Schoonmaken bij copd patienten door wmo aangewezen zorgverleners

24-10-2019 om 12:13 uur

Goedemiddag, ik heb een vraag. Ik krijg nu al 4 jaar schoonmaakhulp 2 uur in de week. Woon nu in een andere plaats heb nog wel de zelfde zorgverlener maar andere hulp. Ben zeer ontevreden over die hulp, voorheen nooit geen last gehad. Ik vraag mij af of de mensen die komen schoonmaken geschoold zijn in schoonmaken bij longpatienten? Het is werkelijk een drama wat stofvrij houden voor hun betekend. Je moet alles voorkauwen, doordat ik zelf niks meer kan en in de huiskamer zit zie ik niet wat er gebeurd. Een paar weken geleden heb ik gecontroleerd omdat ik al een tijdje het idee had, dit gaat niet goed. Onder mijn bed en onder de nachtkastjes lagen papiertjes die ik op aanraden vaneen vriendin van mij er onder had gelegd, deze hebben er 4 weken gelegen, werkelijk waar! Ik ben toen met een wisser voor zo goed als ik het kon onder mijn bed geweest, wat ik toen op mijn doek had was echt vreselijk! Heb er foto’s van gemaakt. Het bureau erop aangesproken en gezegd dat ik een andere hulp wil. Dit is nu 3 weken geleden, vandaag kreeg ik een invalster, aardig mens maar schoonmaken bij een longpatient had zij nog nooit over gehoord. Wat kan ik nu nog doen. Het zit mij heel hoog en heb hier behoorlijke stress van.

Login of registreer om te reageren
24-10-2019 om 12:35 uur

Ik heb ook een schoonmaakhulp voor de zwaardere dingen die te moeilijk voor mij zijn. Ik zeg altijd wat ze mag doen van mij. Komt ook omdat ik zoveel zelf nog wil doen.

Misschien kan jij dat ook doen. :)

Moet er wel bij zeggen dat ik de hulp zelf betaal. Ze werkt wel bij een bureau die dat verzorgen, maar daar heb ik niets mee te maken.

Login of registreer om te reageren
24-10-2019 om 12:54 uur

Dank je Anna, ik kan helemaal niets meer dus ben afhankelijk van iedereen. Maar stof is funest. Er wordt al genoeg beknibbeld in de zorg, dat snap ik. Mss moet ik ook maar betaalde hulp gaan zoeken, kan ik denk ik niet betalen. Eerst maar eens met de gemeente gaan praten.

Login of registreer om te reageren
24-10-2019 om 13:09 uur

Joan, je kan toch zeggen tegen je hulp over dat stof. Dan kan ze dat het eerste doen als ze komt. Het blijft moeilijk om een goede hulp te krijgen.
Ik heb ook copd4, maar kan gelukkig nog wat dingen zelf doen.

Login of registreer om te reageren
24-10-2019 om 13:44 uur

heel naar joan.
wat zeiden ze op het bureau? begrepen ze je probleem. want dat is de basis lijkt me, ze moeten je iemand sturen die bekend is met longpatiënten (niet scherp ruikende producten en stofvrij)
en 2 uur in de week voor een huis is niet veel, wat is het belangrijkste voor je? geef dat aan. (ik heb nu zelf last van mijn schouder en maak de toilet schoon met wc doekjes, kost weinig kracht/energie, van mij zou ze dus de wc niet hoeven doen). maak een lijstje, kijk wat je zelf kan doen (met van de natte doekjes), en daarna een lijstje voor de schoonmaak.

weet je dat er robots zijn die de vloer doen? hier op t forum zijn ook een paar mensen die hem hebben, mijn zusje (gewoon een beetje lui) heeft hem ook en zeer tevreden. misschien is dat wat, en een stuk goedkopen dan zelf thuiszorg betalen.

kan de ergo of wmo nog wat voor je betekenen?

wat ik dus eigenlijk bedoel, probeer creatief te zijn. zo schoon maken als je vroeger deed gaat natuurlijk niet meer lukken, ook niet met 2 uur in de week, maar zoek oplossingen.
over papiertjes onder je bed... ik zou dit bespreekbaar maken.

Login of registreer om te reageren
24-10-2019 om 14:22 uur

Wij hebben een robotstofzuiger en ik ben er erg blij mee. Hij kan ook dweilen maar dat is letterlijk een natte lap achter zich aan slepen dus meer een beetje opfrissen.

Login of registreer om te reageren
24-10-2019 om 16:37 uur

Wat fijn jullie reakties. Ik heb al een paar keer aangegeven aan mijn hulp over bepaalde situaties en hoe ik hebben wil. Er wordt niet geluisterd en steeds makkelijker over gedacht. Nu is na dat controleren en nog meerdere vervuilingen de maat vol bij mij, ik heb de zorgverlener gebeld en gezegd dat ik een andere hulp wil, daar doen ze erg moeilijk over, ik ben geen zeurpiet of een moeilijk mens dat weten hun na 4 jaar echt wel. Vanmiddag kreeg ik een invalster, mijn huidige hulp had vakantie, die absoluut niet tegen huisdieren, i.v.m. allergie, kan. Dat weten ze op het hoofdkantoor en toch sturen, ik voel mij nu helemaal niet meer serieus genomen. Morgen de Gemeente maar gaan bellen. Die robotstofzuiger is mss wel een oplossing want 1 maal per week is veel te weinig.

Login of registreer om te reageren
24-10-2019 om 17:32 uur

Wij kunnen hem programmeren, twee keer per week doet ie de woonkamer als wij er niet zijn. Bij ons zijn de drempels te hoog maar als ie daar overheen kan, zou die in één keer je hele huis kunnen doen (hij kan natuurlijk niet traplopen).

Login of registreer om te reageren
28-10-2019 om 13:12 uur

Beste Joan,

Heel goed dat je al zoveel tips hebt gekregen. Het is een lastig probleem. Blijf in gesprek met het bureau en de schoonmaakhulpen. Zij hebben maar 2 uurtjes om bij je schoon te maken. Geef aan wat je absoluut gedaan wil hebben.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren
04-11-2019 om 13:56 uur

Dit is echt zo waardeloos. Mijn schoonvader heeft in het afgelopen helaas wat wisselende hulpen gehad en wat een viespeuken zaten daar bij zeg. Ze krijgen bij hem twee en een half uur per week. Hij is een man alleen, heeft een kamer, slaapkamer, keuken, toilet en douche. Hij doet zelf zijn afwas en was grotendeels. Ze mogen geen ramen zemen volgens de regels. (belachelijk) En nog is het stoffig, de keukenvloer plakt vaak en de douche is echt niet schoon.
Het bezoek (schoondochters en kleindochters) pakken om de beurten als we er zijn vaak nog wat beet, zoals het toilet een extra beurt of een swiffer onder het bed doorhalen. Hij heeft een lieve buurvrouw die de ramen aan de buitenkant lapt, als ze die van haarzelf doet.
Ik zou inderdaad foto's blijven maken. En hopen dat je nu snel een goede hulp krijgt. Schoonmaken is nl. een vak!!

Login of registreer om te reageren
04-11-2019 om 19:19 uur

Kunt misschien beter bij de WMO een PGB aanvragen voor huishoudelijke hulp i.p.v. hulp in natura. Bij PGB moet je wel zelf de administratie en declaraties doen of door iemand laten doen. Maar dan kun je zelf een vaste hulp in dienst nemen en bepalen wat diegene moet doen.

Login of registreer om te reageren