Alternatief Prednison

07-11-2018 om 11:02 uur

Goedemiddag,

Ik heb even een lastige vraag, ik kan nogal heftig reageren op een Prednison stootkuur, ik werd altijd al hyper van de Prednison, maar na de laatste kuur kon ik drie maanden vrijwel niet slapen! Na iedere kuur lijken de bijwerkingen toe te nemen.
De eerste 2 week slaap ik helemaal niet ondanks Dormicum. De maanden daarna sliep max 2 tot 3 uur op Dormicum.
En dat op een aangepaste dosering van 15 mg gedurende 10 dagen.
Ik raakte ondertussen ook overspannen van het niet slapen, daar werd het natuurlijk niet beter van... Ik gebruik al de nodige medicatie, Alvesco, Serevent, Zyrtec, Singulair, Mometosan neuspray, nog steeds slaapmedicatie en ook regelmatig antibiotica (heb hardnekkige stafylococ infectie in de bijholten)
Nu is de vraag, wat kan ik doen om Prednison verder te voorkomen, zijn er alternatieven??
Ik zal dit binnenkort bespreken met mijn huisarts... de longarts spreek ik pas in Februari. Ik heb kortgeleden longrevalidatie traject doorlopen, hier goed opgeknapt en veel geleerd, maar de angst voor Prednison blijft! Vooral omdat de huisarts het kortgeleden opnieuw wilde voorschrijven vanwege een heftige allergische reactie.

Met vriendelijke groet,
Renate

Login of registreer om te reageren
09-11-2018 om 07:13 uur

Teske ik was ook gewoon echt heel moe, maar door jezelf soort van extra uit te dagen en te verplichten wakker te blijven kom je soms net over dat randje dat je dan wel in slaap valt. Ik heb het een week lang volgehouden en zo viel ik uiteindelijk elke dag steeds iets eerder in slaap:)

Login of registreer om te reageren
09-11-2018 om 09:16 uur

Dank jullie wel, ga het proberen!
Binnenkort wil ik ook weer naar een alternatief arts, zal daar de Boswellia bespreken, klinkt wel interessant. Maar ik gebruik al veel medicijnen en supplementen, dus ga dit niet uit mezelf combineren.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
14-11-2018 om 08:36 uur

Beste Teske

Het niet kunnen slapen en hyperactief worden van prednison is echt een probleem voor je. Soms kan een ander corticosteroid, bijvoorbeeld dexamethason tabletten, deze bijwerking minder hebben. Misschien iets om een keer te proberen de volgende keer dat je een prednison kuur nodig hebt. Verder vraag je hoe een prednison kuur te voorkomen. Je hebt een allergische astma met af en toe prednison kuren. Om astma stabiel te krijgen kan je de TIP regel gebruiken. T = therapietrouw gebruik je de medicatie zoals voorgeschreven. I = inhalatie techniek, ben je recent bij een longverpleegkundige geweest om de inhalatie techniek zo goed mogelijk te krijgen, P = prikkels, zijn er dingen in je omgeving die je benauwd maken en waar je wat aan kan doen. Soms kan een huisbezoek van een longverpleegkundige helpen om dingen te zien waar je zelf niet aan denkt die een prikkel voor je astma kunnen zijn. Als dit op orde is, wat waarschijnlijk bij jou zo is omdat je al lang astma hebt, dan is de volgende stap de medicatie uitbreiden. De richtlijnen zeggen de inhalatiecorticosteroïden ophogen tot maximale dosis of tot controle is bereikt. Verder is de allergie nog een aangrijpingspunt voor therapie. Je hebt injecties die je kan gebruiken die je kan toevoegen aan de behandeling van astma gericht op de allergie (Xolair). En verder vroeg ik mij af of je een keer bij de allergoloog bent geweest, die kan ook nog helpen om te identificeren waar je allergisch voor bent zodat je dat kan vermijden en de astma stabieler wordt.

Vriendelijk groet,

Serge van Wolferen

Login of registreer om te reageren
16-11-2018 om 07:34 uur

Beste Serge,

Nog heel erg bedankt voor het uitgebreide antwoord.
Dexamethason heb ik volgens mij nog niet eerder gehad en is het proberen waard.
Ik heb een longrevalidatie traject doorlopen, daar was veel aandacht voor de TIP regel.
Ik heb wel een gesaneerd huis, maar woon in een wijk tussen de open haarden, wil dus graag verhuizen.
Ook ben ik bekend bij de Allergoloog, al is dit wel even geleden...
Heb ruim 2 jaar last van een hardnekkige bacterie, die voor mijn gevoel de boel flink verstoord, hier wordt aan gewerkt!

Met vriendelijke groet,
Renate

Login of registreer om te reageren
14-08-2019 om 14:41 uur

Hoi Teske, jammer dat ik dit topic nu pas zie. Ik heb ook een langdurige prednisonkuur door moeten maken. Ik kreeg heel veel verschillende bijverschijnselen waaronder het niet meer kunnen slapen. Ik kreeg 2 weken 60 mg en daarna 6 weken 40 mg om vervolgens elke 4 weken 10 of 5 mg de dosis te verminderen. Ik kon wel in slaap komen echter na 2 uur klaar wakker . Ik heb temazepam gekregen echter dat hielp niet. Uiteindelijk ben ik uitgekomen met Zolpidem en dat icm THC druppels. Hiermee kon ik maximaal 4 tot 5 slapen. Niet slapen is hel. Pas toen ik 20mg pred ging gebruiken kon ik slapen (en dat duurt dan nog wel week voordat je bloedspiegel op de 20 mg zit). Ook mijn huisarts vond slapen veel belangrijker dan verslaafd worden aan de zolpidem. Ik gebruikte dat elke dag vlak voor het slapen gaan (10mg). Of ook eerst THC druppels en in de nacht dan pas zolpidem. Ik zit nu aan de 15mg en nu kan ik echt goed slapen zonder hulpmiddelen.

Ik hoop dat je voorlopig of helemaal niet meer prednison hoeft te gebruiken en wens je veel sterkte!

Login of registreer om te reageren
28-08-2019 om 10:59 uur

Dag @Espressoleut ,
Zie je reactie nu pas, nog bedankt.
Echt een groot probleem niet tegen prednison kunnen...ik sliep bij 15 mg helemaal niet, ook niet op zware slaappillen, en de
Maanden daarna maar 2 tot 3 uur op hoge dosering dormicum...

Maar ik heb inmiddels een vermoeden waarom dat zou kunnen zijn.
Heb net de diagnose Sjogren, waarbij slecht slapen voorkomt...
En daarnaast wijzen onderzoeken erop dat ik POTS heb...een erg onbekend syndroom waar o.a. het sympathische zenuwstelsel overactief is, de vecht vlucht reactie.

Prednison versterkt dat als ik het goed heb... Dan is het geen wonder dat ik niet meer kan slapen...
Wordt ook overspannen als ik lang niet slaap, en daar wordt het niet beter van...

Gebruik ook THC en cbd olie, werkt zonder pred. redelijk, maar met helaas niet.

Hoop ook voor jou dat de prednison niet nodig is, vooral geen hoge dosering!

Login of registreer om te reageren