E-peuk

26-08-2019 om 19:12 uur

Amerikaan mogelijk eerste dode door longziekte na roken e-sigaretten

In de Amerikaanse staat Illinois is een man overleden die een ernstige longziekte ontwikkelde door het vapen. Daarmee is hij vermoedelijk de eerste Amerikaanse dode die is overleden door e-sigaretten. De exacte leeftijd van de man is niet bekendgemaakt. Volgens Sky News was hij tussen de 17 en 38 jaar oud.
Vorige week maakten de Centers for Disease Control and Prevention (CDC) bekend dat er in de VS zeker 193 mensen zijn met ernstige luchtwegaandoeningen als gevolg van het vapen. In veel gevallen gaat het om tieners en jongvolwassenen. Wetenschappers van de CDC weten nog niet of de longproblemen het gevolg zijn van de apparaten die vapers gebruiken of bijvoorbeeld van specifieke ingrediënten die worden toegevoegd aan de e-sigaretvloeistof.
De Washington Post berichtte dit weekend over een 20-jarige jongen uit de staat Utah die deze zomer ernstig ziek werd – volgens zijn artsen door het gebruik van e-sigaretten. Alexander Mitchell had twee beademingsapparaten nodig om in leven te blijven. Hoewel de jongen inmiddels redelijk is hersteld, is zijn longcapaciteit met een kwart afgenomen. Ook heeft hij problemen met zijn kortetermijngeheugen.

Bron: bnnvara.nl

Een longpatiënt uit de Amerikaanse staat Illinois is afgelopen week overleden door een ziekte die vermoedelijk is veroorzaakt door het roken van e-sigaretten, meldt ABC News. Dit zou het eerste overlijdensgeval als gevolg van ziekte door elektronische sigaretten zijn.
De lokale gezondheidsdienst van Illinois meldde het overlijden, maar gaf geen details als de naam, leeftijd, afkomst en datum van het overlijden van de patiënt.
193 mensen uit 22 Amerikaanse staten zouden momenteel aan zware luchtwegaandoeningen als gevolg van elektronische sigaretten lijden, melden autoriteiten.
Of de ziekten daadwerkelijk door e-sigaretten worden veroorzaakt, is nog niet definitief vastgesteld en wordt nog onderzocht. Wel zijn alle 193 patiënten gebruikers van elektronische rookwaren en is uitgesloten dat het infectieziektes betreft.
Mogelijk gevaar e-sigaretten nog niet vastgesteld
Er zijn nog altijd veel verschillende opvattingen en studies over het mogelijke gevaar van e-sigaretten. Zo beweerde een Britse studie uit 2015 nog dat de elektronische rookwaren 95 procent minder gevaarlijk zijn dan normale sigaretten.
In 2018 stelde een onderzoek echter dat de e-sigaret mogelijk schadelijker zou zijn dan eerst werd vermoed, omdat bepaalde stoffen in de dampen van een e-sigaret immuuncellen kunnen beschadigen.
Eerdere studies wijzen ook op onder meer het mogelijk beschadigen van bloedvaten en het hinderen van wondgenezing. Wetenschappers vonden ook sporen van lood en andere giftige metalen in dampen van e-sigaretten.

Bron www.nu.nl

Login of registreer om te reageren
07-10-2019 om 12:39 uur

Het navolgende schrijf ik strikt als privépersoon, en nadrukkelijk niet als moderator van het Longforum.

Het lijkt erop dat de Amerikaanse ziektegevallen zich vooral concentreren rond een bepaald 'epicentrum'. Dat versterkt het vermoeden van Amerikaanse artsen en onderzoekers dat het gaat om illegaal toegevoegde THC-olie. De Nederlandse media lijken zich te baseren op Amerikaanse publicaties, die zelf ook weer deels 'hearsay' (van horen zeggen) zijn. Sommige overheden reageren met een totaalverbod, wat dan nog meer illegale handel tot gevolg heeft. Van echt grondig, onpartijdig onderzoek of een coherent beleid is vanzelfsprekend geen sprake. Het enige zinvolle lijkt me om te benadrukken dat het altijd beter is om niet te roken en niet te dampen. Eigenlijk zou ik moeten zeggen 'het is beter om alleen schone lucht in te ademen' maar dat is alleen weggelegd voor de bewoners van de Waddeneilanden.

