Zorgen, zorgen

25-08-2019 om 09:19 uur

Hallo allemaal,

Ik zal me eerst even kort voorstellen. Ik ben een jongeman van 39 jaar en ben nu al meerdere jaren bekend met zeer ernstig oncontroleerbare astma. Aanvankelijk voordat deze diagnose werd gesteld kreeg ik eerst de diagnose COPD gold 3. Na besproken te zijn geweest in een multidisciplinair overleg onder de longartsen van mijn ziekenhuis werd geconcludeerd dat ik gezien mijn leeftijd toch astma heb met een emfyseem. Ik werd toen overgenomen door een andere longarts. En word behandeld als Astma patient.

Ik heb jaarlijks zeker 2 a 3 keer een ziekenhuis opname nodig waarbij de laatste opname bijna sprake was van beademing op de IC dit alles ivm mijn aandoening, Daarnaast gebruik ik zeker maandelijks wel een kuur prednison. Mijn situatie is het afgelopen jaar zodanig verslechterd dat ik bijna geen conditie meer heb en inmiddels ben gestart met 2x per week fysiotherapie. Ook ben ik voortdurend benauwd. Ik ben zodanig beperkt dat ik niet meer ver kan lopen, moeite heb met traplopen en soms geholpen word met douchen.

Zoals je je kan voorstellen levert deze situatie veel problemen op op gebied van werk. Ik heb een mooie functie bij de overheid, een baan waar ik ontzettend gelukkig mee ben. Nu loopt mijn contract af in december. En zit ik al sinds afgelopen mei in de ziektewet. Mijn werk is zeer begripvol en gunt mij zeker de tijd om aan mezelf te werken.

Toch zit mij het een en ander erg dwars. Ik ga waarschijnlijk uit dienst terwijl ik in de ziektewet zit. Ook maak ik mij veel zorgen hoe ik een nieuwe aanstelling moet gaan krijgen in deze situatie. Ik ben dus vaak ziek, en vraag me hardop af, welke werkgever zo'n werknemer wil.

Mijn longverpleegkundige kan niet goed adviseren in deze. Zij vind het ook vervelend maar kan weinig meer doen dan ze al doet. De longarts is van mening dat ik te jong ben om al zoveel problemen te ervaren, en adviseert mij telkens aangepast werk te zoeken en heeft mij een aantal jaar geleden laten revalideren om te proberen alles eruit te halen wat er was. Haar beredenering is dat ik simpelweg te jong ben om te denken over stoppen met werk en spoort mij aan om te blijven vechten. Ondanks dat ik me steeds ziek moet melden en ondanks dat ik regelmatig in het ziekenhuis lig en al een aantal jaren al parttime werk.

Mijn vraagstelling is dus hoe kan ik het beste omgaan met deze situatie en wat kan ik doen? Bestaat er iets waar ik informatie kan inwinnen over mijn situatie en rechtspositie. Kan ik zomaar weer solliciteren met het risico dat ik me vaak ziek moet melden. En nog een heel scala aan vragen die ik in mijn hoofd heb.

Login of registreer om te reageren
25-08-2019 om 10:21 uur

Wat enorm lastig allemaal, als 1e dat je zo ziek bent elke keer en t 2e met je werk en evt solliciteren.
Echt een oplossing heb ik niet voor je, misschien eens een gesprek met je bedrijfarts, een ergo therapeut is missch ook handig,kan meekijken naar je dagindeling en je energie verdeling enz.
Snap dat werken belangrijk is en ze je aansporen maar het moet wel lukken, zoals ik het nu lees ben je niet stabiel en best geregeld heftig ziek, dus zal werken lastig worden.
Je hebt geen copd maar astma en longemfyseem valt denk ik onder de noemer:Acos?
Copd kun je gewoon hebben met 39, ik zelf was 37 en bleek ook copd te hebben, weliswaar ook met een component astma erbij maar bij mij noemen ze het copd.
Sterkte, het valt niet mee!

Login of registreer om te reageren
25-08-2019 om 14:03 uur

Wat enorm lastig!

