september 2019 - Waar krijg jij energie van.

03-09-2019 om 11:18 uur

Veel mensen met een longziekte hebben last van minder energie en moeten keuzes maken. Als je de activiteiten goed over de dag verdeelt houd je vaak energie over voor leuke dingen. Wat dat is, is voor iedereen anders.

Herkennen jullie dat en waar krijgen jullie energie van?

Login of registreer om te reageren
03-09-2019 om 14:15 uur

Ik krijg heel veel energie van de natuur en de daarbij behorende beestjes. Lekker door het bos wandelen (of net het bos halen en dan daar op een bankje ploffen), de wind door de blaadjes, de vogeltjes en al de energie om je heen. Ik vind het fantastisch. We hebben in de tuin een verdwaald afwasteiltje staan en daar woont al een tijd Froggy de kikker. Die horen we 's avonds als we even buiten zitten vrolijk rond plonsen in zijn privé bad. Heerlijk :)

Login of registreer om te reageren
03-09-2019 om 22:34 uur

Ik ook in de natuur, wanneer ik in de bossen ben en langs t kanaal loop of rol, geniet ik volop en krijg energie, al is het soms alleen geestelijk.
Maar ook van een mooi boek/film kan ik mij anders voelen, beter soms.
Maar de meeste energie haal ik uit de verhalen van anderen en een luisterend oor zijn en soms advies geven.
Op praktisch gebied helpen lukt niet meer maar er voor elkaar zijn op moeilijke en vrolijke momenten geeft heel veel energie.

Login of registreer om te reageren
06-09-2019 om 11:50 uur

Ik krijg energie van bewegen en sport. Iedere dag een stukje fietsen, bij voorkeur door het bos of lang het water. En sport, veel sport.
Werken met kinderen geeft me ook energie, en ik word er altijd vrolijk van.

Login of registreer om te reageren
10-09-2019 om 10:50 uur

Ik krijg energie van wandelen met mijn hondje, ze zorgt ervoor, dat ik minstens 2x per dag naar buiten ga en al is het soms maar een heel kort rondje, we zijn er toch weer even uit geweest!

Login of registreer om te reageren
09-10-2019 om 09:39 uur

eigenlijk nergens van , ik weet niet eens meer hoe het is om energie te hebben !!

Login of registreer om te reageren
16-10-2019 om 21:28 uur

Deels net als goudvisje, echt contact.

Of het nu met vrienden is, zoals hier; on line, of met een toevallige passant in de trein of in een winkel. Van die laatste groep is het niet eens nodig om van elkaar de naam te weten. Een klein stukje van iemands verhaal horen, iemand die je nooit meer ziet, of volgende week weer. Geen beleefdheden met een vreemde, maar contact met iemand die je niet kent en niet hoeft te leren kennen.

Dan loop ik even op wolkjes, ook als ik kort daarvóór nog niet kon bedenken hoe ik de straat uit zou moeten lopen door vermoeidheid.

Login of registreer om te reageren
17-10-2019 om 08:47 uur

Van leuke dingen, het kost ook energie en ik heb maar weinig, maar krijg mentale energie van de mooie dingen in het leven! Van een vpk die je bijna niet herkent omdat je geen prednsionhoofd meer hebt, de zonsondergang die heek mooi is, de voedingsassistente die voor je opkomt en je laat weten dat je niet alleen hoeft te strijden, de kat die je na week zkh opname heeft gemist en heeeeeeel veel knuffelt. De hond die honger heeft en gek gaat dansen als je het woord eten zegt rond etenstijd of vraagt of hij honger heeft en je hele gesprekken kan hebben. Het paard waar je na 2 jaar weer op zit en die kijkt wat voor idioot hebben ze nou weer op me gezet en vervolgens heel lief meedenkt en je probeert te helpen en je steunt als je buiten adem bent. Of als je niet lekker bent en het paard het voelt en je komt kroelen en opvrolijken door gekke bekken te trekken. De tekening die je maakt en na veel energie erin gestoken te hebben toch mooi is geworden en je trots bent. De mensen die je steunen en je opvrolijken en je even niet ziek laten voelen.
Hoe zieker je bent hoe meer je mentale energie krijgt van leuke dingen, althans dat heb ik en hoe meer je se waardeert in ieder geval. Natuurlijk alles kost energie en visite ook, maar het geeft mentaal energie waardoor je die dag weer beter door komt en makkelijker denkt, morgen gaat wel wellicht weer beter.

Energie hoeft niet fysiek te zijn dat je kan rennen en sporten of gewoon zoveel meter kan lopen, vergeet allemaal je mentale energie miet, wat maakt voor jou je ziekte dragelijker en laat weer een lach op je gezicht verschijnen :)

Login of registreer om te reageren
18-10-2019 om 22:02 uur

Tja moeilijk antwoord, niet een pretnisonol kuur van 10 dagen achter de rug. Toen liep ik op de loopband in fitness 2 km in 19.45 minuten. Ik ga dat verbeteren zonder medicatie. Vanochtend 2 km in 19.47 minuten. Maar eind volgende week heb ik record verbroken. En ja daar krijg ik energie van

Login of registreer om te reageren
19-10-2019 om 05:15 uur

Van lieve mensen en van buiten zijn

Ik geloof dat il daar t meeste energie van krijg

Login of registreer om te reageren