Login of registreer om te reageren
07-10-2019 om 13:35 uur

Sorry hoor, maar hoe kun je als verstandig volwassen mens zo je kop in het zand steken?? Het kan gewoon echt niet gezond zijn om je tere longweefsel te beschadigen door iets in te ademen, al is het zogenaamd onschuldig.
Mijn kinderen zitten aan de verplichte noodzakelijke verdampers, nl. de vernevelaars met medicijnen. En die moeten aan allerlei voorschriften voldoen. Ook moeten we daar zorgvuldig mee omgaan w.b. steriliseren. Anders breng je het kwaad er eerder in als uit. En niet ieder inhalatiemedicijn is zonder bijwerkingen of onschuldig.

Wie wil dampen, prima!! Oud en wijs genoeg, maar ga op een longforum geen reclame maken alsjeblieft!!
In die zin, het nuanceren door te stellen dat er ook andere oorzaken in het spel waren.

Ik kan me hier tamelijk boos over maken. Zeker als een moderator hier aan meedoet. Ook al is het een privé mening.
Zo, ik wilde het even kwijt.

Login of registreer om te reageren
07-10-2019 om 13:44 uur

Ook ik vind het niet kunnen Reuzenkakatoe dat je als je voor het longfonds werkt het dampen promoot en dus niet achter het longfonds of de longartsen staat. Je mening mag je hebben maar dan moet je hier niet werken!

Login of registreer om te reageren
07-10-2019 om 13:57 uur

Ik heb een topic geopend in het gedeelte Feedback.
Ik vind het niet kunnen als een moderator tegen de regels ingaat, ook al wordt gesteld dat het een privémening is. M.i. verlies je dan toch je geloofwaardigheid.

Maar misschien zie ik het verkeerd, dat kan. We wachten even de reactie van forummoderatie af.

Login of registreer om te reageren
07-10-2019 om 16:16 uur

@Thirza
Die bewuste medicijn-verdampers werken met dezelfde aerosols als de reguliere E-sigaret (damper).
Meestal op basis van propyleenglycol of een afgeleide daarvan.

Het oproepen om hier mensen te bannen omdat ze op persoonlijke titel iets zeggen, roept bij mij donkere en stinkende herinneringen op uit de jeugd van mijn ouders.
Ik had als kind de verwachting daaraan te kunnen ontkomen.

Laten we vooral met elkaar blijven spreken op rationele en feitelijke basis en ons niet overgeven aan de hype van de dag.
In de VS. zijn ze volkomen hysterisch geworden over de zg. "vape deaths" terwijl het nu blijkt te gaan om drugsdoden. Daar is alle redelijkheid en feitelijkheid uit het debat verdwenen.

Dampen is nog altijd minimaal 95% minder schadelijk dan roken en die onderzoeksresultaten staan als een huis!

Laat je niet gek maken door de leugens en corruptie in de media en de gezondheidsorganisaties!

Login of registreer om te reageren
07-10-2019 om 16:29 uur

De longartsen willen de e sigaret ook hier verbieden, hoorde ik vandaag op t journaal. ik denk niet dat de longartsen meedoen met een hype.

Login of registreer om te reageren
07-10-2019 om 16:56 uur

Het gaat om de centen @emsepems

Dampen is een grote bedreiging voor de Staat:
Verlies aan accijnzen en hogere AOW-aanspraken).

Dampen is een grote bedreiging voor de banken en pensionfondsen:
Langer pensioenuitbetaling door stijging leeftijd).

Dampen is een grote bedreiging voor de farmaceutische industrie:
Minder omzet van pleisters, gum's, pillen en chemokuren.

Dampen is een grote bedreiging voor artsen:
Minder zieke "klanten".

Dampen is een grote bedreiging voor de tabaksindustrie:
Minder omzet door dalende verkopen en nicotineverkoop voor pleisters etc..

BigGoverment, BigPharma en BigTobacco spannen samen om nog iets te redden van hun teruglopende inkomsten. Rookgerelateerde ziektes zijn hun belangrijkste inkomstenbron en dat moet zo blijven.

Via de WHO (World Health Organisation) worden nu miljarden gespendeerd om middels corruptie en smeergeld een wereldwijde anti-damp campagne uit te rollen zoals dat vorige maand is besloten in Berlijn.
Gezondheidsorganisaties in vele landen kunnen zich nu rijk gaan rekenen.................

Login of registreer om te reageren