Juni 2019 - Droge mond

27-05-2019 om 07:29 uur

Veel longpatiënten die een puffer gebruiken hebben last van een droge mond. Dit komt door een stofje in de puffer die zorgt dat je minder speeksel aanmaakt. Heel vervelend. Wat kun je er zoal aan doen? Bekend zijn een slokje water drinken of kauwgom nemen.

Komt je dit bekend voor? Heb jij nog andere tips om dit aan te pakken.

Login of registreer om te reageren
20-07-2019 om 11:13 uur

Heel herkenbaar, ook ik heb last van een droge mond. Dat komt vooral 's nachts voor. Wat ik ertegen doe is met een flesje water slapen en suikervrije kauwgom kauwen.

Login of registreer om te reageren
26-07-2019 om 10:03 uur

Ooit was ik als hulpmoeder mee met een schoolklas in een bus ergens naar toe (schoolzwemmen of zo). Een van de kinderen klaagde bij de juf dat ze een droge mond had. De juf antwoordde toen dat ze haar mond dicht moest houden, dus de lippen op elkaar. Ik was behoorlijk verbaasd, maar heb dit zelf ook diverse keren geprobeerd. En het helpt ook nog. Ik weet niet of het ook helpt als je minder speeksel aanmaakt, maar misschien heeft iemand iets aan deze tip, vooral als er geen water/drinken voorhanden is.

Login of registreer om te reageren
18-08-2019 om 09:00 uur
Reactie op Greet1961

Ooit was ik als hulpmoeder mee met een schoolklas in een bus ergens naar toe (schoolzwemmen of zo). Een van de kinderen klaagde bij de juf dat ze een droge mond had. De juf antwoordde toen dat ze haar mond dicht moest houden, dus de lippen op elkaar. Ik was behoorlijk verbaasd, maar heb dit zelf ook diverse keren geprobeerd. En het helpt ook nog. Ik weet niet of het ook helpt als je minder speeksel aanmaakt, maar misschien heeft iemand iets aan deze tip, vooral als er geen water/drinken voorhanden is.

Ja, dat merk ik ook. Ik ben wat dat betrefd zwijgzamer, want teveel praten heeft ook invloed...

Login of registreer om te reageren
10-09-2019 om 11:06 uur
Reactie op Johannesadrianus

Een droge mond bij het gebruik van een puffertje heb ik een hele tijd gehad . Kauwgom ,water en rollen pepermunt en dat alles hielp maar even.
Ik doe nu 6 weken buteyko ademtherapie in Hoofddorp en heb geen last meer van een droge mond.
Vaak zelf tijdens de oefeningen teveel speeksel.

Wordt deze ademtherapie vergoed door het ziekenfonds?

Login of registreer om te reageren
17-09-2019 om 20:08 uur

toch belachelijk waarom betalen we zoveel zorg kosten .
mijn man pakte wel eens een zuur snoepje maak een beetje speeksel aan

Login of registreer om te reageren
23-09-2019 om 18:51 uur

Ik vind het op zich wel meevallen wat we betalen voor wat we er voor ( kunnen ) krijgen. En verdien je niet genoeg is er zorgtoeslag. Vergelijk het eens met vele andere landen dan mogen wij onze handjes dicht knijpen maar dat is mijn mening.

Login of registreer om te reageren
01-02-2020 om 07:25 uur

Al weer een nacht slecht geslapen vanwege een vreselijk droge mond. Altijd water naast mijn bed maar als je elke nacht 3-4 keer wakker bent hierdoor, wordt het wel vervelend. Overdag gaat het beter, omdat ik dan ook altijd water bij mij heb.
Door medicatie die ik niet kan stoppen (tamoxifen) heb ik al een droge mond, daar viel mee te leven maar sinds half december gebruik ik ook tiotrus en sinds 4 dagen Fluconazol. Alles dubbelop. Fluconazol moet ik nog 3 dagen nemen. Als mijn maag dan hoop ik weer tot rust komt kan ik misschien ook weer stoppen met de tiotrus. Ondertussen ga ik kijken wat ik met jullie tips kan doen.

Login of registreer om te reageren
01-02-2020 om 13:04 uur

Misschien ook eens aan een mondhygieniste vragen of tandarts, droge mond ook slecht voor gebit.

Login of registreer om te reageren
01-02-2020 om 13:18 uur
Reactie op goudvisje

Misschien ook eens aan een mondhygieniste vragen of tandarts, droge mond ook slecht voor gebit.

Ik heb het ook. Gevraagd aan de tandarts en mondhygiëniste maar kreeg niet echt een duidelijk antwoord.

Login of registreer om te reageren