Verandering medicatie

19-08-2019 om 10:48 uur

Goedemiddag,

Hierbij bij een vraag betreffende medicatie van mijn moeder.
Zij gebruikt pufjes Atimos (2x daags, indien nodig meerdere malen; meestal 4x) en Beclametason (met inhalatiemondstuk) (2x daags).
Ze wordt ouder, is dementerend en zit in een verzorgingstehuis. De verpleeghuisarts heeft medicatie veranderd naar vernevelingsvloeistof: 2x daags Salamol en 2x daags Budesonide.
Salamol is een kort-/snelwerkende luchtwegverwijderaar, terwijl ze Atimos nodig heeft.
Klopt het dat Atimos niet verkrijgbaar is in een vernevelvloeistof? Is het mogelijk om bijvoorbeeld 's avonds rond 21.00 uur alsnog Atimos te inhaleren om de nacht te overbruggen of kunnen deze medicijnen niet naast elkaar gebruikt worden?

Vervangende arts heeft nu 4x daags Ipramol verneveling voorgeschreven en de Budesonide. Kan eventueel bij kortademigheid in de avond hierbij alsnog Atimos worden geïnhaleerd?
Het lijkt mij in ieder geval verstandiger dan 2x daags Salamol.
Zou ik akkoord kunnen gaan met het voortzetten hiervan ter vervanging van Atimos en Beclametason?

Laatste vraag:
Beide ampullen (Ipramol en Budesonide) worden tegelijkertijd in de vernevelaar gedaan.
Is dit correct? Voorheen moest eerst de luchtwegverwijderaar (Atimos) worden geïnhaleerd en daarna de corticosteroïden.

Alvast vriendelijk bedankt voor uw antwoord.

Diana van Bennekom

Login of registreer om te reageren
21-08-2019 om 15:15 uur

Mijn kinderen mogen ook niet verschillende middelen tegelijk vernevelend. Dat gaat niet eens want a.b. moet in een andere vernevelaar dan de slijmverdunner en luchtwegverwijder. Maar ook altijd een vaste volgorde aanhouden.

Reactie op Juno92
@tata en wellicht ook beleid per arts of wellicht zelfs zkh. Ik kom in hetzelfde zkh als dokter Oswald werkt en daar is inderdaad het beleid voor zover ik het ken alles apart vernevelen. Heb zelf ook atrovent en pulmicort verneveld en was ook apart. Qua tijd maakt het niet echt verschil gelukkig.

Die apparaten worden ook steeds sneller he? Vroeger zaten ze wel een half uur aan die "waterpijp" maar de a.b. is binnen 4 minuten klaar!

Login of registreer om te reageren
21-08-2019 om 15:49 uur

@Thirza helemaal de innospire go is snel:D de wineb duurt wel wat langer en helemaal naarmate de accu op raakt duurt het lang maar nu met een nieuwe accu doet hij het weer een stuk sneller:D

Het lijkt mij overigens dat het beter werkt als je eerst de luchtwegverwijder gebruikt en daarna de cortico dat is hetzelfde met pufjes dan gebruik je dat voornamelijk ook in die volgorde. En omdat je dezelfde hoeveelheid vloeistof verneveld ben je uiteindelijk net zolang bezig:)

Login of registreer om te reageren
03-09-2019 om 13:19 uur
Reactie op Juno92

@Thirza helemaal de innospire go is snel:D de wineb duurt wel wat langer en helemaal naarmate de accu op raakt duurt het lang maar nu met een nieuwe accu doet hij het weer een stuk sneller:D

Het lijkt mij overigens dat het beter werkt als je eerst de luchtwegverwijder gebruikt en daarna de cortico dat is hetzelfde met pufjes dan gebruik je dat voornamelijk ook in die volgorde. En omdat je dezelfde hoeveelheid vloeistof verneveld ben je uiteindelijk net zolang bezig:)

De a.b. moet met de e flow verneveld worden. Bij elke maandverpakking zit een nieuw spraysetje!

Login of registreer om te reageren