Luchtreiniger ja of nee?

25-02-2019 om 13:21 uur

Hallo allen,

Ik ben nieuw hier ... ik ben 33j en heb een zoontje van 4,5j die de diagnose kleuterastma gekregen heeft. Als baby had hij enkele voedselallergieën, en allergie voor huisstofmijt en katten. Onlangs hebben we weer een (huid)test gedaan en de voedselallergieën lijkt hij uitgegroeid te zijn (behalve walnoten), maar op huisstofmijt, katten, hond en berk had hij nog wel fel gereageerd. Ruim een jaar geleden lag hij met een longontsteking in het ziekenhuis. Ook vorig jaar aan het einde van de herfst had hij opnieuw een astma aanval ... deze keer waren we er wat vroeger bij dus de zorgen bleven beperkter. Maar deze tweede aanval (en de resultaten van de huidtest en het feit dat een simpel virusje voor hem al een trigger is enz.) was voor zijn pediater wel een reden om hem onderhoudsmedicatie te geven. Hij puft nu tweemaal daags fluxitide. Naar mijn gevoel helpt dit wel en wordt hierdoor erger voorkomen ... maar, wanneer hij toch nog eens ziek is heeft hij altijd snel slijmpjes die hij moet ophoesten, en hij heeft nog steeds, iets wat al heel zijn leven fel aanwezig is, jeuk met name ‘s nachts dit terwijl er eigenlijk aan zijn huid weinig te zien is. Soms krijgt hij wat eczeem, en dan is het krabben nog erger, maar zeker niet over zijn hele lichaam, het blijft beperkt tot knieholtes en ellebogen en het is vrij weinig ... maar ondanks het feit dat we niet altijd iets aan zijn huid zien heeft hij ‘s nachts wel veel jeuk ... daardoor slaapt hij slecht (en wij ook), is wat verzwakt, wordt weer sneller ziek etc ... fenistil helpt hem wel, een beetje, maar naar mijn gevoel moeten we dit echt dagelijks geven om deels van die jeuk vanaf te zijn.
Heel duidelijk is dat hij tijdens de zomer altijd minder last heeft en dat de zorgen om een astma aanval beginnen tijdens de herfst. En aangezien zijn verleden en het feit dat de voedselallergieën nu wat naar de achtergrond verdwenen zijn zijn de voornaamste triggers voor mijn zoontje zaken mbt omgevingsfactoren, dus stof, lucht, klimaat, virussen etc.

Nu vroeg ik me af, kan dit aan de luchtkwaliteit binnenshuis liggen (dat hij nog zoveel jeuk heeft) en zouden wij gebaat zijn met een luchtreiniger? Wij roken niet, hebben geen huisdieren, op de slaapkamer hebben we ook weinig meubels enzo dus we letten wel op de hoeveelheid stof, geen tapijt, lakens worden regelmatig gewassen ... we verwarmen wel (nooit in de slaapkamer) maar ik probeer ook voldoende te verluchten. We wonen momenteel wel echt omringd door straten en verkeer dus ik vrees dat zelfs de kwaliteit van de lucht buiten echt slecht is.

Login of registreer om te reageren
03-03-2019 om 11:32 uur

Hij is nog jong dus de longen groeien nog en worden sterker! Hopen dat het over een paar jaar wat rustiger wordt.. Toch zou ik wel onderzoeken naar een buurt met schonere lucht want in de grote steden is het niet te harden.

Login of registreer om te reageren
03-03-2019 om 12:47 uur

Ja, we zijn aan het uitkijken naar een nieuwe woning, maar zoals ieder jong gezin hebben we uiteraard onze beperkingen. Ten eerste is er het financiële aspect ... gelukkig zijn woningen op het platteland doorgaans goedkoper dan in de stad. Ten tweede kennen we de gemeentes kortbij de stad waar we wonen niet goed, dus we voelen ons niet snel ergens thuis. En ten derde werk ik van thuis en ben ik veel thuis (twee jaar gestopt met werken toen zoon geboren werd en ben van plan dat ook te doen bij eventuele tweede baby) ... maar op het platteland is er weinig te doen, ik wil niet vereenzamen, mijn hele (sociale) leven speelt zich af in de stad. Ik moet dus sowieso echt nog wel relatief dichtbij kunnen wonen, en ironisch genoeg dan wellicht ook een tweede wagen kopen ...

