Alleen emfyseem, geen obstructie

25-09-2019 om 19:53 uur

Ik heb alleen emfyseem is gebleken op een CT scan. Ik heb een diffusie stoornis, DLCO 56% en heb last van hyperinflatie. Normale spirometrie. Ik ben 66 jaar.
Ik heb twee vragen:
1. Krijg ik hierna nog chronische bronchitis? Of kun je ook alleen longemfyseem hebben? Ik heb tot 21 jaar geleden 30 jaar een pakje per dag gerookt.
2. Ik heb ook een hoge ANA titer 1:320, was 1:640. Kan ik ook longfibrose/emfyseem hebben door een auto-immuunziekte? De internist heeft geen aangrijpingspunten gevonden voor een specifieke auto-immuunziekte.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
27-09-2019 om 10:09 uur

COPD is een combinatie van longemfyseem en chronische bronchitis. Bij de een staat longemfyseem meer op de voorgrond, bij de ander juist chronische bronchitis. Je kan ook alleen emfyseem hebben. Als je nu bent gestopt met roken zal je nu geen chronische bronchitis meer ontwikkelen als je er tot nu toe geen last van hebt gehad.
Het is inderdaad vreemd om emfyseem te hebben op de CT maar een normale spirometrie en wel een diffusie stoornis. Dan ga je inderdaad denken aan een combinatiebeeld longfibrose/emfyseem. Een van de oorzaken kan een auto-immuunaandoening zijn, maar het kan bijvoorbeeld ook alleen door roken komen. Wel iets om verder uit te zoeken met de longarts. Mocht je nog niet bij de longarts zijn, dan adviseer ik wel om een verwijzing te vragen.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts.

Login of registreer om te reageren
27-09-2019 om 13:56 uur

Ik ben bij de longarts. Bij slaaponderzoek in het Slaapcentrum zijn mijn
longproblemen boven water gekomen.
Hartelijk bedankt voor de duidelijke reactie.
Met vriendelijke groet,
Petra250

Login of registreer om te reageren