eerste deel van de slang blijft zitten en weer wordt ingeademd, samen met verse lucht. Hyperventilatie blijft zo uit. “We zagen een verbetering van 58 procent. Dat is vreselijk veel winst,” aldus Koppers in een interview met BN/De Stem. “Het betekent dat je nu wel naar de bakker kunt lopen of naar het station kunt fietsen.“

RMET is door zijn eenvoudige opzet zeer goedkoop. Er is niet meer dan een paar tientjes aan materiaal nodig en bovendien kan de patiënt zich waar hij maar wil trainen. Wel moet er voorafgaande aan de training een individueel trainingsschema worden opgezet in samenwerking met de longarts, aldus BN/De Stem.

Bron: zibb.nl

Login of registreer om te reageren
13-11-2005 om 23:10 uur

Sorry hoor ;D

maar toen ik dit kopje las dacht ik aan een echte slang. :@
Maakt het wel interessant om het te lezen.
Zag al allemaal gekke dingen voor me :P

Rianne

Login of registreer om te reageren
14-11-2005 om 09:05 uur

je was niet de enige, ik ook haha! ga je rare dingen van denken!!!
liefs susan

Login of registreer om te reageren
14-11-2005 om 10:17 uur

Omdat de titel is verandert zal ik nog even zeggen wat er stond anders snappen de anderen niets meer van onze berichtjes.

Eerst stond er:"slang traint COPD-patienten"

Ik zag dat het nu verandert is. *)

Rianne

Login of registreer om te reageren
14-11-2005 om 10:35 uur
Reactie op Americo

Omdat de titel is verandert zal ik nog even zeggen wat er stond anders snappen de anderen niets meer van onze berichtjes.

Eerst stond er:"slang traint COPD-patienten"

Ik zag dat het nu verandert is. *)

Rianne

Klopt. De vorige TT zorgde voor wat verwarring :+.

Als je op zo'n betrekkelijk makkelijke manier zo'n grote winst kunt boeken, lijkt het me de moeite van het proberen waard :Y.

Login of registreer om te reageren
20-11-2005 om 22:20 uur

Nou ik ga er voor als ik op mijn home trainer zit ;)
zou het al bij de huisartsen doorgedrongen zijn zodat ik er naar kan vragen  :?
Gr Lia :W

Login of registreer om te reageren
20-11-2005 om 23:23 uur

Zou je deze therapie wat kunnen vergelijken met het gebruik van een flutter? Of heeft deze flutter enkel tot doel het slijm losser te maken?
Ik heb zelf geen ervaring met de flutter, dwz op mijn werk is er een client die hem gebruikt, maar omdat het bij hem geen effect had en het niet mogelijk was hem de flutter goed te leren gebruiken (hij is verstandelijk gehandicapt) gebruikt hij hem niet meer.

groetjes
Yvonne

Login of registreer om te reageren
21-11-2005 om 23:41 uur

Het lijkt mij heel goed om het te proberen en dan moet je wel leren van hoe of wat, denk ik toch?

Login of registreer om te reageren
01-12-2019 om 19:29 uur

Kan ik het ook met de voorzetkamer gebruiken?
Lijkt me hetzelfde effect hebben.
Gr Yvonne74

Login of registreer om te reageren
10-12-2019 om 15:08 uur

Wat ik gevonden heb is nog makkelijker , Dat is verbonden ademhalen.
Het is het E-book verbonden ademhalen.
Je hebt er niets voor nodig, je heb het altijd bij je dat is ADEMHALEN.
Het kost niets geen onnodige apparaten er bij veel te ingewikkeld.

Het boek heet, Ademtechnieken van Heleen E-boek-verbonden ademhalen.

Login of registreer om te reageren
11-12-2019 om 12:30 uur

Ik kreeg in heideheuvel een stukje zuurstofslang en bij benauwdheid kon je daar door ademen, soort pursed lips , dus uit ademen door een rietje zal ook werken, maar niet bij inspanning werkt dit dan stik ik zowat

Login of registreer om te reageren