Wel de juiste diagnose? help!

27-11-2019 om 09:10 uur

Ik zal mij even voorstellen. Ik ben Karim, 23 jaar, fanatieke voetballer en student. Nu ben ik sinds 2 maanden gestopt met roken (na 6 jaar gemiddeld 15 sigaretten per dag gerookt te hebben) maar ervaar ik na het stoppen met roken erger wordende benauwdheidsklachten. Ik heb mogelijk langer met lichte benauwdheid gelopen maar dit niet gemerkt toen ik nog rookte. Ook viel het me op dat ik dagelijks erg veel taai slijm opspuugde, vaak tijdens de voetbaltrainingen. Daarnaast fitness ik ook en sporten ik dus 6 dagen per week (nu nog maar 3). Ik gebruik voor de voetbal wedstrijd toco-tholin om open luchtwegen te krijgen en goed te kunnen ademen.

Ik ben na meerdere malen verschillende huisartsen te hebben gezien doorverwezen naar de longarts. Hier zijn meerdere testen gedaan waaronder longfunctietest, no meting, histamineprovocatietest en bloedonderzoek.
Daarnaast waren er thoraxfoto's gemaakt.

Uitslagen: Longfunctietest scoorde ik voor Ventolin 108%, daarna 115,1%. De andere waardes waren ook goed. No meting --> 22ppb. Histaminetest --> na de 4e buisje daalde mijn longfunctie naar 20% en moest het stoppen.
Conclusie van de assistent was overgevoelige luchtwegen.
Thoraxfoto's helemaal goed, niks op te zien.
Bloedonderzoek kwam uit dat phadiatop boven 100 was (met normaal waarde van 0-0,35) en IgE waarde 2424.

Nou ben ik eergisteren langs geweest voor de uitslag en kreeg ik te horen dat ik mogelijk astma heb. Ik heb als kind dauwvormeczeem gehad en vanaf 16 jarige leeftijd hooikoorts (Wat steeds erger werd). wat ik vreemd vind is dat ik minimaal 12% verschil had moeten zien? kan hier sprake zijn van iets ernstigers?

Mijn voornaamste klachten zijn dat ik vrijwel heel de dag door benauwd ben met bepaalde momenten meer dan andere en ik veel taai slijm opspuw. Zelf ook veel het gevoel dat de benauwdheid komt door overtollig slijm in onderste luchtwegen. Bij diep inademen soms slijm ook voelen bewegen in longen. Van alles geprobeerd, hoestdrankjes (broomhexine) en bruistabletten, tijm thee etc. Lijkt alsof niks echt werkt. Mijn klachten lijken ook niet op die van iemand met astma omdat zij zeggen.

Ik heb relvar 184 / 22 (1x per dag) en salbutamol ( Max 5x per dag, ik gebruik het zelf 1x maar) meegekregen, maar heb het gevoel dat het maar licht werkt. Ik ben erg bang omdat er in mijn moederkant longaandoeningen voorkomen en astma bij sommige neefjes/nichtjes voorkomt.

Graag zou ik willen weten hoe de deskundige hierop kijkt?

Login of registreer om te reageren
27-11-2019 om 09:22 uur

Bon dia Karim, welkom op dit forum, heel vervelend allemaal, ik wens je veel sterkte en wellicht kunnen de deskundigen jouw vraag beantwoorden. Succes

Login of registreer om te reageren
27-11-2019 om 09:23 uur

Hallo Richard.

danku! Ik zoek erg naar duidelijkheid omdat het me erg belemmerd in me dagelijks leven.

Login of registreer om te reageren
27-11-2019 om 13:21 uur

Hoi Karim, in het begin kan het soms zoeken zijn naar juiste medicatie. Met je arts zou je nog kunnen bespreken of het zin heeft om allergietabletjes te gaan slikken. Soms moet je een andere luchtwegverwijder of ontstekingsremmer. Geef alles wel een paar weken de tijd, ontstekingsremmer duurt 6 weken vooraleer je het effect hebt bereikt. Je blaast trouwens een goeie longfunctie!

Login of registreer om te reageren
27-11-2019 om 15:17 uur

Je bent "pas" 2 maanden gestopt met roken. Dat je gestopt bent, is het meest fantastische cadeau wat je jezelf maar kunt geven. Well done!
In sigaretten zitten luchtwegverwijders en hoestonderdrukkers die je nu mist.
Bovendien begint het lichaam aan de "grote schoonmaak". Dat zou een verklaring kunnen zijn voor het vele slijm wat je ophoest. Als het ook nog taai is: Veel (water) drinken zodat je goed gehydrateerd blijft en het slijm vloeibaar waardoor het makkelijker op te hoesten is.
Zeker met een verleden van hooikoorts en astma kan het schoonmaakproces vergezeld gaan van verergerde luchtwegklachten. Je bent zeker niet de eerste stopper die met dit soort klachten komt.
Trouw je medicatie gebruiken en een beetje de boel aankijken waarbij je de salbutamol wel wat vaker mag inzetten. Gewoon een pufje (of 2) nemen als je je benauwd voelt.

Login of registreer om te reageren
28-11-2019 om 08:18 uur

Hallo allemaal. Het is heel vervelend en beangstigend. Ook omdat ik dit al een jaar ongeveer had voor ik stopte met roken. Heb bij gebruik van de salbutamol gevoel dat luchtwegen open gaan maar het slijm er blijft zitten. Zijn dit longemfyseem zijn? Ik ben heel erg angstig en iedereen om me heen merkt het ook.

Zelf net weer langs de longarts geweest. Hier heeft die tegen zijn zin in prednison meegegeven (kuurtje van 5 dagen).

Login of registreer om te reageren
28-11-2019 om 16:42 uur

Ja dat dacht ik ook en ik heb daar wat angst voor omdat ik pas 23 ben. Bedankt voor jullie reacties! Hebben jullie eventuele tips om deze helse periode door te komen?

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
29-11-2019 om 12:50 uur

Beste Karim

De diagnose astma klopt. De klachten passen hier goed bij. Astma is meestal goed te behandelen. De medicatie die is gestart is goed. Het effect van de medicatie komt na 4 tot 6 weken. Het kost even tijd om de astma onder controle te krijgen.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen

Login of registreer om te reageren
29-11-2019 om 16:46 uur

Excuses. Ik zie dat mijn longfunctie 80% is ... dit is niet duidelijk aangegeven aan mij. De 108% en 115% zijn mijn longcapaciteit. Ik voel me zo radeloos en machteloos. Ik weet niet meer wat ik moet doen. Dit is volgens mij voor iemand die zoveel gesport heeft als mij niet goed.
Help!

Login of registreer om te reageren
02-12-2019 om 08:38 uur

Wat bedoel je met longfunctie en longcapaciteit? Wat staat er precies bij? Je zou het ook nog even kunnen vragen in een nieuw topic.

Login of registreer om te reageren