oktober 2019 - Griepprik

30-09-2019 om 14:28 uur

Griepprik.
De uitnodiging voor de griepprik valt alweer op de mat. Of het verstandig is om wel of niet een griepprik te halen, is een individuele keuze.

Longpatiënten behoren tot een risicogroep: ze zijn extra vatbaar voor de jaarlijkse griep. Bovendien zijn ze er langer ziek van en kan de griep flinke gevolgen hebben, zoals een longaanval.

Bij de keuze kunnen de volgende overwegingen gemaakt worden m.b.t. wel of niet vaccineren:
• Is de ziekte redelijk onder controle?
• Zijn er bij eerdere griepprikken complicaties opgetreden?
• Hoeveel ziektelast kan er de komende periode verdragen worden? (te denken valt aan: examens, verhuizing, werk etc.)

Wat is jullie ervaring met de griepprik?

Login of registreer om te reageren
04-11-2019 om 10:55 uur

Ik heb hem net gehaald op mijn werk. Bij de huisarts kon pas eind van de maand op een tijd dat ik niet kon. Blij dat ie er weer in zit.

Login of registreer om te reageren
06-11-2019 om 11:29 uur

Elk jaar twijfel ik weer, wel niet wel niet, uiteindelijk haal ik hem dan toch weer.
Maar ik vraag me steeds meer af in hoeverre die nu echt sterfgevallen door griep voorkomt.

Het RIVM meldt zelf: Volgens het RIVM werkt de griepprik voor ongeveer vijftig procent. Dat percentage is afhankelijk van welke virussoorten er dominant zijn in het seizoen. Zaat noemt een effectiviteit van tussen de veertig en vijftig procent. Bovendien, zo zegt hij: 'In de slechte seizoenen, en die komen veel vaker voor, ligt dat op twintig procent.'
https://zorgnu.avrotros.nl/hulp/hulpartikelen/item/werkt-de-griepprik

Ik kan me voorstellen dat de mensen die heftig reageren op een inenting, hem dus gerust overslaan.

Login of registreer om te reageren
06-11-2019 om 11:44 uur

Als je elk jaar de griepprik haalt, is de kans wel groter dat je ooit gevaccineerd bent tegen het virus wat dat jaar rond gaat dan als je één keer gaat. Bovendien zitten er dit jaar vier types in het vaccin in plaats van drie types voorgaande jaren.

Login of registreer om te reageren
06-11-2019 om 16:07 uur

om 12 uur prednisolon gehad, en een kwartier geleden de prik. Nu even afwachten wat er gebeurd….

Login of registreer om te reageren
09-11-2019 om 11:05 uur
Reactie op emsepems

om 12 uur prednisolon gehad, en een kwartier geleden de prik. Nu even afwachten wat er gebeurd….

Hoe is het gegaan emsepems, viel het mee?

Reactie op Daantje
Als je elk jaar de griepprik haalt, is de kans wel groter dat je ooit gevaccineerd bent tegen het virus wat dat jaar rond gaat dan als je één keer gaat. Bovendien zitten er dit jaar vier types in het vaccin in plaats van drie types voorgaande jaren.

Ik denk niet dat het zo werkt Daantje. Want als dat zo zou zijn zou je dus een aantal jaren kunnen overslaan totdat er een nieuw type opduikt.

Reactie op Oldie1
Vanaf de prognose COPD griepprik gehaald een nooit geen koorts meer,
hiervoor elke jaar mijn bedje in met hoge koorts. En nu denk ik laat dat griepvirus maar komen!! Ik ben er klaar voor :))

Al of niet geen koorts krijgen heeft niets met de griepprik te maken! En koorts is juist nuttig bij bepaalde infecties. Het lichaam werkt er dan aan om het op te ruimen. Koorts moet je dus ondersteunen en begeleiden ipv onderdrukken.

En ik wil je niet bang maken, maar griep kun je evengoed krijgen. Hij verkleint de kans op griep, dus dat is iets anders dan voorkomt.

