Copd en blijven roken....

23-11-2019 om 20:15 uur

Ik zou graag willen weten of er mensen zijn met copd en blijven roken. Ik heb mensen gesproken met copd 3 die zijn gestopt maar het niet minder benauwd kregen......wat is jullie ervaring?

Login of registreer om te reageren
23-11-2019 om 22:42 uur

Stoppen is echt nodig bij copd, je kunt in het begin benauwder worden, je longen moeten eerst wat schoon worden dus vaak hoest je ook wat meer.
En er zit in sigaretten een soort luchtwegverwijder daardoor lijkt t alsof je minder benauwd wordt als je rookt terwijl je longen domweg kapot gaan.
Succes met stoppen! Veel hulpmiddelen worden vergoedt nu en vlgs mij vanaf volgend jaar gaat het ook niet van je eigen risisco, dus pak die kans en doe je longen een plezier!

Login of registreer om te reageren
24-11-2019 om 09:33 uur

Bijna 3 jaar geleden kreeg ik te horen dat ik copd 4 had. Ik rookte nog, vond het moeilijk om te stoppen en deed mijn best ervoor. Tot ik erg ziek werd en in het ziekenhuis terecht kwam. Sindsdien geen haaltje meer genomen.

Login of registreer om te reageren
24-11-2019 om 14:09 uur
Reactie op malika

Ik zou graag willen weten of er mensen zijn met copd en blijven roken. Ik heb mensen gesproken met copd 3 die zijn gestopt maar het niet minder benauwd kregen......wat is jullie ervaring?

Het is als roker natuurlijk heel erg aantrekkelijk om je over te laten halen door mensen die zeggen dat stoppen met roken niet zoveel nut heeft als je 'toch al COPD hebt' bijvoorbeeld.

Helaas voor de verstokte roker (ik was er zelf ook 1) is dat hele dikke onzin. Elke sigaret die je rookt is er 1 teveel. Het klopt dat het even kan duren voordat je je beter gaat voelen. Ik ben nu 3 maanden gestopt en ik ga nu heel langzaam vooruit kwa lucht en energie. Dit maakt voor mij het stoppen met roken zo lastig: ik had meer lucht toen ik rookte, dan de eerste maanden dat ik gestopt was.

Dit komt omdat sigaretten luchtwegverwijders bevatten, maar ook omdat roken je luchtwegen een soort van stil leggen. Ik heb COPD en astma en mijn astma werd erger toen ik stopte. Dat gaat de komende maanden weer bij trekken, maar de eerste maanden gaan je longen heel druk aan de slag met schoon proberen te worden.

Hoe aanlokkelijk de kletspraatjes ook lijken, door blijven roken is echt een heel erg slecht idee. Misschien niet direct, maar over een aantal jaar zal je jezelf voor je hoofd slaan dat je niet bent gestopt.

Als je moeite hebt met stoppen, wat absoluut geen schande is, vraag hulp aan je huisarts.

Sterkte!!

Login of registreer om te reageren
24-11-2019 om 17:27 uur

Stoppen is absoluut noodzakelijk wil je niet nog zieker worden.
Als je blijft doorroken weet je zeker dat je het in de toekomst nog benauwder gaat krijgen.
Als het op een andere manier niet lukt om te stoppen met roken, ga dan maar dampen (e-sigaret) en laat je dan niet misleiden door onjuiste informatie in de media en zelfs door artsen.

Login of registreer om te reageren
24-11-2019 om 17:52 uur

Ook ik ben een verstokte roker, ondanks mijn copd en de schade die de bacteriën hebben aangebracht in mijn rechterlong. Omdat ik een lopende tijdbom ben, vanwege deze bacteriën, denk ik eigenlijk altijd, ach voor mij maakt het eigenlijk niet meer uit. Toen ik zo ziek was, kon ik niet eens meer roken, dus ik had ongeveer 12 weken niet gerookt. Maar toen ik hoorde dat mijn levensverwachting niet al te lang meer is dacht ik, ja daaag nu ga ik me dus niet meer druk maken over het roken. Maar nu ik nog steeds in leven ben, tegen alle verwachtingen in denk ik vaak, nu moet je echt stoppen, maar het blijft slechts bij deze gedachte. Eerlijk gezegd weet ik ook niet zo goed wat ik moet doen. Omdat ik nog altijd zweef tussen hemel en aarde, de bacteriën slapen, maakt het dat ik zo onzeker ben wat het stoppen met roken betreft. Wat zouden jullie doen als je in deze situatie zou verkeren? ? Zelfs mijn longarts zei, probeer maar wat minder te roken, over stoppen repte zij geen woord, wat mij ook weer aan het denken zette. Wat moet ik hiermee? Een fijne zondag allemaal ?