Zoals hierboven al wordt gezegd inderdaad bedrijfsarts en ergo.
Ik heb zelf nu ergotherapie en zijn aan het kijken hoe ik mijn studie kan afmaken en hoe ik mijn leven zo kan inrichten dat ik toch kan werken en rusten en welke hulpmiddelen me zouden kunnen helpen.
Zou daar eens mee overleggen en wat de mogelijkheden zijn en daar dan binnen gaan zoeken.

Die gedachte van welke werkgever neemt nou een zieke werknemer aan heb ik ook. Toch maf ik op mijn stage terugkomen terwijl ik daar ben uitgevallen en willen ze me graag terughebben zodra het gaat! Dus als de werkgever verder durft te kijken en je kwaliteiten ziet zijn er veel mogelijkheden en kansen:) ondanks dat het enorm onzeker lijkt en alsof het uitzichtloos is. Dit heeft wel mijn ogen geopend dat er nog goede mensen zijn die verder kijken dan hun neus lang is. Dit gun ik iedereen in zo’n soort situatie.

Oh en ergo kan je helpen uitzoeken met van alles, die van mij wil evt helpen mocht ik mezelf “moeten” laten afkeuren. Ben enorm blij met mijn ergotherapeut die zich goed verdiept in wat mij kan helpen.

Succes en het is heel lastig maar volgens mij heb je de juiste mentaliteit en daar kom je ook al ver mee!

Login of registreer om te reageren
25-08-2019 om 15:38 uur

Hoi Pascal,

Ik zit een beetje in het zelfde schuitje. Ook mijn astma is nogal onberekenbaar en ondanks alle uitgebreide medicatie ben ik ook geregeld aan huis/bank gekluisterd omdat het niet gaat. En met een flinke kuur prednison kom ik er dan weer uit. (Of het gaat verkeerd en dan lig ik alsnog in het ziekenhuis). Maar daarna gaat het weer een paar weekjes goed. Ik heb ervaren dat iedereen heel meegaand en begripvol is, maar uiteindelijk kan niemand je echt helpen.

Dat geldt zeker voor werk. Ik zou je aanraden zo veel mogelijk in vaste dienst te blijven. Dan heb je de meeste kans op reintegratie of begeleiding bij werk of aanpassing van uren. Maar als je ziek uit dienst gaat krijg je een ziektewetuitkering.
Ikzelf zit nu 19 maanden in de WW en zit regelmatig in de ziektewet omdat ik een longaanval heb.

Ik kon hier en daar als uitzendkracht wel wat maanden werken, maar een werkvloer merkt al snel of je een stabiele werknemer bent en hoeveel begrip ze daar ook voor hebben, uiteindelijk zoeken ze toch iemand die gewoon altijd kan werken. Want astma kent iedereen wel, maar echt bekend zijn ze er ook vaak niet mee. Vaak gaat iedereen uit van een puffer en klaar.
Bij mijn sollicitaties was ik altijd wel open over, want als je het verzwijgt kan een werkgever weigeren je salaris te betalen. Bovendien moest ik ook op de werkvloer mijn medicijnen gebruiken, dus echt verzwijgen kon ik het niet eens.

Van het UWV hoef je niets te verwachten. Maar misschien komt dat ook omdat ik 50plusser ben :) Ondanks al mijn ziekmeldingen heb ik nog nooit een keuringsarts gezien. Er is een behoorlijke wachtlijst blijkbaar. Met het vragenlijstje weten ze genoeg. Astma is bekend en hoe ernstig dat ook is, ze weten dat het ook weer een tijdje goed kan gaan.

Dus na je ziekmelding van een longaanval krijg je een telefoontje en dan laten ze je een paar weken aansterken en daarna melden ze je vaak automatisch weer beter en dan gaat je WW weer verder lopen. En daar zit nou juist het venijn. Het zoeken van passend werk is altijd je eigen verantwoordelijkheid en als astmapatient is het lastig, maar niet onmogelijk. Gewoon goed zoeken zeggen ze dan...

