Lactose ( intolerant ) en lactase / vraag voor de diëtiste

07-09-2019 om 20:46 uur

Beste diëtiste,

Hoe lang vantevoren kan je het beste lactase tabletjes nemen als je lactose eet/drinkt? Helpt het nog als je te laat bent bv een uur na de lactose?
En wat is de beste dosis? De ene pot is 3500 FCC maar ze zijn er ook van 4500.
En als laatste kan het kwaad als je dat vaak doet?
Alvast bedankt,
Stefanie.

Login of registreer om te reageren
08-09-2019 om 08:43 uur

Vlak voor je het gaat eten, omdat het pilletje tegelijk in je maag moet zijn met de lactose die je eet.
De dosering hangt af van de mate van jouw intolerantie. Dus dat is voor jezelf uittesten en het hangt af van de hoeveelheid lactose in een product. Stel je eet kaas en hebt een heftige lactose-intolerantie dan moet je een lagere dosis nemen dan bij een softijsje, want in de Nederlandse kaas zit nauwelijks lactose.

En volgens disolact kan het geen kwaad, omdat het de lactose omzet in lactase, maar het is maar net wat jezelf wilt. Er zijn ook pilletjes die de hele dag werken en dan zou je nog een snelwerkende erbij kunnen nemen bij een ijsje bijvoorbeeld.

Login of registreer om te reageren
08-09-2019 om 11:15 uur

Nckiie thanx. Ik weet wel dat de dosis afhankelijk is van wat je eet of drinkt maar wat dan ongeveer een goede dosis is dat wordt nergens echt aangegeven. Het klopt niet wat je schrijft dat lactose wordt omgezet in lactase. De lactase breekt de lactose af.

Login of registreer om te reageren
08-09-2019 om 11:56 uur

Ja dat bedoelde ik, was net wakker xD

Maar het staat nergens duidelijk omdat het echt voor iedereen verschilt. Bij disolact krijg je wel goede adviezen:)

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
09-09-2019 om 09:41 uur

Hallo Stefanie,

3000 FCC is voldoende voor de vertering van 3-5 gram lactose. Dus je kan uitrekenen voor jezelf hoe veel je ongeveer nodig hebt! Er zijn genoeg lactose hoeveelheden lijsten te vinden online. Je kunt ze inderdaad het beste nét voor de maaltijd innemen.

Succes!

groet, Lotte
Diëtist

Login of registreer om te reageren
09-09-2019 om 11:28 uur

Beste Lotte. Heel erg bedankt dit is exact wat ik weten wilde!!!

Login of registreer om te reageren