Longnodus

27-08-2019 om 13:58 uur

Beste Dokter,

Per toeval is er een longnodus ontdekt met een diameter van 6mm. Na 5 maanden is CT scan herhaald en diameter is gelijk gebleven. Is verdere onderzoek nodig om van al het onzekerheid af te zijn?

Bedankt.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
28-08-2019 om 13:51 uur

Er zijn richtlijnen voor om met een longnodus om te gaan. Als het risico op kanker laag is, als je nooit hebt gerookt en niet hebt meegerookt en geen beroep hebt gehad met expositie aan rook dan is eenmalig een scan na 6 maanden genoeg. Als het risico niet zeker heel laag is dan is het advies om nog een keer een scan te herhalen na 18 tot 24 maanden.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts

Login of registreer om te reageren
29-08-2019 om 10:11 uur

Hoi @Hal, naar he dat idee! Begrijp t helemaal!! Wat heeft je eigen longarts vertelt hierover?
Zelf heb ik twee zulke plekken in re long, heb controle scan gehad en ze waren even groot gebleven.. Daarna geen scans meer gehad, mijn arts vertelde dat de straling van de vele CT scans gevaarlijker is dan n plek die niet groeit. Weet t nu 3 jaar en heb er geen last van, er is niks gebeurd ofzo. Je moet weer vertrouwen krijgen, af en toe denk k eraan maar t leeft niet meer zo in mn gedachten als de eerste maanden hoor! Sterkte ermee.

Login of registreer om te reageren
29-08-2019 om 10:23 uur

Hoi @Milly, bedankt voor je reactie. Ik heb een scan gehad voor een andere behandeling. De artsen hebben niets gezegd hierover. Ik kwam er zelf achter nadat ik mijn rapporten ging doorlezen. Vervolgens heb ik zelf aan mijn eigen longarts gevraagd en hij zei dat we het in de gaten moeten houden. Wat ik raar vind is dat ik een second opinion heb aangevraagd bij een ander ziekenhuis voor mijn andere aandoening en zij hebben mijn ct herbeoordeeld en de radioloog heeft aangegeven dat een follow up niet nodig is. Ik weet niet of een radioloog het kan inschatten of het kwaadaardig is of niet. Er staat wel ''een kleine aspecieke nodule''. Heb wel een aantal keer een longontsteking gehad een aantal jaar geleden.

Login of registreer om te reageren
29-08-2019 om 14:45 uur

@Hal, bij mij was ook zo n bijkomstigheid bij n scan, wel door de longarts aangevraagd ivm met n longziekte. Bij mij zijn idd littekens van infecties. Bij jou ook goed mogelijk lees ik..
De radioloog beoordeelt altijd de beelden die gemaakt zijn en juist de persoon bij uitstek om aan te geven welk protocol gevolgt wordt. De radioloog adviseerd daarin de artsen die radiologische onderzoeken aanvragen. Denk dat je wel mag vertrouwen dat die voldoende kennis heeft.
Verder wordt ook gekeken naar de vorm van de plek en hoe lymfe in de regio zijn. Als de lymfe niet opgezet is en de vlek niet grillig van vorm is, is gunstig.

Login of registreer om te reageren
29-08-2019 om 16:13 uur

@Milly bedankt voor je reactie. Je reactie geeft wat meer rust. Over 2 maanden weer naar de longarts.

Bedankt!

Login of registreer om te reageren
29-08-2019 om 23:14 uur

@Hal, ik heb zelf ook gelezen in mijn dossier dat ik een paar nodussen had in longen, als je t leest schrik je toch maar waren allen onschuldig en net als bij @Milly littekens van infecties.
Het is het idee dat er iets vreemds zit wat onrustig maakt, wat ik wel jammer vond en vind is dat zulke zaken niet beter gelijk worden uitgelegd.
Voor de arts is t onschuldig maar zodra wij t lezen zijn we angstig, hele normale reactie.
Sterkte en altijd door blijven vragen aan een arts als je iets niet vertrouwd of niet weet.

Login of registreer om te reageren
30-08-2019 om 08:43 uur

@goudvisje, bedankt voor je reactie. Het is inderdaad zeer vervelend dat het niet wordt gezegd want het zorgt later voor alleen maar meer onrust. Hoe is het bij jou gelopen en wat voor onderzoeken hebben ze gedaan? Mijn eigen longarts doet een beetje vaag erover. Hij wil niet zeggen dat het niets is maar kan ook niet zeggen dat het kwaadaardig is. Het enige wat hij zegt is over een jaar weer een ct scan. Maar misschien is dat wel een verborgen antwoord, want als ze denken dat het kwaadaardig is zouden ze niet een jaar wachten.

Groet.

Login of registreer om te reageren
30-08-2019 om 09:06 uur

@Hal, je kunt er wel van uitgaan dat het positief is want anders nemen ze gelijk actie lijkt mij.
Ik krijg vaker een ct scan, ivm de copd en het traject waar ik in zit, maar verder word er niks mee gedaan omdat het duidelijk iets onschuldigs is, groeit niet en is gewoon littekenvorming bij mij net als bij @Milly.
Het onrustige is dat je het zelf moet lezen en het niet even uitgelegd wordt, in jouw geval als je zo onrustig er over bent raad ik aan om een telef.afspraak te maken en duidelijk je zorgen te delen, zodat je longarts je wel moet uitleggen hoe en wat.

Ik zelf denk dat je er van uit kunt gaan dat het onschuldig littekenvorming is maar ik ben geen arts,daarom moet je echt duidelijkheid krijgen wat hun mening is.
Willen ze een volg scan afwachten dat is prima maar dan wil je wel nu weten wat hij denkt.
Sterkte en succes.

Login of registreer om te reageren
02-09-2019 om 07:38 uur

@goudvisje, bedankt voor je reactie. Ik heb nu een afspraak staan bij de longarts.

Login of registreer om te reageren