Wel kan het UWV welwillend staan tegenover omscholing etc. Ik kreeg al het aanbod tot omscholen tot buschauffeur OV en callcentermedewerker (dan kun je ook vaak thuis werken) en onlangs kreeg ik het aanbod voor pedagogisch medewerker voor KDV. Bij omscholing heb je vaak de BOL en dan heb je in elk geval een inkomen.

Dus er is veel mogelijk, maar ik zou zeker voorlopig niet rekenen op een arbeidsongeschiktheidsuitkering o.i.d. al sluit ik het natuurlijk ook niet uit, maar dat is vast nog een lange weg...

Veel sterkte in elk geval en probeer zelf altijd aan je eigen conditie te denken.

Login of registreer om te reageren
25-08-2019 om 16:35 uur

Hallo Pascal,

Je zit in een bijzonder akelige situatie. De meest actuele informatie over je rechten en plichten vind je (denk ik) bij de vakbonden. Die denken namelijk vanuit het gezichtspunt van de werknemer. Bijvoorbeeld deze:

https://fnv.nl/werk-inkomen/ziekte-re-integratie/ernstig-ziek-en-werk

De informatie is summier, maar je kan via de bekende zoekmachines zoeken op combinaties zoals bijvoorbeeld "solliciteren tijdens ziekte" of varianten. Helemaal hopeloos is je situatie niet; een ex-collega van mij was elke zomer minstens drie dagen per week ziek thuis vanwege pollenallergie, en de werkgever wist dat toen hij kwam solliciteren. Toch wilden ze hem graag in dienst nemen.

Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, vooral als je doodziek bent. Als het echt niet meer gaat dan kom je toch weer bij de arbo- of UWV-arts terecht. Daarbij telt het ook als je een goed gedocumenteerde diagnose van het ziekenhuis hebt. Volledig afgekeurd worden is tegenwoordig niet zo gemakkelijk meer en ook niet aan te raden, maar soms kan het niet anders. Toch lijkt het me zeker de moeite waard om te kijken of het UWV je kan omscholen tot iets waarbij je aandoening je minder stress oplevert. De bedoeling is niet zozeer dat de werkgever blij is, maar dat jij zelf met je aandoening kan werken en leven. Ondanks de slechte reputatie van het UWV kunnen ze soms verassend uit de hoek komen met een omscholing en misschien wel een baan erbij.

Login of registreer om te reageren
26-08-2019 om 13:29 uur

Hoi Hoi

Ga gesprek met werkgever aan. Wees eerlijk en mogelijk willen zij best nog wel een tijdelijk dienstverband aanbieden. Het niet bespreken en erover blijven tobben geeft alleen maar stress wat weer funest is voor de ziekte en beperkingen.

Ook kan je gesprek aanvragen bij bedrijfsarts. Hij kan voor jou in kaart brengen wat nog wel mogelijk is. En aan de hand daarvan een AD-onderzoek laten plaatsvinden. Dat geeft volgens meer richtging voor jou wat nog wel qua werk mogelijk is en wat niet. Succes ermee.

Login of registreer om te reageren
11-09-2019 om 09:26 uur

Hartelijk dank allemaal voor jullie adviezen. Ik heb een gesprek gehad met mijn werkgever en Arboarts over het vervolg. Ze hebben mij geadviseerd met het UWV in gesprek te gaan over mijn situatie, en dat zij mij verder zullen gaan begeleiden in hoe verder. Dat neemt mijn zorgen voor een deel weg. Ik ben er nog niet, maar ik denk dat ik nu eerst even rustig ga afwachten tot het einde van mijn contract om te zien wat er verder gaat gebeuren.

Nogmaals iedereen bedankt!

Login of registreer om te reageren
11-09-2019 om 10:20 uur

Goed te horen dat je goede gesprekken had
Succes en sterkte in je situatie!

Login of registreer om te reageren
12-10-2019 om 09:24 uur

Pascal, ik ben een tijdje weg geweest van het forum, daarom reageer ik nu pas.

