pleurale verdikking

02-09-2019 om 09:50 uur

Goedemorgen,

Ik heb al enige tijd een matglasafwijking en verdikking longvlies. In februari in de petscan geweest, deze was negatief.
Nu sta ik op de wachtlijst voor een vats icm longvlies biopt. Waarschijnlijk gebeurt dit over 2 weken al.
Ze maken zich geen zorgen over de matglasafwijking, deze moet opgevolgd worden met een scan iedere 3 tot 6 maanden.
Alleen de pleurale verdikking rechts is vreemd. Artsen zien dit vaker bij oude mensen, maar niet bij mensen van mijn leeftijd (40 jaar).
Klachten zijn erge pijn borst, schouder met uitstraling naar arm (allemaal rechts). Klachten zijn er al maanden en worden steeds erger.

Conclusie MRI (second opinion: Er is een pleurale verdikking in de longtop rechts. Hier verder geen aanwijzing voor doorgroei in de plexus of in andere weke delen. Stabiel gebied van matglas met geassocieerd emfyseem in de longtop rechts.
Ben alleen vergeten te vragen wat een pleurale verdikking dan bij die oude mensen vaak is? Heb volgende week een afspraak bij de thoraxchirurg, dus zal het dan zeker vragen, maar misschien kunt u mij meer vertellen. Bedankt alvast.
Groetjes

Login of registreer om te reageren
09-09-2019 om 16:13 uur

Pleura is borstvlies.
Bij oude mensen misschien verlittekening door veelvuldige ontstekingen? Ik zou het niet weten.

Sterkte!

Login of registreer om te reageren
10-09-2019 om 14:01 uur

Dankjewel voor je reactie. Pleura is toch longvlies? Iets wat direct rond je long zit?

Login of registreer om te reageren
10-09-2019 om 16:25 uur

Pleura wat direct om de long heen zit is het longvlies en daartussen zit een pleuraleruimte en daarna komt het borstvlies. Deze vliezen gaan over elkaar bij het in- en uitademen.

De rest kan ik je geen antwoord op geven, het duurt soms ook even voordat de artsen hier antwoord geven, omdat ze dit vrijwillig naast hun baan doen:)

Login of registreer om te reageren
13-09-2019 om 15:18 uur

over 3 weken is de vats.
er wordt een pleurabiopt genomen met eventueel verdikte pleura uit koepel verwijderen.
wel erg spannend allemaal.
Wat is een koepel?

Login of registreer om te reageren
17-09-2019 om 07:56 uur

Beste Angelaa,

Je bent inmiddels bij de thoraxchirurg geweest en we gaan er vanuit dat je in het gesprek met de arts antwoord hebt gekregen op je vragen. Het heeft weinig zin om de longarts een herinnering te sturen.

met vriendelijke groet,
advieslijn

Login of registreer om te reageren