Login of registreer om te reageren
03-03-2019 om 18:53 uur

Platteland zou ik ook mee uitkijken vanwege de vele fijnstof! Gewoon een wat meer bosrijke omgeving. Als het goed is kan je op de website van jou gemeente bekijken waar de lucht het minst vuil is evenals geluidshinder.
Vaak zijn dorpen buiten de stad veel gemoedelijker hoor want in de stad is iedereen maar druk ;) deze reden zal ik niet meenemen in een besluit om ergens anders te gaan wonen. Verder is nederland maar een klein landje dus je bent zo in de stad toch? Het enige nadeel wat ik kan bedenken is dat je een bob moet hebben :o)

Login of registreer om te reageren
03-03-2019 om 19:44 uur

Als je dan echt zo goed mogelijk wil verhuizen, dan kan je beter in groningen, noord-drenthe, de eilanden of het zuiden van zeeland gaan wonen. Verder is de luchtkwaliteit overal matig tot slecht.
In een bosrijke omgeving is alleen beter als je geen last hebt van pollen, wat veel astma-patiënten helaas wel hebben.

Mij lijkt verhuizen ook niet zo makkelijk, je zit met je hele netwerk wat je toch niet zo makkelijk aan de kant gooit.

Login of registreer om te reageren
04-03-2019 om 07:40 uur

Ja ik kom inderdaad uit België :-). Ik ben opgegroeid op het platteland en heb er ook weer een jaartje gewoond toen zoonlief pas geboren was ... geloof me, ik weet waarover ik spreek wat betreft vereenzamen daar. Ik geloof dat het platteland in België nog wel wat anders is dan in nl ... in nl gaan kleine kids naar de peuterspeelzaal en pas naar school nadat ze vier zijn enzo, hier gaan baby’s met 3 mnd (soms later ook hoor maar vrouwen hebben doorgaans 3 mnd zwangerschapsverlof) naar de crèche en naar school met 2,5. Toen ik thuis was na de geboorte van mijn zoon was ik echt quasi de enige in het hele dorp die niet snel weer aan het werk gegaan was, echt helemaal niks te doen, geen lotgenoten ... na een jaar verhuisd naar de stad en dat was echt een verademing op sociaal vlak, heb hier heel veel vrienden en de mogelijkheid veel en makkelijk weg te gaan van thuis ... ik ben geen huismus ... heb ook lang in het buitenland gewoond dus echt, op het platteland moet ik echt opletten dat ik niet gewoon depressief word, dus ik houd daar zeker wel rekening mee ... beetje weg van de stad vind ik ok, maar ik moet toch nog makkelijk terug kunnen. Je hebt hier aan de rand van de stad woonprojecten vlakbij bosrijk gebied en het is daar waar we momenteel naar aan het kijken zijn, maar het is duur ...

Login of registreer om te reageren
27-03-2019 om 18:59 uur

Wij hebben voor de meiden zo'n Philips luchtreiniger met hepa filter die ook.de luchtvochtigheid regelt. Ik heb het er met de kinderarts over gehad maar er is niks bewezen dat het helpt. Ik merk zeker verschil dat het werkt! Kan ook eigenlijk niet anders als ik zie wat voor vuil er in de filters zit. Je ziet ook geen stofdeeltjes meer dwarrelen. Je weet wel, dat wat je zomers altijd in het zonlicht ziet dwarrelen, dat zie ik dus niet meer. Plus baat het niet dan schaadt het niet.

Login of registreer om te reageren
27-11-2019 om 20:46 uur

ik heb een dochter met ernstig astma met een erge huisstofmijt allergie.
ik heb geen vloerbedekking in geen van de kamers in huis overal licht plavuizen vloeren.
ook hebben wij een karcher stofzuiger aangeschaft met een waterfilter erin,,
de lucht gaat eerst door water voor deze uitgeblazen wordt en dat scheelt enorm veel stof.
ook kan je de stofzuiger aanzetten in bv. de slaapkamer om de lucht te filteren en zodat je veel minder stof hebt,bij ons was het een enorm succes.
ook neem ik iedere dag alles met een vochtige doek af en was ik zowel het dekbed als de overtrek 2x per week op 60 gr en is haar kussen ook wasbaar op 60 gr en dat gaat ook mee 2x per week.
het lijkt een hoop werk maar we merken wel verschil en daar doe je het voor natuurlijk..
hoop dat u er wat aan heeft.....

Login of registreer om te reageren