Longnodules

29-08-2019 om 07:09 uur

Goedemorgen,

Ik maak me ernstige zorgen om mijn vriend.
Vorige maand is hij behandeld geweest voor zaadbalkanker fase 1. Tumor is operatief verwijderd, bloedwaardes waren goed en lyfmeklieren waren schoon, positief bericht voor ons.
Uit de ct scan zijn 2 longnodules gezien van minder dan 5 mm, aangezien mijn vriend een roker is vind ik dit bericht heel beangstigend.
Mijn vraag is stel dat het een tumor is en het groeit, waarom we pas over 3mnd moeten terugkomen? Ons is gezegd dat het te klein is voor een biopt.
Moeten we afwachten of andere stappen ondernemen, pas achteraf komen al die vragen in mijn hoofd en weet mij even geen raad. Weet alleen dat deze situatie heel stressgevend is.

M.v.g. V

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
29-08-2019 om 07:54 uur

beste
de artsen maken hier de afweging tussen hoge of lage verdenking dat er iets ernstigs aan de hand is en de mogelijkheid om op een acceptabele manier tot een diagnose te komen. ingrepen geven schade en het is onwenselijk veel schade toe te brengen voor een nodule die wellicht over 2 of 3 maanden verdwenen is of kleiner. een eenvoudige biopsieprocedure is nu blijkbaar niet mogelijk. dan is de beste aanpak inderdaad om de nodules te verolgen. daar zijn internationale richtlijnen voor die dat zo aangeven. met een te korte tussenperiode een nieuwe scan is vaak niet nuttig omdat er dan nog niks is veranderd. dit is spannend en vervelend maar vaak toch de minst kwade optie.

Login of registreer om te reageren
29-08-2019 om 11:38 uur

Beste mr. Willems,

Duidelijk, bedankt voor uw snelle reactie.

Met vriendelijke groet,
Vanessa.

Login of registreer om te reageren