Wel de juiste diagnose? help!

27-11-2019 om 09:10 uur

Ik zal mij even voorstellen. Ik ben Karim, 23 jaar, fanatieke voetballer en student. Nu ben ik sinds 2 maanden gestopt met roken (na 6 jaar gemiddeld 15 sigaretten per dag gerookt te hebben) maar ervaar ik na het stoppen met roken erger wordende benauwdheidsklachten. Ik heb mogelijk langer met lichte benauwdheid gelopen maar dit niet gemerkt toen ik nog rookte. Ook viel het me op dat ik dagelijks erg veel taai slijm opspuugde, vaak tijdens de voetbaltrainingen. Daarnaast fitness ik ook en sporten ik dus 6 dagen per week (nu nog maar 3). Ik gebruik voor de voetbal wedstrijd toco-tholin om open luchtwegen te krijgen en goed te kunnen ademen.

Ik ben na meerdere malen verschillende huisartsen te hebben gezien doorverwezen naar de longarts. Hier zijn meerdere testen gedaan waaronder longfunctietest, no meting, histamineprovocatietest en bloedonderzoek.
Daarnaast waren er thoraxfoto's gemaakt.

Uitslagen: Longfunctietest scoorde ik voor Ventolin 108%, daarna 115,1%. De andere waardes waren ook goed. No meting --> 22ppb. Histaminetest --> na de 4e buisje daalde mijn longfunctie naar 20% en moest het stoppen.
Conclusie van de assistent was overgevoelige luchtwegen.
Thoraxfoto's helemaal goed, niks op te zien.
Bloedonderzoek kwam uit dat phadiatop boven 100 was (met normaal waarde van 0-0,35) en IgE waarde 2424.

Nou ben ik eergisteren langs geweest voor de uitslag en kreeg ik te horen dat ik mogelijk astma heb. Ik heb als kind dauwvormeczeem gehad en vanaf 16 jarige leeftijd hooikoorts (Wat steeds erger werd). wat ik vreemd vind is dat ik minimaal 12% verschil had moeten zien? kan hier sprake zijn van iets ernstigers?

Mijn voornaamste klachten zijn dat ik vrijwel heel de dag door benauwd ben met bepaalde momenten meer dan andere en ik veel taai slijm opspuw. Zelf ook veel het gevoel dat de benauwdheid komt door overtollig slijm in onderste luchtwegen. Bij diep inademen soms slijm ook voelen bewegen in longen. Van alles geprobeerd, hoestdrankjes (broomhexine) en bruistabletten, tijm thee etc. Lijkt alsof niks echt werkt. Mijn klachten lijken ook niet op die van iemand met astma omdat zij zeggen.

Ik heb relvar 184 / 22 (1x per dag) en salbutamol ( Max 5x per dag, ik gebruik het zelf 1x maar) meegekregen, maar heb het gevoel dat het maar licht werkt. Ik ben erg bang omdat er in mijn moederkant longaandoeningen voorkomen en astma bij sommige neefjes/nichtjes voorkomt.

Graag zou ik willen weten hoe de deskundige hierop kijkt?

Login of registreer om te reageren
02-12-2019 om 13:21 uur

Niet zo in de rode vlekken schieten joh. Laat die cijfertjes even los. Ook met 80% is prima te leven. En als je excacerbatie hersteld is, zal dat percentage wel weer omhoog gaan. Dit is astma! Het is geen kwestie van hup even puffen en het is weer okay. Soms duren de aanvallen langer. Of komen ze snel op elkaar. Zet nog eens op een rijtje wat je momenteel doet. Hoeveel prednison heb je nu op van hoeveel mg? En wat puf je, hoeveel? In sigaretten zitten luchtwegverwijders, die je nu niet meer binnenkrijgt. Je lichaam moet ook al die troep op gaan ruimen. Dat kost moeite. Maak nu niet de fout door toch weer te gaan roken omdat dit lekker doorhoest dan. Niet doen! Hier moet je even doorheen. Je hebt echt nog geen COPD.

Login of registreer om te reageren
03-12-2019 om 00:04 uur

Stefanie: hiermee bedoel ik de uitslag van mijn longfunctietest. Mijn longinhoud is 108% zonder puffertje en 115% met. Er staat bij mijn fev1 / vc : 80%.

Thirza: Het is echt een heel beangstigend gevoel wat ik de afgelopen weken ervaar. Ik zit vandaag op mijn 4e dag van de prednisonol kuur ( nog 1 dag). Ik puf elke ochtend 1x relvar 184/22 en puf gemiddeld 1 a 2 keer per dag de salbutamol.
De prednisonol is trouwens 30 mg.

Login of registreer om te reageren
03-12-2019 om 05:48 uur

Een FEV1/VC van 80% is echt goed, hoor. Het betekent dat je in 1s 80% van je longinhoud kan uitblazen.

Geef het wat tijd zoals de longarts op dit forum je adviseerde. Je longfunctie lijkt best goed en het is normaal dat het even tijd kost om je astma onder controle te krijgen.

Login of registreer om te reageren
03-12-2019 om 07:30 uur

Bij angst naar je arts gaan, hij kan je uitleggen wat de cijfers betekenen.

Login of registreer om te reageren