oktober 2019 - Griepprik

30-09-2019 om 14:28 uur

Griepprik.
De uitnodiging voor de griepprik valt alweer op de mat. Of het verstandig is om wel of niet een griepprik te halen, is een individuele keuze.

Longpatiënten behoren tot een risicogroep: ze zijn extra vatbaar voor de jaarlijkse griep. Bovendien zijn ze er langer ziek van en kan de griep flinke gevolgen hebben, zoals een longaanval.

Bij de keuze kunnen de volgende overwegingen gemaakt worden m.b.t. wel of niet vaccineren:
• Is de ziekte redelijk onder controle?
• Zijn er bij eerdere griepprikken complicaties opgetreden?
• Hoeveel ziektelast kan er de komende periode verdragen worden? (te denken valt aan: examens, verhuizing, werk etc.)

Wat is jullie ervaring met de griepprik?

Login of registreer om te reageren
30-09-2019 om 15:21 uur

Ik ben enorm blij dat het bestaat! Heb eerder influenza gehad voor ik last had van longklachten en was er enorm ziek van dat de huisarts zich grote zorgen maakte. En aangezien ik nu elk virus oppik neem ik de griepprik. Ook heb ik kennis van de werking en ontwikkeling van vaccins en hoe virussen werken. Daarnaast vind elke arts die ik tegenkom dat ik hem ook moet nemen, gelukkig ben ik niet allergisch of overgevoelig voor de adjuventia!
Dit alles heeft voor mij de doorslag gegeven om hem te halen.

Login of registreer om te reageren
30-09-2019 om 16:29 uur

Ik heb er nog niets over gehoord maar ga zeker weer de griepprik halen. Ze zijn er op mijn werk zelfs over bezig om het verplicht te stellen (ziekenhuis).

Login of registreer om te reageren
30-09-2019 om 16:58 uur

ja hoor, ik ga voor de prik
een dikke maand geleden nog overlegd met de allergoloog en t is nu duidelijk dat ik vooraf en na die tijd prednisolon nodig heb om ernstige benauwdheid te voorkomen.

Op mijn werk mogen collega's hem gratis halen, verplicht stellen kan natuurlijk niet....

Login of registreer om te reageren
30-09-2019 om 18:32 uur

Ik krijg de griepprik al zo'n 25 jaar maar ben afgelopen winter er toch door geveld geweest. Door de griep dan, niet door de prik.
Goed ziek geweest, preventief antibiotica gehad en toch daarna een fikse bronchitus/beginnende longontsteking.
Ik heb er qua conditie en longcapaciteit flink op moeten inleveren en kijk enigszins huiverig uit naar het komende seizoen.
Dat is overigens geenszins een reden om dit jaar de griepprik over te slaan.

Login of registreer om te reageren
01-10-2019 om 06:03 uur

Nooit de griepprik gehaald. Verleden jaar voor het eerst. Gelukkig geen problemen gehad.

Login of registreer om te reageren
01-10-2019 om 09:32 uur

Ik ben 1.5 jaar geleden ongeveer gediagnosticeerd, dus ik weet eigenlijk niet of ik een uitnodiging krijg. Ik heb overigens nog nooit de echte griep (influenza) gehad, dus ik denk dat ik hem oversla.

Mijn reactie op injecties is altijd heel erg heftig. Ik kreeg een tetanusprik een paar jaar geleden na een beet van mijn kat en ik ben een hele dag kwijt geraakt. Mijn man heeft me verteld dat ik wel rondliep en soort van aanspreekbaar was, maar ik weet er niets meer van.

Login of registreer om te reageren
03-10-2019 om 19:55 uur

Ooit 1x gedaan en heel de winter last van gehad en nu haal ik hem al jaren niet meer en de uitnodiging gaat gelijk naar het oud papier. Ben bijna 50 en kan me niet heugen dat ik ooit griep gehad heb.
Daantje ik vind dat ze het niet kunnen of mogen verplichten en dat iedereen dat zelf moet bepalen. Wel vind ik dat als mensen er voor kiezen met zieke of oude mensen te werken het een stukje verantwoordelijkheid is om het misschien wel te doen. Bepaalde medicatie of preventie verplicht stellen wordt nog een hele grote maatschappelijke discussie denk ik.

Login of registreer om te reageren
04-10-2019 om 09:58 uur

Hier gaat het altijd in overleg met de kinderlongarts van mijn zoon. Zij vindt het niet nodig, dus halen we die niet. Ikzelf heb op 1 jaar na, de griepprik ook nooit gehaald. De enige keer dat ik hem heb gehaald was toen met die mexicaanse griep, toen belde de arts en adviseerde met klem om m te halen.

Login of registreer om te reageren
05-10-2019 om 10:27 uur
Reactie op Longfonds Advieslijn

Griepprik.
De uitnodiging voor de griepprik valt alweer op de mat. Of het verstandig is om wel of niet een griepprik te halen, is een individuele keuze.

Longpatiënten behoren tot een risicogroep: ze zijn extra vatbaar voor de jaarlijkse griep. Bovendien zijn ze er langer ziek van en kan de griep flinke gevolgen hebben, zoals een longaanval.

Bij de keuze kunnen de volgende overwegingen gemaakt worden m.b.t. wel of niet vaccineren:
• Is de ziekte redelijk onder controle?
• Zijn er bij eerdere griepprikken complicaties opgetreden?
• Hoeveel ziektelast kan er de komende periode verdragen worden? (te denken valt aan: examens, verhuizing, werk etc.)

Wat is jullie ervaring met de griepprik?

Login of registreer om te reageren