Login of registreer om te reageren
24-11-2019 om 18:13 uur

@Richard50 , het is eigenlijk een beetje vragen naar de bekende weg:Stoppen! Het heeft altijd zin, niemand van ons weet hoelang we nog leven maar het mooie van stoppen is dat je er dan zelf allles aan gedaan hebt, met bewegen erbij en een gezonde leefstijl.
Er zijn nu eenmaal longartsen die meer nadruk leggen op stoppen dan andere, dat is ook mij bekend maar laten we eerlijk zijn onder elkaar gezegd;vroeger wisten we misschien niet alles en zeker van copd hadden we nog nooit gehoord.
Maar nu, weten we allemaal wel dat met een longziekte roken niet goed kan zijn.
Geef jezelf een mooi cadeau en stop ermee joh, de dokter kan het niet alleen, en het voelt zo goed als je er zelf alles aan doet.
Mooi cadeau voor onder de kerstboom:lolly's en dan peukkies weg.
Succes en sterkte!

Login of registreer om te reageren
24-11-2019 om 18:27 uur

Beste @Richard50,
Om je vraag direct te beantwoorden: Ga dampen!
Waarom?
Blijkbaar wil je eigenlijk helemaal niet stoppen met roken en ik ga er gemakshalve maar vanuit dat je dat al vele malen hebt geprobeerd..
Dat was mijn insteek ook en herken jouw verhaal dus heel goed.
Ik ben zo'n 6 jaar geleden gaan dampen en stoppen met roken is mij gewoon overkomen. Was het helemaal niet van plan. Was meer voor iets erbij, om te minderen.
Stoppen heeft me ook hoegenaamd geen enkele moeite gekost. Geen stopstress want je hebt een alternatief.
Dampen geeft wel een andere beleving in de zin dat het niet smaakt zoals een sigaret.
Kan ook niet want er komt geen tabak en verbranding aan te pas.
Zolang het je weghoudt van roken, is er een wereld gewonnen, ook voor jou!
Advies:
Ga naar een speciaalzaak en laat je adviseren over hoe je het beste kunt starten.

PS.
Deze reactie is waarschijnlijk niet geheel in overeenstemming met het beleid van het Longfonds die liever vasthouden aan bewezen niet effectieve stopmethodes.

Login of registreer om te reageren
24-11-2019 om 18:43 uur

Lolly's zijn het goedkoopste hulpmiddel, zelfde handeling, je hebt zelfs suikervrije lolly's en staat veel stoerder, kijk maar naar Kojak van vroeger.
Proberen waard toch! <:-P

Login of registreer om te reageren
24-11-2019 om 18:49 uur

@goudvisje bedankt voor je reactie. Nee niemand weet hoe en wanneer je deze aarde verlaat, maar bij mij ligt het verhaal toch wel wat anders. Roken is niet goed, dat weet ik en ik moet ook stoppen, dat weet ik ook, maar het is juist de onzekerheid waardoor ik zo twijfel. Maar je hebt natuurlijk wel gelijk, dus dan zal ik weer een serieuze poging ondernemen om echt te stoppen. ? In het verleden ben ik vaker "gestopt" 1 keer zelfs een heel jaar, erg dom van mij dat ik toch weer begonnen ben. Maar goed, ik zal ervoor gaan nu en ik hou jullie op de hoogte ? Een fijne dag nog, groetjes Richard ?

Login of registreer om te reageren
24-11-2019 om 18:57 uur

@balling, bedankt voor je reactie. Inderdaad, ik heb al TIG keer een poging ondernomen om te stoppen, èèn keer zelfs 1 jaar gestopt. Dampen, daar ben ik ook mee bekend, dat heb ik al uitgeprobeerd toen ik nog in Nederland woonde, helaas zonder succes. Ook de nicotine pleisters, helaas zonder succes en zelfs een keer met behulp van medicatie gestopt, ik weet de naam van dit medicijn niet meer, ook zonder succes ? Het is niet dat ik niet wil stoppen, het is meer de onzekerheid waardoor ik zo twijfel. Nou zoals ik zojuist al aan goudvisje schreef, ik zal weer een serieuze poging ondernemen. Ik hou jullie op de hoogte, een fijne dag nog, groetjes Richard ?

Login of registreer om te reageren