Wat mij erg geholpen heeft tijdens mijn ziektewet periode is de hulp en steun van een MEE-consulente. Samen hebben we alle belangrijke gesprekken voorbesproken. Ze was er ook bij tijdens de gesprekken, zelfs bij de keuringsarts van het UWV.

Login of registreer om te reageren
29-11-2019 om 17:48 uur
Reactie op Pascal39

Hallo allemaal,

Ik zal me eerst even kort voorstellen. Ik ben een jongeman van 39 jaar en ben nu al meerdere jaren bekend met zeer ernstig oncontroleerbare astma. Aanvankelijk voordat deze diagnose werd gesteld kreeg ik eerst de diagnose COPD gold 3. Na besproken te zijn geweest in een multidisciplinair overleg onder de longartsen van mijn ziekenhuis werd geconcludeerd dat ik gezien mijn leeftijd toch astma heb met een emfyseem. Ik werd toen overgenomen door een andere longarts. En word behandeld als Astma patient.

Ik heb jaarlijks zeker 2 a 3 keer een ziekenhuis opname nodig waarbij de laatste opname bijna sprake was van beademing op de IC dit alles ivm mijn aandoening, Daarnaast gebruik ik zeker maandelijks wel een kuur prednison. Mijn situatie is het afgelopen jaar zodanig verslechterd dat ik bijna geen conditie meer heb en inmiddels ben gestart met 2x per week fysiotherapie. Ook ben ik voortdurend benauwd. Ik ben zodanig beperkt dat ik niet meer ver kan lopen, moeite heb met traplopen en soms geholpen word met douchen.

Zoals je je kan voorstellen levert deze situatie veel problemen op op gebied van werk. Ik heb een mooie functie bij de overheid, een baan waar ik ontzettend gelukkig mee ben. Nu loopt mijn contract af in december. En zit ik al sinds afgelopen mei in de ziektewet. Mijn werk is zeer begripvol en gunt mij zeker de tijd om aan mezelf te werken.

Toch zit mij het een en ander erg dwars. Ik ga waarschijnlijk uit dienst terwijl ik in de ziektewet zit. Ook maak ik mij veel zorgen hoe ik een nieuwe aanstelling moet gaan krijgen in deze situatie. Ik ben dus vaak ziek, en vraag me hardop af, welke werkgever zo'n werknemer wil.

Mijn longverpleegkundige kan niet goed adviseren in deze. Zij vind het ook vervelend maar kan weinig meer doen dan ze al doet. De longarts is van mening dat ik te jong ben om al zoveel problemen te ervaren, en adviseert mij telkens aangepast werk te zoeken en heeft mij een aantal jaar geleden laten revalideren om te proberen alles eruit te halen wat er was. Haar beredenering is dat ik simpelweg te jong ben om te denken over stoppen met werk en spoort mij aan om te blijven vechten. Ondanks dat ik me steeds ziek moet melden en ondanks dat ik regelmatig in het ziekenhuis lig en al een aantal jaren al parttime werk.

Mijn vraagstelling is dus hoe kan ik het beste omgaan met deze situatie en wat kan ik doen? Bestaat er iets waar ik informatie kan inwinnen over mijn situatie en rechtspositie. Kan ik zomaar weer solliciteren met het risico dat ik me vaak ziek moet melden. En nog een heel scala aan vragen die ik in mijn hoofd heb.

Wat een ingewikkelde situstie.
Misschien kan het medisch maatschappelijk werk iets voor je betekenen? Naast alle andere disciplines zoals de ergo etc zou hij ofvzij voor je kunnen uitzoeken welke opties je hebt.

Dit is misschien een gevoelige kwestie, maar als je voor je 30 e al beperkt werd door je astma, dan zou je wellicht nog een beroepop.op de Wajong kunnen doen. Dit is niet wat je wilt maar misschien geeft het rust om alle opties te overwegen.

Jij vraagt je af welke werkgever op jou zit te wachten. Een logische vrasg. Maar vergeet ook niet wat je, ondanks het gemis aan gezondheid, te bieden hebt! Waarschijnlijk heb je veel kwaliteiten.

Heel veel succes/sterkte!

Login of registreer om te reageren