Schoonmaken bij copd patienten door wmo aangewezen zorgverleners

24-10-2019 om 12:13 uur

Goedemiddag, ik heb een vraag. Ik krijg nu al 4 jaar schoonmaakhulp 2 uur in de week. Woon nu in een andere plaats heb nog wel de zelfde zorgverlener maar andere hulp. Ben zeer ontevreden over die hulp, voorheen nooit geen last gehad. Ik vraag mij af of de mensen die komen schoonmaken geschoold zijn in schoonmaken bij longpatienten? Het is werkelijk een drama wat stofvrij houden voor hun betekend. Je moet alles voorkauwen, doordat ik zelf niks meer kan en in de huiskamer zit zie ik niet wat er gebeurd. Een paar weken geleden heb ik gecontroleerd omdat ik al een tijdje het idee had, dit gaat niet goed. Onder mijn bed en onder de nachtkastjes lagen papiertjes die ik op aanraden vaneen vriendin van mij er onder had gelegd, deze hebben er 4 weken gelegen, werkelijk waar! Ik ben toen met een wisser voor zo goed als ik het kon onder mijn bed geweest, wat ik toen op mijn doek had was echt vreselijk! Heb er foto’s van gemaakt. Het bureau erop aangesproken en gezegd dat ik een andere hulp wil. Dit is nu 3 weken geleden, vandaag kreeg ik een invalster, aardig mens maar schoonmaken bij een longpatient had zij nog nooit over gehoord. Wat kan ik nu nog doen. Het zit mij heel hoog en heb hier behoorlijke stress van.

Login of registreer om te reageren
05-11-2019 om 09:11 uur

Je krijgt toch niet zomaar een pgb? Vlgs mij bepaalt elke gemeente zijn eigen beleid hier mee.
Ik hoor zulke verschillende verhalen, de vergoeding die betaald moet worden is nu voor iedereen gelijk landelijk, maar heb het idee dat de ene gemeente je meer kunt regelen dan bij de andere.

Login of registreer om te reageren
05-11-2019 om 11:25 uur

Heb zelf al jaren huishoudelijke hulp via PGB, als je kan onderbouwen waarom je PGB wilt i.p.v. hulp in natura, dan is dat gewoon geïndiceerd. Zijn meerdere redenen bij mij, maar o.a. dat ik niet tegen schoonmaakmiddelen kan, die soms toch echt noodzakelijk zijn. Bij hulp in natura mag de huishoudelijk hulp niet alleen in huis zijn, terwijl met bepaalde schoonmaakmiddelen moet ik het huis uit omdat ik extreem gevoelig ben. Nadeel van PGB is dat je zelf de administratie, declaraties, urenregistratie en verantwoording moet doen, daarnaast heb je niet standaard bij ziekte of vakanties van hulp een vervanger. En je moet iemand vinden die paar uurtjes wil werken, want gaat gewoon via belastingdienst en wordt opgeteld bij inkomen.

Login of registreer om te reageren
06-11-2019 om 23:31 uur

Ok ik dacht dat een pgb niet makkelijk was aan te vragen,missxhien ligt dit per gemeente anders?
Hier krijg je geen hulp via wmo als je partner gezond is, geldt dit ook bij jullie, terwijl mijn partner mijn mantelzorger is, hij krijgt een mantelzorgcompliment.

Login of registreer om te reageren
07-11-2019 om 06:58 uur

@goudvisje , wat in hemelsnaam is een mantelzorgcompliment? :-/

Login of registreer om te reageren
07-11-2019 om 08:54 uur

@Anna50, dit is een soort cadeautje van de gemeente aan mantelzorgers, de ene gemeente doet een cadeaubon, de andere geld, hier is het dit jaar 75 euro, 1 x per jaar he? Niet maandelijks :)
Ik kreeg ooit een formulier hiervoor omdat ik bij t wmo/cak bekend ben ivm scoot en dan kun je dat invullen.
Het heet officieel:Mantelzorgwaardering, hier noemen ze t compliment.
Weet niet of elke gemeente dit doet, anders je woonplaats en manterlzorgwaardering intikken op mrs.google, dan zie je t misschien.
Succes!

Login of registreer om te reageren
07-11-2019 om 09:26 uur

@goudvisje , bedankt! Nooit van gehoord. Zal mrs. google raadplegen. hahaha

Login of registreer om te reageren
07-11-2019 om 09:35 uur

@anna50, zeker doen en anders je gemeente wmo bellen een keer ...

Login of registreer om te reageren