Login of registreer om te reageren
09-11-2019 om 11:32 uur
Reactie op Thirza
Reactie op emsepems
om 12 uur prednisolon gehad, en een kwartier geleden de prik. Nu even afwachten wat er gebeurd….

Hoe is het gegaan emsepems, viel het mee?

Gelukkig goed! uitkeindelijk 1 tabletje vooraf nodig gehad, de dag daarna wel wat voller op de borst maar geen reden voor pred

Login of registreer om te reageren
09-11-2019 om 12:05 uur

Elk jaar voorspellen ze opnieuw welk type griepvirus de grootste kans geeft op een griepepidemie. Dat doen ze aan de hand van het virus wat op het zuidelijk halfrond in hun winter/onze zomer daar de epidemie veroorzaakt. Aan de hand daarvan wordt de griepprik samengesteld. Soms is dat een goede gok en soms niet.

Login of registreer om te reageren
10-11-2019 om 14:47 uur

Gelukkig emsepems! Ik mag donderdag als ik dan geen verhoging of koorts heb. Namelijk na kuren nog steeds s avonds verhoging tot koorts, maar verder voel ik me redelijk goed dus doen we even niets.

Login of registreer om te reageren
20-11-2019 om 11:14 uur

Gisteren de prik gehaald, geen last van. :)

Login of registreer om te reageren
25-11-2019 om 13:27 uur
Reactie op Thirza
Reactie op Daantje

Als je elk jaar de griepprik haalt, is de kans wel groter dat je ooit gevaccineerd bent tegen het virus wat dat jaar rond gaat dan als je één keer gaat. Bovendien zitten er dit jaar vier types in het vaccin in plaats van drie types voorgaande jaren.

Het vaccin werkt volgens mij maar een half jaar, dus het is niet zo dat je dan aantal jaren kan overslaan. Het is allemaal eigen heel complex om even zo simpel uit te leggen maar ik weer wel zeker dat Daantje weet hoe het zit met de vaccins aangezien haar werk.

Ik denk niet dat het zo werkt Daantje. Want als dat zo zou zijn zou je dus een aantal jaren kunnen overslaan totdat er een nieuw type opduikt.

Het vaccin werkt volgens mij maar een half jaar, dus het is niet zo dat je dan aantal jaren kan overslaan en daarbij veranderen virussen continu. Het is allemaal eigen heel complex om even zo simpel uit te leggen maar ik weer wel zeker dat Daantje weet hoe het zit met de vaccins aangezien haar opleiding en werk.

En met het vaccin ben je voor 40% beter beschermd, je wordt minder ernstig ziek als je wel ziek wordt door influenza dus geen ernstige verkoudheid of ander virus wat ook op de griep lijkt.
En daarbij veranderen virussen heel snel dus elk jaar de griepprik halen is voor sommige mensen zoals mij nodig. Ik ben enorm vatbaar en pak alles op en ben enorm ziek geweest van een virus wat geen influenza was. Maar ik heb een keer influenza gehad en als ik het nu zou krijgen zou ik er letterlijk dood aan kunnen gaan, niet voor niks dat mijn artsen mij het allemaal aanraden.
Stel je weerstand is enorm goed en je bent nooit ziek en je longziekte is goed onder controle kan ik me voorstellen dat je hem niet haalt. En zelfs als je hem hebt gehaald als je in de zorg werkt en stel iedereen in de zorg haalt hem is de beschermingsgraad voor de patiënten ook hoger en lopen zij minder gevaar:)
Virussen zijn gewoon enorm complex en ja je kan nog steeds influenza krijgen of welk virus dan ook, maar van influenza word je minder ziek als je bent gevaccineerd en zeker nu er 4 stammen in het vaccin zitten is het nog “beter”. Dan kunnen ze niet hebben dat virus nummer 2 wel voorkomt en bijvoorbeeld niet in het vaccin zit.

Login of registreer om te reageren