Zelf sinus spoelingen doen thuis. Verbluffende resultaten!

20-08-2013 om 23:51 uur

Graag wilde ik hier mijn ervaring delen als alternatief voor de diverse medicatie die gebruikt wordt bij onze klachten. Sinds een ruim jaar doe ik regelmatig (wekelijks) sinusspoelingen onder de douche. Er is veel over te lezen. Zoek op sinus rinse of nasal irrigation en je bent even 'n paar dagen zoet. Allengs mijn eigen "recept" gevonden na wat experimenteren. Als je googled op (met aanhalingstekens) "Post op nasal irrigations" dan kom je op 'n pdf document met wat ingrediënten.

Praktijk: Ik gebruik gewoon 'n ordinaire Spa waterfles van ca 700 ml met zo'n handige stompe blauwe dop. Die past lekker op je neus. Ik vul de fles half met lauw kraanwater en doe er 1 tot 1 1/2 theelepeltje gewone keukenzout in. Soms ook nog 'n TL zuiveringszout (extra reiniging). Verder voeg ik 15 druppeltjes Betadine toe. En met dit goedje spoel ik m'n sinusholtes door. Achterover, naar de zijkant, fles op de neus en zachtjes (!) leegdrukken. Ene neusgat in en aan de andere kant er weer uit. Met achterover leunen bereik je de beide voorhoofdholtes, de beide kaakholtes (zij het minder), de zeefbeenholte en ook het middenoor gedeelte. Als je vol zit (bij mij ca 60 ml) dan kun je ook nog klaren, waarmee je ook de beide buizen van Eustachia meepakt.

Het resultaat is verbluffend! Ik gebruik nog maar 1 Seretide pufje per dag (25/250) en van de Nasonex en dat soort neusspray's ben ik af. En het belangrijkste: Veel minder of soms nog nauwelijks piepen en zagen met ademhalen en verminderde slijmproduktie (sputum). Het kost nauwelijks wat, je kunt het onder de douche doen, het lucht op en je houdt je KNO gedeelte in topconditie. Je slijmvliezen worden weer zoals ze ooit bedoeld waren. Verder doodt de Betadine nare bacteriën. Waarschijnlijk ook de goede, vandaar dat ik het niet dagelijks doe tenzij ik een opvlamming heb. Die heb ik trouwens veel minder dan vroeger.

En nee, het prikt niet. Immers, de door mij beschreven verhouding hierboven benadert die van de menselijke traan qua zoutgehalte. Je "fopt" het lichaam er als het ware mee en voelt dus geen pijn. Wat je met water zonder zout zeer zeker wel voelt!

Login of registreer om te reageren
06-11-2019 om 13:48 uur

Zelf vind ik de nasofree fijner en komt er meer los, maar genoeg filmpjes op youtube te vinden:) mijn kno-arts vindt de nasofree ook beter dan de rhinohorn tegenwoordig. Maar overleg het eens met je arts. Wij kopen bij de appie gewoon een pak keukenzout zonder jodium moeders gebruikt rhinohorn gedurende verkoudheden en ik de nasofree hele jaar door. Maatschepje van de rhinohorn is wel enorm handig moeten ze eigenlijk ook bij de nasofree leveren vind ik

Login of registreer om te reageren
07-11-2019 om 10:39 uur

@Anna50 en @Nckiie ... ik heb dus gegoogeld en dat had ik beter niet kunnen doen.. krijg het al doodsbenauwd als ik het zie !!

Login of registreer om te reageren
07-11-2019 om 19:50 uur

@Morena echt ter geruststelling je kan gewoon door je mond blijven ademen:D ik denk dat je het gewoon eens moet proberen of bij iemand moet zien die het regelmatig doet in het echt en vragen wat je voelt en wat er gebeurt. Ik kan daarna weer door mijn neus ademen en wat er soms los komt is heel vies maar het helpt wel en het verzakt daardoor minder naar de longen omdat je het schoonspoelt. Kan me voorstellen heel goed voorstellen dat je er tegenop ziet. Ik heb het ook te lang uitgesteld en ik vind het een verademing erna, maar heeft wel een jaar geduurd voor ik eraan ging! Dus wen vast aan het idee wie weet helpt dat je wat. Ik kan soms ook niet meteen omschakelen om iets te doen, moet ik dan ook aan wennen.
Stom voorbeeld wellicht heb nu een nieuwe brace en heeft dezelfde functie zou dezelfde stevigheid moeten bieden maar voelt veel instabieler. Is kwestie van wennen, liefste stap ik terug over op mijn oude maar na 5 jaar is die wel op. Dus moet hem nu minimaal een maand dag en nacht dragen (moet sowieso) en dan hoop ik dat ik hem kan gaan vertrouwen en eraan wen. Wellicht is dit in mindere maten soortgelijk met het neusspoelen voor jou.

Login of registreer om te reageren
07-11-2019 om 19:59 uur

Ik kreeg op een gegeven moment ook het advies om te gaan spoelen en ben toen begonnen met een spuitje en dat vond ik vreselijk. Al snel overgestapt op de rhinohorn en dat vind ik veel fijner. Het voelt ook echt fijn daarna en voor mij is het nu net zoiets als tanden poetsen.

Login of registreer om te reageren
08-11-2019 om 10:31 uur

@Nckiie Zoals jij heb beschrijft klinkt het idd heerlijk dat je neus helemaal open is ! Maar waarom heeft dan neusspray met zoutoplossing totaal geen enkel effect ??

Login of registreer om te reageren
08-11-2019 om 13:48 uur

@Morena omdat dat veeeeeeel te weinig is en hooguit je eerste holtes bereikt. Met de rhinohorn laat je het door alles stromen en met de nasofree spuit je echt door al je holtes en komt de troep er echt uit bij allebei komt de troep eruit maar met de nasofree bij mij beter, omdat je zelf de kracht kan bepalen en er meer kracht op zit maar is wel veilig en in samenwerking met kno-artsen uitgevonden dacht ik. Je gebruikt dan ook 250 ml en zo’n spray is natuurlijk maar paar druppeltjes. Dat is het grote verschil.

Heb ook een spuitje gebruikt gewoon waarmee ze infuus flushen ofzo maar dat had geen effect zei de kno-arts, dus die zei toen dat hij mijn de nasofree aanraadde, ondanks dat ik de rhinohorn al had.

Login of registreer om te reageren
09-11-2019 om 10:45 uur

@Nckiie , het klinkt heel aantrekkelijk , omdat ik sinds ik niet meer rook erg veel last van een berstopte neus heb ... maar ik zal er nog heel lang over moeten denken ... ik snuif nog liever cayennepeper ( schijnt ook te helpen, zeggen ze :-)

Login of registreer om te reageren
09-11-2019 om 11:46 uur

Ook ik spoel regelmatig, vind het fijn, neus is dan weer vrij en alle troep is er uit.
eng of griezelig is het niet. ik doe het met de rhinohorn

Login of registreer om te reageren